רב בריח | ניתוח

מאקרשטיין לדונרשטיין: הגאות בנדל"ן דוחפת לבורסה את חברות מוצרי הבנייה

ביקושי השיא בשוק הדיור מתגלגלים גם לחברות מוצרי הבנייה הנסחרות בתל אביב, שמדווחות על עלייה בהכנסות וברווחים בתקופה האחרונה • את המומנטום החיובי בענף מנסה לנצל גם יצרנית הדלתות והמנעולים של שמואל דונרשטיין, השואפת לשווי של כ-600 מיליון שקל בהנפקה ראשונה לציבור

בנין רב-בריח אשקלון / צילום: איל יצהר
בנין רב-בריח אשקלון / צילום: איל יצהר

פריחת שוק הנדל"ן למגורים בישראל בשנה האחרונה דוחפת קדימה גם את חברות מוצרי הבנייה, שנהנות מגידול בביקושים ומצמיחה במכירות וברווחים. לסקטור חברות המוצרים לבנייה בבורסה, שלאחרונה קלט לתוכו את קבוצת אקרשטיין, צפויה להצטרף בזמן הקרוב גם יצרנית הדלתות והמנעולים רב-בריח, שכמו אקרשטיין עבורה זהו סיבוב שני בבורסה המקומית.

לקראת גיוס של עד כ-200 מיליון שקל ששואפת רב-בריח לבצע, על פי ההערכות לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל "לפני הכסף", היא פרסמה בסוף השבוע טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה, החושפת צמיחה נאה בפעילות. 

כאמור, הגעתה של רב-בריח לבורסה נעשית בחסות הצמיחה בשוק הבנייה בישראל, שממנה נהנות גם יתר חברות המוצרים שנסחרות כבר בבורסה - אינרום, קליל, חמת ואקרשטיין - שהצטרפה לזירת המסחר המקומית בשבועות האחרונים. זו באה לידי ביטוי בתוצאות כספיות חיוביות ובעליית שווי המניות. 

אומנם, כמו מרבית החברות במשק, גם חברות מוצרי הבנייה נאלצו להתמודד עם אתגרים לא פשוטים במהלך הקורונה, שהובילו לסגירת אולמות התצוגה שלהן, צמצום עבודה באתרי בנייה ומגבלות וקשיים אחרים שייצרה להן התפשטות הווירוס.

מנגד, הקורונה, כפי שמעידות החברות, נתנה דחיפה משמעותית קדימה לשיפוצי בתים קיימים, בעקבות העלייה המשמעותית בכמות הזמן שאנשים מבלים בבית, וכן סייעה לאותן חברות לתהליכי התייעלות ודיגיטציה, ואפשרה לחלקן לאתר הזדמנויות ולהרחיב את הפעילות.

במקביל, שוק הבנייה החדשה למגורים בישראל חווה כבר תקופה ממושכת פריחה מרשימה, עם עליות מחירים נמשכות של מחירי הדירות וביקושי שיא, שמהם נהנות חברות הנדל"ן למגורים המציגות תוצאות שיא ורמות שיא בשווי מניותיהן - מה שמשתרשר גם לפעילות חברות מוצרי הבנייה.

 
  

רכישת נוריאלי תרמה לזינוק בהכנסות

רב-בריח, שבשליטת היו"ר שמואל דונרשטיין, עוסקת בפיתוח, בייצור ובמכירת "מגוון מוצרים ייחודיים לענף הבנייה והשיפוצים". במסגרת פעילותה כיום מציעה רב-בריח מוצרי דלתות (חוץ, פנים, זכוכית, אוטומטיות), מוצרי ביטחון ומיגון (דלתות פריצה, עמידות הדף, מוצרים לחדרי מיגון), מוצרי נעילה (מנגנונים, צילינדרים, מנעולים, מוצרים משלימים), מערכות סינון אב"כ, שערים (גלילה, עמידים בפני אש), ועוד. כל זאת תחת המותג רב-בריח ונוספים.

עוד על רב-בריח ומשפחת דונרשטיין.

החברה מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים עיקריים - בנייה רוויה למגורים, השוק המוסדי, השוק הפרטי ותחום הנעילה. שני המגזרים הדומיננטיים מבחינת מכירות החברה והרווח הם הבנייה הרוויה והשוק הפרטי.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה נהנתה רב-בריח מקפיצה של כ-30% בהכנסותיה, שהגיעו ל-127 מיליון שקל, בזכות הרחבת הפעילות ו"מימוש מנועי הצמיחה, כולל רכישת פעילות חדשה".

מדובר בחברת נוריאלי, המתמחה בייצור, במכירה ובהשכרת ציוד בנייה ממתכת ומפלסטיק, שנרכשה בתחילת השנה תמורת כ-26 מיליון שקל. בהמשך לשיפור בהכנסות הציגה רב-בריח רווח נקי רבעוני של 2.5 מיליון שקל, אחרי הפסד של כחצי מיליון שקל ברבעון המקביל.

בשנת 2020 כולה עלו הכנסותיה של רב-בריח ב-3% והתקרבו ל-400 מיליון שקל, ואחרי שיפור השורה הגולמית והתפעולית טיפס הרווח הנקי השנתי שלה ב-66% ל-10 מיליון שקל, בזכות שיפור הרווחיות בשוק המוסדי ובשוק הפרטי וצמצום הפסדים בתחום פעילות הנעילה שלה, מול שחיקה בפעילות שיש לה מול קבלני מגורים.

עלייה בפעילות השיפוצים בזכות הקורונה

לקורונה היו השפעות מנוגדות גם על פעילותה של רב-בריח, שמדווחת על ירידה בביקושים עקב הטלת סגרים, אולם מנגד מציינת השפעה חיובית בזכות העלייה בפעילות ענף שיפוצי הדירות.

לגבי שוק הבנייה הרוויה, מציינת רב-בריח כי "בשנים האחרונות מסתמנת מגמה של גידול במכירות", מה שגורר לתחום חברות בנייה גדולות יותר והתקשרות עם ספקים גדולים יותר, דוגמתה, וכי בשוק זה "שווי סל המוצרים הממוצע לדירה לקבלן עומד על כ-25 אלף שקל".

בעניין פעילות הנעילה, תחום שבו רב-בריח מציעה את מוצריה בישראל ובחו"ל, היא דיווחה על ירידה של כ-9% בהכנסותיה בשנה שעברה בהשפעת הקורונה, ועל קפיצה של 29% בהכנסות הרבעון הראשון של השנה הנוכחית.

לגבי השפעת משבר הקורונה על אספקת חומרי הגלם שלה מציינת רב-בריח, כי נוצר קושי לצפות את זמינותם, בעיקר אלה המגיעים ממדינות המזרח, מה שגרר קושי בתכנון שרשרת האספקה, לכן פעלה החברה להגדלת מלאים, גידור מחירי סחורות והתאמות למחירי השוק.

חלק גדול ממוצריה של רב-בריח מיוצרים מפלדה, ורווחיותה מושפעת מרמת המחירים בשוק הפלדה העולמי, שמתאפיין בתנודתיות, לכן היא פועלת לגידור מחירי הפלדה. לפי רב-בריח, בתחילת השנה הנוכחי "התחזק והתעצם המשבר בשרשרת האספקה העולמית, שבא לידי ביטוי בעלייה חדה במחירי המתכות והמשך העלייה במחירי השילוח מהמזרח במאות אחוזים", מה שהשפיע על הרווחיות הגולמית של רב-בריח, אולם רמות המלאי הגבוהות שלה, עסקאות ארוכות-טווח וגידורים שהיא מבצעת "מנעו שחיקה מהותית ברווחיות הגולמית".

החברה, המנוהלת על-ידי המנכ"ל עידן זו-ארץ, מפעילה שמונה מפעלים לייצור מוצריה השונים, מחזיקה בשלושה מרכזים לוגיסטיים ובסך הכול מעסיקה כ-900 עובדים. 

מלבד דונרשטיין, המחזיק כיום בכ-77% מהונה של רב-בריח יחד עם בת זוגו שלומית באמצעות חברה פרטית, בעלת מניות בולטת נוספת בחברה היא פועלים אקוויטי (פועלים שוקי הון עד לאחרונה) של בנק הפועלים, עם כ-19% מההון. פועלים אקוויטי נכנסה להשקעה ברב-בריח בתחילת 2016 לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל, לפני השקעה של כ-30 מיליון שקל.

טיוטת התשקיף חושפת כי בתחילת החודש הנוכחי השלימה רב-בריח עסקה לרכישת חברת לוקר אמבין, העוסקת ברכישה, באספקה ובמכירה של לוקרים ופתרונות נעילה בבתי ספר, תמורת כ-23 מיליון שקל, כפוף להתאמות, מידי אברהם יניב, מירון גולדשטיין ודוניב השקעות.

את תמורת ההנפקה מייעדת רב-בריח לרכישת ציוד ומכונות ייצור במטרה לייעל את פעילותה, להרחיב את הפעילות באמצעות מיזוג ורכישת חברות, בין היתר לוקר אמבין, וכן לפירעון וצמצום מסגרות האשראי שלה. סכום של עד 1.4 מיליון שקל מכספי ההנפקה מיועד למענקים לנושאי משרה ולעובדי החברה.

עוד חושפת בין היתר טיוטת התשקיף, כי לבעל השליטה דונרשטיין הלוואה בסכום של כ-31 מיליון שקל שהתקבלה מחברת הביטוח הראל (וחברה נוספת), שעבורה שועבדו מניות רב-בריח, וכן כי רב-בריח מבקשת לקחת חלק בתחום הלוהט של אנרגיה סולארית, ובאפריל האחרון הקימה לצורך כך חברה שתפעל בייזום ובהפעלה של מתקנים סולאריים.

את הנפקתה מובילות חברות החיתום של רוסאריו, אפסילון ופועלים אי.בי.אי.

שיפור משמעותי במגזר מוצרי הבנייה

כמגמה, בסיכום הרבעון הראשון של השנה הציגו חברות מוצרי הבנייה הנסחרות בבורסה בתל אביב שיפורים בשיעורים משמעותיים משורת ההכנסות ועד שורת הרווח, בהשפעות ונסיבות שונות, אחרי שבמהלך חודש מרץ 2020 הגיע לשיאו משבר הקורונה בשוקי ההון בארץ ובעולם, והשפעותיו ניכרו בתוצאות הכספיות לרבעון הראשון של השנה שעברה.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה הנוכחית, בשורה העליונה בלטו קפיצות של כ-25% שהציגו בהכנסותיהן חברת המוצרים לעיצוב הבית וחדרי האמבטיה והשירותים חמת, ויצרנית מערכות האלומיניום (בעיקר חלונות) קליל.

הכנסותיה של חמת, שבשליטת היו"ר יואב גולן, הגיעו ל-193 מיליון שקל, בעיקר בזכות צירוף תוצאות חברת מוצרי חדרי האמבטיה והמטבח אלוני שנרכשה ב-2020, וכן בזכות צמיחת עיקר יתר פעילויותיה.

זאת בעוד קליל שבשליטת היו"ר צורי דבוש דיווחה על עלייה בהיקפי המכירות תוך שינוי התמהיל שלהן, שהובילו את הכנסותיה לסכום של 108 מיליון שקל.

אקרשטיין, הנמצאת בשליטת היו"ר גיורא אקרשטיין ובני משפחתו, והשלימה הנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסה לפני כחודש וחצי, הציגה בסיכום רבעוני קפיצה של פי חמישה ברווח הנקי שלה, שהגיע ליותר מ-14 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני, אקרשטיין, הפועלת בתחומי התעשייה וההנדסה, נהנתה משיפור הרווח הגולמי, בעיקר בפעילות בארה"ב, שנפגעה בשנה שעברה בצורה משמעותית ממשבר הקורונה, וכן משינוי חיובי בסעיפי מימון, בעקבות רווחים מתיק ניירות הערך שלה, שהסב לה הפסדים בשנה שעברה. כך, השיפור בשורה התחתונה בלט למרות שהכנסותיה הרבעוניות נשחקו קלות (כ-2%), ל-155 מיליון שקל.

אינרום, הגדולה מבין חברות הענף (שווי שוק והיקף הכנסות), הציגה שיפור רבעוני של 17% בהכנסותיה, שהגיעו ל-245 מיליון שקל, בעיקר בזכות מוצרי הצבעים שהיא מציעה תחת המותג נירלט.

אינרום, המתנהלת ללא גרעין שליטה, מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים, ונוסף על נירלט פועלת גם בתחום מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ופתרונות בנייה (איטונג) ובסיכום רבעוני בלטה לשלילה השחיקה ברווחי מגזר פתרונות הבנייה.

באינרום מציינים בסיכום רבעוני, כי נרשמו ביקושים ערים במוצריה לבתי מסחר וחנויות לחומרי בניין, אחרי שהרבעון הראשון של 2020 "הושפע לרעה בשל ריבוי ימי הגשם ועוצמת השפעתם על שוקי הבנייה והשיפוצים שבהם ממוקדת הקבוצה, ובשל התפרצות נגיף הקורונה". הרווח הנקי של החברה עלה בשיעור מתון של כ-2%, ל-22 מיליון שקל.