מהנדס העיר אשדוד יוצא למתקפה חזיתית נגד מתכנן מחוז דרום ומינהל התכנון

אד'ר דורון חזן, מהנדס העיר אשדוד: "אין הלימה בין האינטרס העירוני לאג'נדות האישיות של מתכנן המחוז וצוותו. הוועדה המחוזית פועלת למעשה בתוך ואקום ועולם פנימי משלה"

טיילת אשדוד / צילום: איל יצהר
טיילת אשדוד / צילום: איל יצהר

במכתב שנשלח בשבוע בעבר על-ידי מהנדס העיר אשדוד, האדריכלדורון חזן, הוא קורא לשרת הפנים "לפזר את סמכויות מינהל התכנון והוועדה המחוזית דרום למספר גורמים, תוך כדי חיזוק הרשויות המקומיות".

מכתבו של חזן הוא איתות ראשון, בשלב זה, לקול ביקורתי על האופן שבו מתנהל מינהל התכנון בשנים האחרונות. לטענת חזן: "העירייה חתמה על הסכם גג שמוסכם על כלל הגורמים, אבל, כאשר התוכניות מגיעות לוועדה המחוזית היא נתקלת בחומה בצורה, הן על עצם כמות יחידות הדיור והן על מאסות הבנייה הטיפוסיות לעיר".

הטענה העיקרית של חזן היא ש"אין הלימה בין האינטרס העירוני לאג'נדות האישיות של מתכנן המחוז וצוותו. הוועדה המחוזית פועלת למעשה בתוך ואקום ועולם פנימי משלה". חזן מפרט ומסביר כי מינהל התכנון "מצמצם" את התוכניות של הסכם הגג בעיר אשדוד, שמינהל התכנון אינו מסייע ואף "מחסל", קידום של התחדשות עירונית מתחמית.

אחד הגורמים המפריעים לחזן, הם "הירוקים", הנתפסים בעיניו כ"גורמים מעכבי תכנון" ולפי שיטתו, מקבלים קצת יותר מדי מקום. לדבריו, "נתקלנו במחוז דרום בתופעה בעייתית שבה ארגוני הטבע והסביבה מקבלים במה ועומק משמעותי ביותר על גב האינטרסים העירוניים, שלא לומר הממשלתיים". חזן ממליץ שארגוני הסביבה יוכלו להשתתף בדיון מקצועי אחד בלבד מול צוות ממשלתי ולא ישתתפו בדיוני הוועדה המחוזית.

חזן קורא לחידוש עבודת הוותמ"ל. לדבריו, "העיר אשדוד עבדה יפה מאוד עם הוותמ"ל בניהולם של מר יוצר והגב' פרסיקו על-מנת לקדם את הסכם הגג. ברגע שהחליפו את הצוות המנהל, ומינהל התכנון החל להתערב בפעילות הוותמ"ל, הוא הפסיק להיות מי שהוא. מדובר במראה אמיתית לוועדות המחוזיות איך וכיצד להתנהל ניהולית, תכנונית ובעיקר-ביצועית".

לסיכום, קורא חזן להחזיר את הכוח לרשות העירונית: "אין זה נתפס שבמאה ה-21, ראש עיר, אשר נבחר באופן דמוקרטי על-ידי תושבי העיר, אחראי על כל היבטי החיים שלהם, ובכלל זה חינוך, רווחה, חירום וכו', אינו יכול לקבוע בעצמו את החזון התכנוני של העיר, אלא נאלץ לקבל הנחיות ממינהל התכנון בירושלים".

ממינהל התכנון בחרו שלא להגיב לטענותיו של מהנדס העיר אשדוד.