הסקטורים שאיבדו את הקסם, ואלה שעוד יזנקו: וול סטריט נפרדת מהקורונה

סקטור הנדל"ן נהנה מפתיחת הכלכלה וחזרת המשק לשגרה, סקטור הצריכה נפגע מעליות המחירים הגלובליות, וסקטור הטכנולוגיה צפוי לצמוח על אף שרשם פתיחת שנה חלשה • בנק הפועלים מנסה להעריך: אילו סקטורים יבלטו גם במציאות של כמעט-אחרי הקורונה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

כשנה וחצי חלפה מאז שמגפת הקורונה פרצה לחיינו, והשפעתה על הכלכלה, על החברה, על הצריכה וכמעט על כל תחומי החיים האחרים עדיין ניכרת. יחד עם זאת, המפולת שנרשמה בשווקים הפיננסיים לפני שנה כבר מרגישה כמו זיכרון רחוק, ומדדי המניות המובילים עברו לעליות שערים מתמשכות וחלקם אף קבעו שיאים חדשים.

עם פרוץ המגפה ב-2020 בלטו לחיוב סקטורים שמתאפיינים במשקל גבוה של חברות צמיחה (טכנולוגיה, צריכה משתנה בדגש על חברות המוטות לאונליין ושירותי תקשורת, בדגש על חברות המדיה החברתית), מסבירה יקירה שחר, מנהלת דסק השווקים הגלובליים של בנק הפועלים, אך מתחילת 2021 הסקטורים הבולטים הם דווקא הפיננסים, אנרגיה ונדל"ן, שמתאפיינים במשקל גבוה יחסית של מניות ערך (הנסחרות מתחת לערכן הכלכלי).

"את העליות במניות הערך ניתן להסביר בהשפעה החיובית של פתיחת הכלכלה על חברות שרשמו פגיעה משמעותית בשנה שעברה, ואת המשך העליות במניות הצמיחה ניתן להסביר במובילותן וחדשנותן של חברות הטכנולוגיה והתפקיד המרכזי שהן לוקחות בכלכלה העולמית", מוסבר בעבודה שנכתבה על ידי צוות הדסק הגלובלי בבנק, במאמץ להעריך אילו סקטורים בוול סטריט יזכו לתשואה שעולה על זו של מדד S&P 500 וכדאי להגדיל את החשיפה אליהם, ואילו עשויים לאבד גובה. 

טכנולוגיה: למרות פתיחת שנה חלשה

סקטור הטכנולוגיה, הסקטור הגדול ביותר ב-S&P 500 וזה שמייצג את חברות הצמיחה, פתח את שנת 2021 בחולשה יחסית, עם תשואה מינורית של 0.2% בלבד ברבעון הראשון (לעומת עלייה של 5.4% ב-S&P 500 ושל 16% בסקטור הפיננסים), אך ברבעון השני צמח 13% וצימצם את הפער (לעומת S&P 500 שעלה ברבעון זה 8.6% וסקטור הפיננסים שעלה 7%). 

בסקטור קיימים מספר תתי-מגזרים שצפויים לבלוט במיוחד, בהם סקטור שירותי ה-IT שנהנה ממעבר למודל עבודה היברידי, וסקטור המוליכים למחצה שצפוי לצמוח כתוצאה מהתאוששות הביקוש הצרכני לצד הביקושים לפתרונות מתקדמים במגזר העסקי. 

בבנק הפועלים מעריכים שהסקטור ימשיך לצמוח לאור היישום המתמשך של פתרונות מתקדמים בסקטור העסקי והפרטי, הצמיחה הכלכלית שתומכת בשדרוג מכשור מיושן, המעבר לרשתות תקשורת מתקדמות יותר, ויישום פתרונות AI, AR, VR, רכב אוטונומי וחשמלי, וענן התומך בתעשיית המוליכים למחצה. "כל אלו ממתנים השפעת התמחור הגבוה", אומרים בבנק, ומותירים את ההמלצה "תשואת יתר" (ביחס ל-S&P 500) גם כעת. "נעדיף השקעה רוחבית בסקטור, תוך מתן דגש לתת הסקטור מוליכים למחצה (רמת סיכון גבוהה)", מדגישים בבנק.

תקשורת: הרגולציה מעלה חששות

סקטור שירותי התקשורת, שכולל בין השאר את ענקיות האינטרנט והמדיה החברתית, חברות סרטים וטלוויזיה וחברות סלולר ותקשורת, אמנם רשם תשואה של 19% במחצית הראשונה של השנה, אך כעת, חושבים בבנק הפועלים, ממשל ביידן עשוי לשנות את המגמה לאור חקיקה רגולטורית בכל הקשור לפרטיות המשתמשים, שקיפות החברות הגדולות והתנהלותן.

יחד עם זאת, עדיין קיימת השפעה חיובית של פתיחת בתי הקולנוע, המעבר לסטרימינג והגידול בחבילות התקשורת בעקבות פריסת רשתות 5G, והרשתות החברתיות גם צפויות להמשיך ליהנות מהעברת תקציבי הפרסום מהמדיה המסורתית לדיגיטלית.

בדסק הגלובלי של הפועלים החליטו להפחית את ההמלצה על הסקטור ל"תשואת שוק", בעיקר ברקע לחששות מהשפעת חקיקה רגולטורית של ממשל ביידן על חברות המדיה האינטראקטיבית שעלולה למתן את ההשפעות החיוביות הללו, והן בשל התחרות העזה בעולם הסטרימינג, התקשורת והאינטרנט, שלוחצת את שולי הרווח.

נדל"ן מניב: חוזרים למשרדים ולמרכזי הקניות

הסקטור, שמתאפיין במשקל גבוה יחסית של מניות ערך, צפוי ליהנות מהשפעת פתיחת הכלכלה ומהסרת מגבלות הקורונה ברחבי העולם. הציבור יחזור למשרדים ולמרכזי הקניות, ולצד זאת מוערך שיגבר גם הביקוש למחסנים ולשטחי אחסון בענן. כמו כן, כמו בישראל, תמריצים פיסקאליים ומוניטריים נרחבים מסייעים לשוק הנדל"ן להמשיך לצעוד קדימה, ובעיקר הריביות הנמוכות על משכנתאות.

תת הסקטור נדל"ן ייחודי - שכולל למשל מגדלי תקשורת וחוות שרתים - צפוי ליהנות מהטמעת רשתות דור חמישי ומהמעבר ארוך הטווח לפעילות בענן. תת הסקטור נדל"ן תעשייתי, שלמשל משכיר שטחים לחברות אי-קומרס, עשוי להתחזק לאור הגידולים בקניות ברשת, שנותרו עם הצרכנים גם בשוך המגפה.

לכן, בבנק הפועלים החליטו להעלות את ההמלצה על סקטור הנדל"ן בכללותו ל"תשואת יתר", תוך שמירה על חשיפה רוחבית לסקטור.

צריכה: עליית המחירים פוגעת

במקרה זה מדובר בשני סקטורים-אחים - סקטור הצריכה המחזורית (שכולל מוצרי ושירותי "מותרות", כמו אינטרנט, הלבשה והנעלה, מלונאות, פנאי, מסעדות וכדומה) וסקטור הצריכה הבסיסית (שכולל תתי סקטורים כמו אוכל, מוצרים לבית ומשקאות קלים).

ההמלצה של בנק הפועלים על סקטור הצריכה המחזורית הופחתה מתשואת יתר לתשואת שוק, "בעוד אנו מאזנים בין עלייה בהוצאות חומרי הגלם השכר ושרשרת האספקה ותמחור גבוה מהותית מהממוצע בעשור האחרון, לבין המשך ביקושים גבוהים, שיפור בנתוני השכר והאבטלה, ויציאה הדרגתית מהקורונה", נכתב במחקר של הבנק.

במבט על תתי הסקטורים, תחום ההלבשה והנעלה, הפנאי, והמסעדות אמנם יהנו מהגידול בהוצאה הפרטית, אך מניגד ניכרת עלייה במחירי התשומות, התחרות הפכה לעזה יותר וגם החשש מגל נוסף של וריאנט הדלתא מאיים על המשך המגמה.

באשר לסקטור הצריכה הבסיסית, המלצת הבנק הופחתה ל"תשואת חסר", בעיקר לאור התייקרות מוצרי הגלם ובסיס השוואה שמלכתחילה אינו נמוך - שכן בשנה שעברה הסקטור קפץ לאור טירוף רכישות ואגירת מוצרים בזמן הסגרים. תת סקטור המשקאות יהנה מגידול המכירות לבתי מלון, מסעדות ועוד לקוחות מוסדיים שחזרו לפעילות, אך מנגד נרשמת ירידה חדה במכירתם של משקאות קלים בארה"ב.

שחר מסבירה כי לסקטור יש פוטנציאל צמיחה נמוך יחסית בשוק צומח, וכי "צפוי צמצום בשולי הרווח ברקע לעלייה במחירי התשומות וכח האדם".