עסקת ענק: עזריאלי רוכשת חברת חוות שרתים מנורבגיה ב-2.8 מיליארד שקל

החברה הנרכשת סיימה את 2020 עם הפסד של 6 מיליון שקל, למרות צמיחה של 18% בהכנסות ל-71 מיליון שקל

דנה עזריאלי - יו"ר קבוצת עזריאלי / צילום: רמי זרנגר
דנה עזריאלי - יו"ר קבוצת עזריאלי / צילום: רמי זרנגר

קבוצת הנדל"ן המניב עזריאלי, שבשליטת דנה עזריאלי, מרחיבה את פעילותה בתחום מרכזי הנתונים (Data Centers) לאירופה באמצעות הסכם משמעותי לרכישת חברה פרטית הפעילה בתחום זה בסקנדינביה.

במסגרת העסקה, תרכוש קבוצת עזריאלי 100% מהון המניות של חברת גרין מאונטיין (Green Mountain) תמורת 2.82 מיליארד שקל. גרין מאונטיין היא חברה נורבגית, שהוקמה בשנת 2009, ועוסקת בתחום חוות השרתים. היא סיימה את 2020 עם הפסד של 6 מיליון שקל, למרות צמיחה של 18% בהכנסות ל-71 מיליון שקל.

לחברה הנרכשת שלוש פעילויות עיקריות: תכנון ובניית חוות שרתים בעלות אבטחת מידע גבוהה, אספקת שירותי חוות שרתים מתקדמים לארגונים ולקוחות סיטונאיים, וכן הפעלת חוות שרתים יעילות תוך שימוש באנרגיות מתחדשות בלבד.

השכרת נכסי נדל"ן

החברה מחזיקה במספר נכסי נדל"ן, אשר מושכרים לצדדים שלישיים ומשמשים את החברה לפעילותה בתחום חוות השרתים. גרין מאונטיין מפעילה שלוש חוות שרתים בנורבגיה וחתומה כיום על אספקה של כ- 24 מגוואט ללקוחות הקשורים עימה בהסכמים לתקופה ממוצעת של כ-7.5 שנים.

לחברה הנרכשת גם פוטנציאל בנייה ופיתוח עתידי באתרים אלה ונוספים, בהיקף של כ- 520 מגוואט. לדברי קבוצת עזריאלי, השוק בסקנדינביה בכלל, ובנורבגיה בפרט, נהנה מצמיחה גבוהה בתחום הדאטה סנטרס, מזמינות יוצאת דופן של חשמל המיוצר ממקורות ידידותיים לסביבה, וכן מעלויות חשמל מהנמוכות באירופה.

קבוצת עזריאלי היא חברת הנדל"ן הגדולה בישראל ומניותיה נסחרות בבורסה לפי שווי חברה של כ-30 מיליארד שקל. לפי קבוצת עזריאלי, רכישת גרין מאונטיין נעשית כחלק מאסטרטגיית הצמיחה שלה, במסגרתה היא נכנסה בשנים האחרונות גם לתחום חוות השרתים.

ביסוס אחיזה וצמיחה

בכוונתה של קבוצת עזריאלי להשתמש בנוכחות של גרין מאונטיין בשוק הדאטה סנטרס האירופי ובהנהלתה המנוסה, לצורך ביסוס האחיזה והצמיחה בשוק זה. לדברי דנה עזריאלי, יו"רית קבוצת עזריאלי: "רכישת גרין מאונטיין מהווה אבן דרך מרכזית במימוש האסטרטגיה של קבוצת עזריאלי לבניית פעילות בינלאומית בתחום הדאטה סנטרס".

עזריאלי הוסיפה, כי "השילוב של הפעילות בצפון אמריקה באמצעות חברת Compass, יחד עם רכישת גרין מאונטיין באירופה, תאפשר לקבוצת עזריאלי להפוך לשחקן גלובלי משמעותי בזירה צומחת ומתפתחת זו. תחום הדאטה סנטרס מגלם את עולם הנדל"ן המניב החדש ונהנה משעורי צמיחה גבוהים.

"אנו מבצעים השקעה משמעותית באירופה באמצעות רכישת פלטפורמה איכותית, עם פוטנציאל גידול וצמיחה, הנהלה בעלת ניסיון וידע ונכסים מצוינים. לאחר מספר שנים של פעילות הקבוצה בתחום הדאטה סנטרס, אני מאמינה כי הוא יהווה מנוע צמיחה משמעותי נוסף לקבוצת עזריאלי, לצד מנועי הצמיחה האחרים שממשיכים להתפתח".

את תמורת העסקה תממן קבוצת עזריאלי ממקורותיה העצמאיים, לרבות באמצעות חלק מתמורת הנפקת אג"ח בהיקף של כ-3.7 מיליארד שקל, שהיא מבצעת בימים אלו. בנוסף, החברה מתעתדת לפעול לקבלת הלוואה ספציפית באמצעות חברה בת בנורבגיה או גרין מאונטיין מגוף פיננסי בקשר עם העסקה, בהיקף של עד 50% מהתמורה. 

גרין מאונטיין - ת"ז:

פעילות: אחזקה והפעלה של חוות שרתים ודאטה סנטרס בנורבגיה

נתונים: מיקום ההנהלה: נורבגיה, הכנסות ב-2020: 71 מיליון שקל

רווח נקי ב-2020: 6- מיליון שקל

תיאור העסקה: רכישת 100% מהמניות ב-2.825 מיליארד שקל

שם הרוכשת הישראלית: קבוצת עזריאלי