המדינה לא ממהרת להעביר את צי הרכב הממשלתי לחשמלי

למרות הצעות משרדי התחבורה, הסביבה והאנרגיה להעביר את צי הרכב הממשלתי לחשמל, באוצר טוענים כי קיימות מגבלות תקציביות ולוגיסטיות מהותיות

עומס בכבישים / צילום: יח"צ
עומס בכבישים / צילום: יח"צ

משרד האוצר "מקרר" את ההכרזות האחרונות של משרדי התחבורה, הסביבה והאנרגיה על כוונות להעביר את כל הרכש של צי הרכב הממשלתי לרכב חשמלי החל מהשנה הבאה. על פי הצעת המשרדים החל מ-2022 יועבר בהדרגה כל רכש הרכב החדש עבור הצי הממשלתי, שמונה כ-5,000 כלי רכב לערך, לכלי רכב חשמליים.

אולם מקור באוצר אומר לגלובס כי התוכנית "אינה ריאלית". לדבריו הנסועה השנתית הממוצעת בצי הרכב הממשלתי נעה סביב 40 אלף קילומטרים בשנה ולכך יש מספר השלכות. ביניהן הצורך בהקמת מערך טעינה מהיר במתקנים ממשלתיים גדולים, הוספת אופציות שירות ייחודיות כמו התחייבות לגרירה בהתרעה קצרה בפרישה ארצית והארכת האחריות הטיפוסית של היבואנים על הסוללה, שלרוב תקפה לכ-150 אלף קילומטרים

אולם המגבלה הגדולה ביותר כרגע היא המגבלה התקציבית בשל מחירם הגבוה יחסית של כלי רכב חשמליים בעלי טווח נסיעה "ריאלי", כלומר כ-350 עד 400 קילומטרים בפועל. המחיר הטיפוסי של כלי רכב עם סוללה גדולה נע כיום סביב 170-200 אלף שקל, מעבר לרף הממוצע של עסקאות רכש הרכב של הממשלה, למעט מכוניות לשרים, ומעבר לשווי השימוש הממוצע שמשלמים מקבלי רכב חשמלי צמוד.

המקור העריך כי ייתכן שמינהל הרכב הממשלתי יתחיל בשנה הבאה בפיילוט נרחב יחסית לבדיקת היתכנות הקליטה של רכב חשמלי, שיקיף כמה עשרות מכוניות עד מאות בודדות, ורק בתום הפיילוט יוחלט האם יש מקום להחדיר כלי רכב חשמליים באופן למגזרים ממשלתיים ספציפיים.

באוצר חולקים גם על ההערכה, שמופיעה בטיוטת חוק ההסדרים החדש, ולפיה "התועלת מהאצת הכניסה של רכבים חשמליים במקום רכבי בעירה פנימית, ככל והדבר נעשה באופן שאינו מגדיל את הגודש בכבישים, צפויה להגיע לעד 4.9 מיליארד שקל עד 2030".

על פי הערכות באוצר תרומתם של כלי הרכב החשמליים לגודש לא תהיה פחותה מזו של רכבי הבנזין ואולי אף תהיה גדולה בשל העלות השולית הנמוכה לקילומטר נסיעה ברכב חשמלי, שמהווה עידוד להגברת הנסועה.

בנוסף נטען כי הקביעה המופיעה בהצעת חוק ההסדרים ולפיה להחלטה על עידוד הרכב החשמלי "אין עלות תקציבית" אינה נכונה. יצוין כי על פי תחשיב של האוצר, שהוגש לפני שנתיים למבקר המדינה "הפסד ההכנסות ממסים בשל הטלת מס מופחת על כלי רכב חשמליים צפוי להסתכם ב-6.8 מיליארד שקל בערכים נומינליים לשנים 2020-2025". יצוין כי מכרז ההצטיידות הגדול של צי הרכב הממשלתי, שנמצא כיום בעיצומו, מתמקד בעיקר בכלי רכב היברידיים ולא חשמליים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לפניית גלובס כי "המשרד פועל בכדי לשכנע את יתר חברי הממשלה להעביר את צי הרכב הממשלתי להנעה חשמלית, כך שהחל מהשנה הבאה, 2022, כל כלי הרכב החדשים שיירכשו יהיו חשמליים. הנושא עדיין בדיונים, ואנו מעריכים שתתקבל החלטה בשבועות הקרובים"

ואילו מדוברות האוצר נמסר ביחס לתוכנית לאימוץ רכב חשמלי בצי הממשלתי כי "אנו בוחנים מקורות תקציביים ודרכי התייעלות בשלושת המשרדים הרלוונטיים: תחבורה, אנרגיה והגנת הסביבה. במידה שאיגום המשאבים בשלושת המשרדים יאפשר להגיע לתקציב הנדרש, נפעל לשלב את התוכנית כבר במסגרת התקציב הקרוב".