ביקורת בוועדת הכספים על רמ"י: "משהו בדי.אן.איי התעוות"

בדיון שנערך בוועדת הכספים תקפו חברי כנסת ופקידים את רשות מקרקעי ישראל והאשימו אותה בחוסר מעש מספק לנוכח משבר הדיור • נציגת רמ"י: "אנחנו תלויים בהרבה מאד גורמים. יש דברים שהם לא בשליטה שלנו"

ח"כ מאיר יצחק הלוי  / צילום: אורן בן חקון
ח"כ מאיר יצחק הלוי / צילום: אורן בן חקון

בדיון שנערך היום (ג') בבוקר בוועדת הכספים של הכנסת, בראשותו של חבר כנסת אלכס קושניר, בנושא "הזינוק במחירי הדיור" נשמעה ביקורת קשה על רשות מנהל מקרקעי ישראל (רמ"י).

חברי הוועדה וגם אורחים השמיעו טענות בדבר מדיניות שיווק הקרקעות של רמ"י ואף הזכירו את המידע שהופיע בכתבת גלובס שהתפרסמה אתמול על כך שבנייתן של כ-90% מכלל יחידות הדיור שאושרו ע"י הוותמ"ל באזורי הביקוש לאוכלוסייה הכללית, כלל לא התחילה. כמו כן, אי הגעתו של יעקב קוינט, מנהל רמ"י, לישיבה, עוררה כעס רב.

יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, מתח ביקורת על המידע שרמ"י הביאו לישיבה: "כהכנה לדיון קיבלנו הרבה סקירות מקיפות. בין היתר ממרכז המחקר של הכנסת, בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ. למרבה הפלא, דווקא מי שהוזמן לישיבה, מנהל רמ"י, לא טרח להגיע.

"כהכנה לישיבה קיבלנו מרמ"י מצגת של 4 שקפים, שהם חסרי תוכן וחסרי מהות. מדובר בביזוי הוועדה וביזוי הכנסת, ומעל ויותר מכך בזלזול בציבור שמתמודד עם המשבר וצמא לפתרונות. הזוגות הצעירים שצריכים 138 משכורות כדי לקנות דירה לא יכולים לחכות. 4 דפים של גרפים של היצע וביקוש מאוד כלליים זה לא רציני, מה זה מבוא לכלכלה?! יש לכם מה להסתיר? הקרקעות שלכם או של הציבור? אני לא מקבל את זה בכלל".

ח"כ נירה שפק אמרה: "בחרתי להסתכל על כל הסיכומים מ-2013 בוועדת כספים לעניין נושא הדיור, לצערי כמעט לא קרה שרמ"י מגיעים או מגיעים כמו שצריך, אז לא הופתעתי. גם שהגיעו כמעט אין אף התייחסות. זה אומר משהו על החובה שאתם רואים לשתף, על היכולת או הרצון לתת את הדגשים המקצועיים שלכם. אנחנו צריכים לבקר את מה שקורה, עם המידע שאנחנו מקבלים, זו לא חברה פרטית. איפה המדרג הניהולי של קבלת ההחלטות, איפה הנתונים? מה ההמלצות שלכם?".

ח"כ מאיר יצחק הלוי: "במנהל מקרקעי ישראל יש בעיה, יש בעיה בארגון. צריך לקיים דיון בנושא הזה. כמה שננבור, נגיע לצומת שבו יושבת רמ"י. מדובר בגוף שקיבל כוחות פנומנליים, ושכל מה שהוא רוצה זה להרוויח כסף, ויש פה בעיה. רמ"י משרתים את הרשות המקומית ולא להיפך. מי שמבין את הערים זה ראש הרשות. אני אדרוש שיתקיים דיון לגבי נושא מיקומה של רמ"י בתוך ההוויה הזו. זו ליבת הדיון.

"יש משהו בדי.אן.איי שהתעוות, העוצמה בלבלה שם את העניינים. צריך לעזור לכולנו להיות בפישוט הליכים, בשקיפות מלאה. צריך לראות בקרקע משאב לטובת הציבור ולא לטובת המינהל".

חיים ביבס: "המדינה נכשלת כבר שנים בניסיון להוריד את המחירים"

חיים ביבס, ראש העיר מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי: "המדינה נכשלת כבר שנים בניסיון להוריד את המחירים, כי היא רוצה להרוויח ולהשביח את הקרקע. הייתי מהרשויות הראשונות להסכמי גג, דרשנו להביא לכך שבונים שכונה שלמה, יחידות דיור, בתי ספר, מסחר וכל השאר.

"אלא שהמינהל מצא שיטה חדשה, שכונות חדשות תחת הסכמי גג בלי כל אלה. ונוצר מצב שרשויות נתקעות עם יחידות דיור בלי כל השירותים האלה, ואז הציבור נשען על הרשויות והן רוצות בצדק לקבל את כל החבילה. המינהל משווק קרקעות בלי כל שטחי המסחר ושירותים, אין מדינה בעולם שמשווקת רק את החלק של הדיור. כך חריש, אין חיבור, אין שירות לציבור, כך אנחנו מגיעים לעליית מחירים.

"אם רוצים שנמשיך לשווק יחידות, ואנחנו רוצים, ונקבל רק חלק מהצרכים. כולם רוצים להרוויח ומצד שני להוריד את המחיר, זה ירד רק אם אם נקבל את המשאבים כמו שצריך".

שחר סולר, ראש האגף לתכנון אסטרטגי במינהל התכנון: "מינהל התכנון אחראי על שלב התכנון. מבחינתנו אנחנו לא חושבים שיש משבר תכנוני אלא משבר ביצועי. יש תוכנית ממשלתית מ-2017. צרכי הדיור עומדים על 55 אלף יח"ד בחומש הקרוב. יעד התכנון עומד על 104 אלף יחידות לשנה. בשנים האחרונות, כל שנה, למעט השנה האחרונה, יעדים נחצים בעשרות אלפי יחידות דיור, אישרנו כל שנה מעל 100 אלף, ובשנים האחרונות הגענו לעודפים של מעל 300 אלף לעומת הדרישה הממשלתית בתחום התכנון. יש לנו על המדף 364 אלף יחידות על המדף ולא בונים מסיבות שונות".

אמנון מרחב מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "יש פה בעיה של רמ"י בשיווק קרקע. גם אנשים פרטיים יצאו מהמשחק כי זו השקעה מצוינת לשבת על הקרקע. המדינה צריכה לתת תמריץ למכור קרקע פרטית. יש פה כשלים תכנוניים וקושי לייצר תשתיות שיתמכו בדירות. נציג מינהל התכנון שכח שלאחר אישור תוכנית בנייה של המדינה, מחכים כיום למשל ברמת גן 50 חודשים לאישורה בעיר".

דרור בוימל, ראש תחום תיכנון, בחברה להגנת הטבע: "אנחנו שומעים את רמ"י זורקים האשמות לכל מיני כיוונים. צריך לומר שמערכת התכנון פועלת בחומש האחרון בצורה חסרת תקדים. יש עלייה עצומה של יחידות דיור מתוכננות. מצד שני, בתחום הביצוע אנחנו רואים קריסה טוטלית. קריסה של השיווקים של רמ"י. כשמפרסמים מכרזים זה לא קרקע משווקת בפועל. רמ"י מצביעים על התכנון כדי להסיר מעל עצמם את האחריות. רמ"י כשלו לחלוטין בשנים האחרונות".

רות אפריאט, נציגת רמ"י, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י אמרה בתגובה לדברים כי "רמ"י עושה כל שאל ידה להוציא כמה שיותר יח"ד לשוק. אנחנו תלויים בהרבה מאוד גורמים. יש דברים שהם לא בשליטה שלנו. אנחנו שולטים אולי בהיצע, אבל גם שם אנחנו תלויים בהרבה גורמים. בחצי השנה האחרונה רמ"י שיווקה 30 אלף יח"ד. הרבה מעבר למה שנעשה באותה תקופה בשנה שעברה. יש להבין שאנחנו ללא תקציב ויש לזה השפעה על היכולת שלנו להסיר חסמים. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לייצר כמה שיותר יח"ד. אנחנו לא הגורם שמאשר את התוכניות".

מרמ"י נמסר בתגובה כי "הרשות והעומד בראשה מכבדים את הכנסת ואת ועדת הכספים. למנכ"ל רמ"י יש היום אירוע משפחתי ונבצר ממנו להשתתף בישיבה. הודעה על כך נמסרה כבר ביום ד' האחרון ולפיכך נשלחה לדיון בכירה ברשות.

"כמובן שראש הרשות יתייצב מחדש בפני הוועדה ויציג כל שיידרש בכל עת שיוזמן.
אנו מתנצלים על אי ההבנה. הדיון הקודם נדחה בשל הידבקותה בקורונה של מנהלת החטיבה העסקית והבדיקות שקיימו עובדי רמי".