פייק ניוז | ניתוח

סרטון מלטביה "חושף": רק מחוסנים יכולים להיכנס בישראל לסופר

סרטון מסופרמרקט בישראל הפך לוויראלי. רק שאין בו דבר שקשור לווירוס הקורונה • המשרוקית של גלובס

מכל המקומות בעולם, הסרטון הזה הגיע אלינו דווקא מלטביה. נראה בו אדם מסיע עגלת קניות של רשת "אושר עד", כשהמצלמה מתמקדת בקוד ה-QR שעל העגלה. קולו של אותו אדם נשמע ברקע, והוא מסביר ברוסית כי ברשת הזאת כבר אי-אפשר לקחת את העגלה עם מטבע, אלא צריך להקיש ת.ז. באפליקציה ולסרוק את הקוד.

"שימו לב", הוא אומר, "כבר אי-אפשר לקנות בלי קוד QR", ומוסיף: "נו מה, העתיד הגיע; בקרוב כולנו נהיה כבולים בשלשלאות, חברים. עוד מעט, ממש עוד מעט, רק מחוסנים יוכלו לעשות קניות". על גבי הסרטון הוספו כתוביות ברוסית שבהן נכתב: "רק מחוסנים יכולים לקנות", "וזה כבר לא מצחיק".

את הסרטון קיבלנו מארגון בדיקת העובדות הלטבי "Re:Check", שכמו "המשרוקית", גם הוא חבר ברשת בדיקת העובדות הבינלאומית, IFCN. הסרטון הפך להיות ויראלי לאחר שפורסם בפייסבוק וזכה תוך יומיים ל-62 אלף צפיות, כ-5,000 שיתופים ומעל 100 תגובות.

הסרטון, שבמקור הוא כאמור ברוסית וכך גם הכתוביות שעליו, שותף בלטביה עם הכיתוב: "ישראל... וזה מאיים גם עלינו?". לאור זאת, עמיתינו הלטבים ביקשו להבין מה המצב בישראל, אילו הגבלות מוטלות כאן על אנשים שאינם מחוסנים, וכן ביקשו סיוע בהשגת תגובת "אושר עד".

השיח על החיסונים וההגבלות שמוטלות על אנשים שמסרבים להתחסן הולך וצובר תאוצה בעולם, במקביל לעלייה במספר המתחסנים מחד ולגל התחלואה החדש שנובע מווריאנט הדלתא מאידך. בכתבה באתר מכון דוידסון מלפני כמה ימים מדווח למשל כי בצרפת וביוון כבר הכריזו על חובת התחסנות לצוותים רפואיים ו"קבעו הגבלות בסגנון התו הירוק במסעדות ובבתי קפה". האירוניה היא כמובן שדווקא בישראל הוסרו בתחילת יוני מגבלות בסגנון התו הירוק - כעת מתקיים דיון האם להחזיר אותן - וכיום אין מגבלות משמעותיות על אנשים שאינם מחוסנים.

פנינו לרשת "אושר עד", ומשם נמסר לנו כצפוי כי מה שרואים בסרטון הוא שימוש במערכת לשחרור עגלות סופרמרקט באמצעות שימוש באפליקציה, והוסיפו כי "כל טענה אחרת המייחסת תכונות אחרות לטכנולוגיה זו היא מגוחכת".

ניסינו לבדוק גם את מקור הסרטון שהגיע לפייסבוק מחשבון טיקטוק שמופעל על-ידי פרופיל בשם mrfreedom35. על פניו, נראה כי מדובר בחשבון של ישראלי דובר רוסית, שכן הפרופיל כולל כיתובים והאשטגים בעברית. עד כה הועלו על-ידו כ-30 סרטונים, שצברו יחד כ-20 אלף לייקים. רוב הסרטונים, כך נראה, עוסקים בקונספירציות שונות.

אגב, זו אינה הפעם הראשונה שאנחנו נתקלים בפייק שקשור לישראל ולקורונה שצובר תאוצה בעולם. במרץ האחרון פנו אלינו קולגות מיוון ומבלגיה שקיבלו סרטון שמציג מחלקת קורונה באחד מבתי החולים בארץ, כשהטענה היא שמדובר באירוע מבוים שמטרתו ליצור את הרושם שבתי החולים בישראל קורסים מהקורונה. בפועל היה מדובר בצילומים של סרטון תדמית לאגף חירום בחניון של המרכז הרפואי שמיר בצריפין.

לקריאה נוספת:

בדיקת ארגון בדיקת העובדות הלטבי Re:Check
פוסט פייסבוק 12.07.21
חשבון טיקטוק mrfreedom35
נתוני קורונה - לטביה
נתוני קורונה - ישראל
"ככה מביימים בית חולים שקורס מחולי קורונה?", בדיקת המשרוקית, 15.03.21
"המירוץ המדעי למיגור הקורונה: עדכון שבועי", מכון דוידסון, 15.07.21