בנק לאומי | בלעדי

סוער בלאומי: העובדים תוקפים חזיתית את המנכ"ל ומבקשים להכריז סכסוך עבודה

העובדים מאשימים את ההנהלה בהתנהלות דורסנית ובפגיעה ביחסי העבודה בבנק • במוקד הטענות עומד מודל העבודה ההיברידית מהבית ומהמשרד, כשהעובדים טוענים כי ההנהלה לא מנהלת משא ומתן הגון, ומאשימים אותה במשיכת זמן קיצונית ובגרירת רגליים • מבנק לאומי לא נמסרה תגובה

חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס
חנן פרידמן / צילום: איל יצהר, גלובס

עובדי בנק לאומי יוצאים חזיתית נגד ההנהלה בראשות חנן פרידמן ומבקשים להכריז על סכסוך עבודה. במכתב חריף, שאורכו חמישה עמודים ובהם 45 סעיפים, ששלח הוועד הארצי המייצג מעל 8,000 עובדים, להסתדרות המעוף ולהנהלת הבנק, האשימו העובדים את ההנהלה בהתנהלות דורסנית וכפוית טובה. "טועה מי שחושב שרמיסת זכויות העובדים ופגיעה בהם, עולה בקנה אחד עם השאיפה למצוינות. נהפוך הוא - מדובר במהלך שעתיד לפגוע בסופו של דבר באופן ישיר בקהל לקוחות הבנק שעימם נמצאים העובדים". על המכתב חתומים יו"ר הוועד הארצי המשותף רון לוי ויו"ר ועד המנהלים יהודית לסרי.

רון לוי, יו"ר ועד העובדים המשותף בבנק לאומי  / צילום: ישיל שלמה
 רון לוי, יו"ר ועד העובדים המשותף בבנק לאומי / צילום: ישיל שלמה

העובדים טוענים כי "בחודשים האחרונים אנו עדים למדיניות מתמשכת, הולכת וגוברת, של פגיעה במרקם העדין והרגיש של יחסי העבודה בבנק, המבטאת רצון מוצהר ומובהק של הנהלת הבנק בראשות מנכ"ל הבנק, מר חנן פרידמן, לשנות את הסטטוס קוו בעניינים רבים, לצמצום ופגיעה בזכויות עובדי הבנק, באופן קטנוני וחד צדדי, תוך פעולה בחוסר תום לב קיצוני במקרים אחרים, גם במחיר של הפרת ההסכמים הקיבוציים".

הרוחות בקרב עובדי בנק לאומי סוערות מאוד בחודשים האחרונים. כאשר ועד העובדים מתקרב לבחירות לראשות הוועד, לאחר שבחודש אוקטובר האחרון פרשה מתפקידה מירי רובינו, יו"ר הוועד ב-11 השנים האחרונות.

במרכז המכתב של עובדי לאומי, עומדת העבודה ההיברידית מהבית ומהמשרד. העובדים טוענים כי ההנהלה לא מנהלת איתם משא ומתן הגון בנושא, ומאשימים אותה במשיכת זמן קיצונית ובגרירת רגליים. "רק לאחרונה קיבלנו עדות לכך לאחר שההנהלה דחתה את הצעתנו להסדר ביניים שלפיה בחודשי הקיץ הנוכחיים, נאפשר באופן זמני מתכונת עבודה היברידית".

העובדים ממשיכים וכותבים כי ההנהלה מנצלת לרעה את הגמישות שגילו העובדים בתקופת משבר הקורונה כשהסכימו לדחות את מועד הענקת תוספות השכר. טענה נוספת שעולה מהמכתב היא, שנושא הקביעות משמש שיקול לא רלוונטי עבור הבנק, "עובדים טובים שהבנק שבע רצון מתפקודם ורוצה בהמשך העסקתם,מפוטרים מהבנק רק מאחר שהמשמעות של המשך העסקתם היא מעבר למעמד של קביעות", הם כותבים ומציינים שמדובר במעשה אסור ומפלה.

אם לא די בכך, מאשימים העובדים את הבנק בלא פחות מ"פגיעה בעובדים בעלי משפחות מרובות ילדים ובגמלאים", ותוקפים חזיתית את המנכ"ל פרידמן. בין היתר, הם כותבים כי "אנו מגלים מעורבות הולכת וגדלה של מנכ"ל הבנק, באופן אישי, בניסיון לפגוע ביכולתו של הוועד לסייע לעובדים בפעילות הרווחה. במקום לנהל את הבנק, המנכ"ל עסוק בניסיונות לחסוך שקלים קטנים על חשבון רווחת העובדים". העובדים גם מאשימים את ההנהלה בלא פחות מהפקרת ביטחונם האישי ובסיכון הציבור, בכך שביטלה את השומרים בסניפים. את המכתב הם חותמים במילים הבאות: "התחושה הקשה בקרב העובדים היא רק הסנונית הראשונה לבשר את מה שיחושו בקרוב כל לקוחות הבנק", ומוסיפים "זה לא הבנק שהכרנו".

מדובר בסערה נוספת לבנק, לאחר שרק לאחרונה פוטרה מנכ"לית פפר מיכל קיסוס הרצוג ועזבה בטונים צורמים ובמאבק חזיתי מול פרידמן.

מבנק לאומי לא התקבלה תגובה.