בנט בפתח ישיבת הממשלה: "אין ממצאים שזן הדלתא יותר קטלני, אלא יותר מדבק"

בישיבת הממשלה בנט התייחס לפתיחת שנת הלימודים לאור התפשטות הקורונה מחדש ואמר ש"נודיע על כך באופן מסודר, בלי הנחתות של הדקה ה-90" • הממשלה אישרה את סגירתם של המשרדים הבאים: משאבי המים, הדיגיטל הלאומי, נושאים אסטרטגיים, ההשכלה הגבוהה והמשלימה והמשרד לחיזוק וקידום קהילתי והעברת סמכויותיהם למשרדים אחרים

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, במליאת הכנסת, השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, במליאת הכנסת, השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ישיבת הממשלה היום - השישית במספר לממשלה הנוכחית - התקיימה בכנסת, בין השאר לאור התחלואה והגבלות הקורונה. הישיבה עסקה בסדרי פעולתה, במינויים החדשים ובמימוש סעיפים בהסכמים הקואליציוניים על סגירת משרדים והעברת יחידות סמך ממשרד למשרד. 

ראש הממשלה נפתלי בנט שב וקורא לאזרחי המדינה לקיים את הנחיות הקורונה בשל ההתפשטות המואצת של זן דלתא אבל לא חזר על קריאתו שלא לטוס לחו"ל ולא התייחס כלל לנתב"ג: "אני רוצה לומר באופן ברור: החלטות הממשלה הן לא המלצות - הן מחייבות. מי שיפר, ישלם. מסכה במקומות סגורים היא חובה, לא המלצה. החל מיום רביעי - הגעה לאירועים, חתונות, בר מצוות, תתאפשר למחוסנים, למחלימים ולמי שמביא אישור שלילי לקורונה - זו חובה, לא המלצה. שמירה על בידוד - זו חובה, לא המלצה. אלו הן החובות של האזרח, ואנחנו נעמוד עליהן. מגפת הדלתא ממשיכה להתפשט במהירות ברחבי העולם. זו מוטציה מדבקת הרבה יותר מקודמותיה. העולם הולך ונצבע באדום".

עם זאת, אמר כי מטרת הממשלה לשמור על שגרת החיים בכל התחומים. על פתיחת שנת הלימודים אמר "אנחנו עכשיו נערכים מראש עם תוכנית סדורה לתקופה הקרובה, עד לשנת הלימודים. בזמן הקרוב אנחנו נודיע על הכול באופן מסודר, בלי הנחתות של הדקה ה-90, כדי שיהיה לכולם זמן להיערך. מטרתנו המרכזית - לפתוח את שנת הלימודים בצורה חלקה. עברנו שנה שבה החינוך היה הדבר הראשון להיפגע, וראינו מיליוני תלמידים שמשלמים את המחיר ודוהים מול הזום בבית".

הוא הבטיח כי יש אספקה רציפה של חיסונים, והזהיר כי האכיפה תוגבר על ההנחיות המחייבות לרבות עטיית מסכה במקומות סגורים וחובת הבידוד. הוא קרא לאזרחים המוסלמים והדרוזים החוגגים את חג הקורבן, לנקוט זהירות, לעטות מסכות ומי שלא חוסן לצאת להתחסן.

בנט גם התייחס למדינות ברחבי העולם, ובכך איחל חג שמח למדינות האזור המוסלמיות ובעיקר לאלה החתומות עימנו על הסכמי שלום, וכן שלח תנחומים לגרמניה ובלגיה בעקבות אסון הטבע וההצפות שגבו את חייהם של כ-200 אזרחים, כאשר מאות עדיין נעדרים. "ישראל כמובן נכונה לסייע ככל שיידרש", אמר והוסיף "סוגיית משבר האקלים היא בעיית אמת עולמית. ממשלת ישראל מתייחסת אליה ככזו, ובזמן הקרוב גם בהקשר הזה אנו נביא פעולות לביצוע".

עוד אמר בנט: "אין ממצאים שזן הדלתא יותר קטלני, אלא יותר מדבק. לכן אנחנו רואים בכל העולם עלייה גדולה במאומתים". הוא נתן את אנגליה כדוגמה למה שעשוי לקרות גם כאן עם המוני נדבקים וגידול במספר המאושפזים, והוסיף כי "החזון הוא להציף את מדינת ישראל בבדיקות עצמיות ואז זה יהיה חלק מהחיים. מצחצח שיניים, עושה בדיקה ואז הולך לעבודה".

לעניין החיסון הנוסף אמר "אנחנו מקדמים את נושא הבוסטר. כבר עכשיו עושים בוסטר למדוכאי חיסון. אנחנו יודעים שזה לא עושה נזק, וככל הנראה מועיל. יעד העל שלנו הוא פתיחת שנת הלימודים, ולכן את עניין הבדיקות המהירות אנחנו רוצים לנסות במהלך הקיץ".

"מה שיש היום בחברה הערבית זה לא ארגוני פשע אלא צבאות פשע"

שר האוצר ליברמן התריע לגבי סוגיית הטיסות לאומן בראש השנה - לאחר ששר הדתות מתן כהנא החליט כנראה לאפשר את קיומן, תחת הגבלות. גם שר הבריאות הורוביץ התריע על כך, והוסיף כי יש להקים צוות משימה לתיאום מכלול הפעולות של הממשלה הנוגעות לחברה הערבית.

הממשלה אישרה את מתווה התו השמח לחתונות ואירועים, וכן את הקמת צוות השרים לטיפול באלימות ובבעיות החברה הערבית.

שר המשפטים גדעון סער אמר בדיון: "מה שיש היום בחברה הערבית זה לא ארגוני פשע אלא צבאות פשע. זה נושא שמחייב את הממשלה להיכנס בכל הכוח. המשטרה לבדה לא תוכל להתמודד עם המצב הזה". שר הביטחון גנץ הוסיף "אני מסכים עם הדחיפות הביטחונית של הדבר הזה. על החלק הזה אני לא מתווכח. אבל לצד הכח כדאי שנשתמש במח. יש פערים אדירים, הפשיעה לא צמחה לבדה, היא צמחה על תשתית רעועה של ממשלת ישראל".

השרה מירב מיכאלי התייחסה לעניין הבדואים בנגב וטענה כי סוגיית אי ההכרה גרמה להפיכתם לעויינים: "זה מתחיל בזה שהייתה אי הכרה באזרחים ואזרחיות בנגב, ומשם מתחיל החטא הזה. הם היו אנשים לגמרי לא עוינים ולא הייתה עוינות למדינת ישראל, ואנחנו הפכנו אותם לכאלו".

עוד החלטה שהתקבלה פה אחד היא אישור הצעת השרה מרב כהן לקביעת מדדי איכות חיים של האוכלוסיה המבוגרת בישראל. הכוונה היא לקבוע יעדים באמצעות המדדים שיבדקו את מצב האוכלוסיה המבוגרת והשקעה באיכות חייהם. סקר המדדים יסייע לממשלת ישראל, בין היתר, בקבלת החלטות במסגרת המאבק בבדידות התוקפת רבים מדור גיל הזהב, עקב יציאתם משוק העבודה, בריאות לקויה, היפרדות ואובדן של בני משפחה וחברים.

עלותו של הסקר הינה כ-2 מיליון שקל, כאשר כמחצית מהסכום יתוקצב על ידי המשרד לשוויון חברתי, והשאר יחולק בין ארבעת משרדי הממשלה: רוה"מ, רווחה, בריאות ומדע.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, אמרה: "ההחלטה המוגשת לממשלה מתבססת על מעל 100 מחקרים מובילים בעולם שבדקו: מה מעיד על הזדקנות מיטבית? איך אנחנו מודדים תהליך הזדקנות טובה ובריאה? לאן אנחנו בעצם רוצים לשאוף? כל ילד שלישי שנולד כיום בישראל צפוי לעבור את גיל 100. באופן אישי, אני מאמינה שהשקעה בעולם תעסוקת מבוגרים תביא לעלייה בכל שלושת המדדים ותאפשר ליותר אנשים בישראל להזדקן בכבוד". שר הרווחה מאיר כהן אמר כי בכוונתו להניח בעתיד על שולחן הממשלה תוכנית לאומית לגיל השלישי.

כן אישרה הממשלה את העברת הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי של המגזר החרדי למשרד לשוויון חברתי. 

הממשלה אישרה סגירת כמה ממשרדי הממשלה

הממשלה אישרה את סגירתם של המשרדים הבאים: משאבי המים, הדיגיטל הלאומי, נושאים אסטרטגיים, ההשכלה הגבוהה והמשלימה והמשרד לחיזוק וקידום קהילתי והעברת סמכויותיהם למשרדים אחרים. במסגרת סגירת משרד הדיגיטל הועברה רשות החברות אל משרד האוצר, ובכך יתאפשר סוף סוף מינוי מנהל לרשות, ועם זה גם מינויים של עשרות מנהלים ובעלי תפקידים בחברות הממשלתיות ובראשם יו"ר התעשייה האווירית.

בד בבד אושר מינויו של ד"ר איל חולתא כיועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל. ראש הממשלה, נפתלי בנט, מסר "מאחורי איל ישנן שנים של עשייה, גם בתחום המדיני וגם בתחום הטכנולוגי. מדובר באדם יצירתי מאוד, מנוסה מאוד, שמבין את אתגרי הביטחון הלאומי, ואני משוכנע שהוא יבצע את תפקידו בהצלחה".

היום בישיבת הממשלה: מינויים חדשים וסגירת משרדים

הממשלה אמורה לאשר את מינוי ד"ר אייל חולתא לתפקיד ראש המועצה לביטחון לאומי, את מינוי מיכל פרנק למנכ"לית משרד התחבורה, את מינוי אלכס דן למנכ"ל משרד המודיעין, ואת מינוי ציונה קניג יאיר למנכ"לית משרד התפוצות.

בהעברות בין המשרדים, ההעברות המעניינות קשורות לשר האוצר אביגדור ליברמן. הראשונה היא העברת רשות החברות ממשרד הדיגיטל שנמחק לאוצר, מהלך שאמור לאפשר את בחירת המנהל ומשם מינוי של עשרות בעלי תפקידים בחברות הממשלתיות ובראשן יו"ר התעשייה האווירית. ליברמן יקבל לאחריותו גם את לשכת הקשר "נתיב" - אף שזו תמשיך לפעול במשרד ראש הממשלה. "נתיב" היא יחידת סמך האחראית על היהודים במדינות בריה"מ לשעבר, להידוק הקשר בינם לבין ישראל, לסייע בעלייתם ועוד. בין השאר היא עוסקת בבדיקת הזכאות לעליה. ליברמן מקבל את האחריות על גוף הפועל רבות בקרב קהל היעד שלו, ולמען האינטרסים והמצע שקידם.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי תקבל את האחריות על יישום מיזם ישראל דיגיטלית ואת רשות התקשוב. משרד האנרגיה יקבל את סמכויות משרד המים שבוטל. משרד התרבות והספורט יקבל את מרכז ההסברה מידי משרד ראש הממשלה. יבוטל מטה התשתיות הלאומיות במשרד האוצר, מטה שהוקם אך לפני שנה כדי להסיר חסמים במיזמי תשתיות גדולים. כמו כן אמורה הממשלה לאשר את ביטול המשרד לקידום קהילתי שהוקם עבור חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, וסמכויותיו ותחומי פעילותו הועברו למשרד לביטחון פנים. כן יבוטלו משרדי ההשכלה הגבוהה והמשרד לנושאים אסטרטגיים. ממשרד העבודה והרווחה תיגרע זרוע העבודה שתועבר למשרד הכלכלה והתעשייה.

עוד שינוי מבני מעניין הוא העברת הרשות לפיתוח כלכלי חברתי של המגזר החרדי ממשרד ראש הממשלה למשרד לשוויון חברתי. הרשות הזו הוקמה לפני שנה במסגרת הסכמים קואליציוניים עם יהדות התורה, והחלה במיפוי הצרכים והיעדים של החברה החרדית. השרה לשוויון חברתי מירב כהן אומרת כי המטרה היא הגעה בתוך שלושה חודשים לתכנית סדורה וארוכת טווח לקידום יעדי הפיתוח הכלכלי והחברתי של החברה החרדית.

כהן מביאה לממשלה עוד החלטה מעניינת על פלח האוכלוסייה המבוגר. לפי ההחלטה שלה, הממשלה תאמץ מפת מדדים לאומיים להזדקנות מיטבית, שתקבע מדדי בריאות, כלכלה ואיכות חיים של האוכלוסייה הבוגרת, לשם השוואתיות, קביעת יעדים והצבת יעדים לשיפור מצבה של האוכלוסייה הזו. מדובר בתחום הולך וגדל בשל היקפה הגדל והולך של אוכלוסייה זו הודות לתוחלת החיים הגבוהה בישראל. משרדי הממשלה יונחו לפי ההחלטה להכוונת פעילות שתביא לשיפור במדדים אלה תוך הצבת יעדים ומעקב אחר העמידה בהם. השרה כהן אומרת כי במסגרת המהלך תקדם את סוגיית תעסוקת האוכלוסייה הבוגרת שכן לכך יש השלכות של ממש על כל המדדים של אוכלוסייה זו. מי שעובד, בריא יותר מאושר יותר ויכול לקיים את עצמו בכבוד.

הממשלה אמורה לדון ולאשר את חוק הדיינים מחדש, לאחר שזה הופל בהצבעה במליאה בשבוע שעבר.