נופר מכניסה את אלטשולר שחם לעסקת הענק בפרויקט מגלים

במסגרת ההסכם שנחתם, יחזיק אלטשולר שחם 45% מהתחנה ונופר אנרגיה ב-55% הנותרים • במקביל, פועלת נופר לצרף מוסדיים נוספים לעסקה

עופר ינאי, מנכ"ל נופר אנרגיה / צילום: ארז עוזיר
עופר ינאי, מנכ"ל נופר אנרגיה / צילום: ארז עוזיר

בית ההשקעות אלטשולר שחם מצטרף לעסקת הענק של נופר אנרג'י לרכישת מלוא הבעלות על תחנת הכוח התרמו-סולארית "מגלים" שבנגב. זאת, לאחר שבשבוע שעבר דיווחה נופר אנרג'י, שבשליטת היו"ר עופר ינאי, כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת תחנת הכוח התרמו-סולארית "מגלים" שבנגב מידי קרן נוי ושותפיה המוסדיים, תמורת כ-580 מיליון שקל. התמורה הסופית בעסקה, בהנחה שתושלם כמתוכנן, תתבסס בין היתר על תוצאות בדיקות נאותות שתבצע נופר. 

במסגרת מזכר העקרונות שנחתם, יחזיק אלטשולר שחם  (באמצעות קופות הגמל וקרנות הפנסיה שהוא מנהל) 45% מהתחנה ונופר אנרגיה ב-55% הנותרים. במקביל, פועלת נופר לצרף גופים מוסדיים נוספים לעסקה.

פרויקט מגלים הוא אחת מההשקעות הבולטות של קרן נוי 1, אשר גויסה בשנת 2011 ונמצאת לקראת סיום מימוש נכסיה. ככל הידוע, מימוש ההחזקה בפרויקט מגלים ייצר עבור הקרן רווחים מסוימים, ובעיקר ישחרר אותה מחוב עצום המוערך בכ-2 מיליארד שקל, שנושא הפרויקט על גבו.

בנופר מציינים היום כי התמורה שנקבעה במזכר העקרונות (בסך של 580 מיליון שקל), נקבעה בהתבסס על הערכות של קרן נוי בנוגע לתזרים הפנוי של תחנת כוח מגלים עד לתום תקופת הסכם הזיכיון בהיוון של 8.5%. "בכוונת החברה לבחון ולאשש במהלך בדיקת הנאותות את סבירות ההנחות והמידע אשר על בסיסם נקבעה התמורה במזכר העקרונות כמו גם היתכנות לביצוע פעולות ותרחישי אפסייד נוספים, במטרה להגדיל את התשואה של הפרויקט ביחס לתרחיש הבסיס". 

מניית נופר מגיבה להודעה בעלייה של כ-6%. שוויה של החברה מגיע לכ-2.3 מיליארד שקל.

בשוק ההון הורמו לא מעט גבות לאחר הדיווח על העסקה. מצידה של נופר, בחברה טענו כי הם מזהים הזדמנות בעסקה, וזאת כשבעל השליטה עופר ינאי העריך, כי התשואה על ההון שהפרויקט ייצר לנופר עשויה להיות גבוהה יותר מפרויקטים בתחום הייזום הסולארי במגזר הקרקעי.

למרות רצונה של קרן נוי לממש את החזקותיה בפרויקט, ומולו הפוטנציאל שמזהים בנופר, חלק מהמשקיעים בבורסה, כך נראה, לא מתלהבים מהעסקה, בלשון המעטה, ומאז העדכון על אודותיה בתחילת השבוע שלחו את מניית נופר לירידה דו-יומית של כ-12% במחזור מסחר גדול מהרגיל.

אותן ירידות מיוחסות, בין היתר, להיקף החוב הגדול שנושא פרויקט מגלים (ושלא נמסר בדיווח), הכולל בעיקר הלוואת "נון ריקורס" של כ-1.5 מיליארד שקל שהעמיד בנק הפועלים לפרויקט, ומימון של כ-450 מיליון שקל שהעמידה לו קרן נוי (המוכרת).

עניין נוסף שמכביד ככל הנראה על המניה הוא שלמרות מערכת היחסים העסקית הענפה שבין נופר וקרן נוי (הקרן מחזיקה בכ-20% מהון נופר), העסקה הנוכחית ביניהן לא הוגדרה כעסקת בעלי עניין - המחייבת את אישור האסיפה הכללית של נופר ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט.

פרויקט מגלים, נשוא העסקה הנוכחית, הוא מתקן תרמו-סולארי (מגדל שבראשו דוד קיטור שמכוונות אליו מראות) בהספק מותקן של 121 מגוואט - הנחשב לדברי נופר למתקן הסולארי המניב הגדול בישראל. הפרויקט, שהוקם בטכנולוגיה שנחשבת כיום מיושנת ויעילה פחות, פועל על בסיס טכנולוגיית "מגדל שמש". המיזם כולל מעל 50 אלף הליוסטטים (מראות ענק) המתפרסים על פני שטח של למעלה מ-3 קמ"ר.

ההליוסטטים עוקבים אחר השמש בשני צירים ומרכזים את קרני השמש אל דוד קיטור, המונח על מגדל בגובה 240 מטר, המייצר קיטור בטמפרטורה ולחץ גבוהים, אשר מוזרם לאחר מכן לטורבינה המייצרת חשמל. בנייתו של פרויקט מגלים הושלמה במהלך 2019, והוא חובר לרשת והחל הפעלה מסחרית במסגרת הסכם זיכיון BOT לתקופה של 28 שנה עם מדינת ישראל. פרויקט "מגלים" צפוי לייצר "בשנה מייצגת" הכנסות של כ-270 מיליון שקל, EBITDA (רווח לפני מס והפחתות) של כ-190 מיליון שקל ותזרים מזומנים שוטף (FFO) של כ-120 מיליון שקל.