עסק ביום | פיצ'ר

"כשהגיעה הקורונה גם קצת שמחתי בשל האפשרות לעצור לרגע את מירוץ החיים. אח"כ ניצלתי את הזמן ללמוד"

קרן מילכברג-פורת, בת 50, נשואה + 2, מתגוררת בכרכור • מעצבת רב-תחומית, בעלת סטודיו ID253 • "אני אוהבת את הקומבינציה של הספרות. היא מייצגת מקצב שקשור באסתטיקה ובפרופורציה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

קרן מילכברג פורת, מעצבת רב תחומית, בעלת סטודיו  ID253 / צילום: שלומי יוסף
קרן מילכברג פורת, מעצבת רב תחומית, בעלת סטודיו ID253 / צילום: שלומי יוסף

"אני עוסקת בתכנון קונספט של מרחבים שונים", מגדירה קרן מילכברג-פורת, את תחום עיסוקה. "את הסטודיו שעוסק בתכנון בתים חנויות ומשרדים, הקמתי בשנת 2002, כשחזרתי ארצה, אחרי שסיימתי לימודי עיצוב בניו יורק. למעשה זו קריירה שנייה שלי. לפני כן עסקתי בתחום השיווק בהייטק של שנות ה-90. התחום היה אז בשיאו, זו הייתה תקופת הבועה, ולמעשה אני עזבתי כלוב של זהב בשביל אהבה ישנה. אחרי השירות הצבאי כקצינה רציתי ללמוד ארכיטקטורה, התקבלתי לטכניון בסטנד ביי; כלומר, זה אומר שבאותה השנה היו מועמדים עם ציונים מעט גבוהים משלי.

"ברגע שהבנתי שעליי להמתין שנה, התחלתי ללמוד תואר ראשון בתקשורת וניהול. אהבתי את התחום והחלטתי להמשיך בו. הרבה תחומים מעניינים אותי, אז זה היה טבעי, וכך הגעתי להייטק. לקראת גיל 30 הבנתי שהמשיכה לעיצוב ותכנון עדיין בוערת בי, והחלטתי לעשות שינוי. משום מה הנחתי שגיל 30 זה גיל מבוגר להתחיל בו ללמוד אדריכלות, אז נסעתי לניו יורק ללמוד תכנון חללים".

וכשחזרת החלטת להיות עצמאית ולפתוח מקום משלך?
"במקביל להקמת הסטודיו עבדתי במספר משרדי אדריכלות שונים. את עולם ההייטק עזבתי כדי לאפשר לעצמי חופש. רציתי לנהל את הזמן שלי, את המטרות, ולהשאיר גם זמן למשפחה".

זה מתאפשר? עצמאית היא גם עבודה סביב השעון, לא?
"כן ולא. עכשיו אני במשרד והשעה תשע וחצי בערב, אבל בחרתי להיות עם הילדים בבוקר. בתחום שלי הלקוחות הרבה פעמים פנויים יותר בערב".

מי הלקוחות שלך?
"בעיקר אלפיון עליון, אנשים שחיים בארץ ובמקביל בחו"ל, עסקיים ופרטיים, שמוכנים לשלם יותר עבור חשיבה ואיכות - בעיקר כאלה שחושבים על קיימות ועל הבחירות שלהם. בעבודות שלי יש הרבה דגש סביבתי, ואני תמיד מנסה להתייחס לקונטקסט של המקום ולמודעות החברתית, לאיכות ולתכנון על פי תקציב. אני גם עסוקה בלא לשכפל את הפרויקטים, כי אז זה לא יהיה מעניין לי ולהם. העבודות שלי זכו בפרסים בתחום האדריכלות ועיצוב הפנים".

איך עברה עלייך השנה האחרונה? אצל הלקוחות שלך פחות הרגישו את המשבר?
"לא, זה לא נכון. הייתי באמצע תכנון של משרד גדול וחוסר הוודאות גרם לו להיעצר. היו גם פרויקטים פרטיים שנעצרו, וגם כאלה שהמשיכו, אבל אנשים העדיפו בעיקר לכלכל את צעדיהם. עכשיו מרגישים את ההתאוששות, אבל כשזה קרה, גם קצת שמחתי. כמובן לא בגלל המשבר ומה שקרה לאנשים ועסקים, אלא בשל האפשרות לעצור לרגע את מרוץ החיים. בהתחלה פשוט עצרתי, ואחר כך ניצלתי את הזמן ללמוד. לקחתי קורסים מקוונים, המשמעותי בהם הוא בתוכנה שמאוד קשה למעבר ודורשת זמן למידה והתארגנות מחדש של העסק. ניצלתי את ההפוגה לכך, מה שייעל את העבודה שלי ושידרג אותה".

כמי שעצמאית הרבה שנים. זה קל או קשה להיות בעלת עסק עצמאי בארץ?
"המדינה לא תומכת בעצמאים. אבל אני מאוד אוהבת להיות עצמאית, ומבחינתי אין טוב מזה". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il