קו המשווה | פרשנות

פי 12 מהנתון הרשמי: "נגיף הקורונה הרג עד חמישה מיליון הודים"

מחקר של אוניברסיטת הרווארד טוען שמספר הקורבנות גדול בהרבה ממה שדיווחה ממשלת הודו (418 אלף) • בתחילת השנה, שאננות ויהירות הביאו אותה לחגוג "ניצחון גדול" על הקורונה • וגם, התחקיר הבינלאומי על NSO הישראלית מקפיץ מחדש תמונה ישנה של מודי ונתניהו על חוף הים בעיתונות ההודית

שריפת גופות  של מתי קורונה בניו דלהי, אפריל / צילום: רויטרס, Adnan Abidi
שריפת גופות של מתי קורונה בניו דלהי, אפריל / צילום: רויטרס, Adnan Abidi

עניינים פנימיים הם התירוץ רב-השנים של ממשלות להשתמט מביקורתם של זרים. משבר הקורונה מזכיר לנו את הפוטנציאל הרה־האסון של כיבוד "עניינים פנימיים", החל מן השוק הידוע לשימצה בווהאן, שבו התחיל הכול. עכשיו זרים שומעים בחיל ורעדה את השם 'דלתא'. מספר גדל של ארצות מתחילות לשלם מחיר כלשהו על התנהלותה של ממשלת הודו.

היא חגגה בחודש פברואר "נצחון גדול" על קוביד־19, ודוברי מפלגת השלטון התחרו בהעתרת שבחים על ראשו של המנהיג, ראש הממשלה נרנדרה מודי. אחדים הכריזו שהוא לימד את העולם כולו פרק בניהול משברים. באותו הזמן הודו הפכה לחממת מוטציות. דלתא התחילה בהודו, כנראה במדינת מהרשטרה, שמומבאיי היא הגדולה בעריה.

ביום ג' השבוע המרכז לפיתוח גלובלי של אוניברסיטת הרווארד העריך, כי בשנה וחצי האחרונות נגיף הקורונה הרג בין 3.4 מיליון ל־‏4.9 מיליון הודים. המספר המרבי גדול כמעט פי 12 מן הנתונים שמוסרת ממשלת הודו (418 אלף); והוא גדול במידה ניכרת מן ההערכה הנוכחית של סך כל מתי הקורונה בעולם (4.1 מיליון).

אי ההתאמה היא כה עצומת ממדים עד שאין מנוס מלפקפק ברצינות איזשהו אלמנט של הסטטיסטיקה ההודית. את המחקר של הרווארד ניהל כלכלן הודי רב מוניטין, ארוויד סובראמאניאן, ששימש יועץ כלכלי ראשי לממשלתו של נרנדרה מודי. "זו הטרגדיה האנושית הנוראה ביותר בהודו מאז החלוקה והעצמאות", כתב סובראמאניאן. הוא התכוון למרחץ הדמים, שליווה את יציאת הבריטים מהודו ב־1947, כאשר הינדו ומוסלמים טבחו אלה את אלה בדרך פנימה והחוצה.

הממשלה "לא התכוונה"

אי ההתאמה בין נתוני הממשלה לנתוני הרווארד מיוסדת בעיקר על עליות לא מוסברות במספר המתים במרוצת משבר הקורונה; על מעקב אחר פעילותם הכלכלית של 800 אלף הודים; ועל השוואת שיעורי ההידבקות בהודו עם השיעורים בארצות אחרות.

להודו יש שר בריאות חדש, שעתה זה התמנה. ראש הממשלה ערך חילופי שרים בממשלתו הענקית (כמעט 90 שרים), ערב מושב המונסון של הפרלמנט בדלהי, שהתחיל השבוע. ביום ג', השר החדש הבטיח לשומעיו, כי ממשלת מודי לא המעיטה במתכוון ממספרי המתים או הנדבקים. היא רק צירפה את המספרים שקיבלה ממשרדי הבריאות של המדינות המרכיבות את הודו.

יש בהודו 28 מדינות ושמונה אזורים אוטונומיים. למדינות, שהגדולה בהן עולה באוכלוסייתה על ברזיל, יש סמכויות ניכרות, אבל מתח לא־תמיד־קונסטרוקטיבי שורה ביניהן ובין הממשלה המרכזית, בייחוד במדינות שבהן שולטות מפלגות אופוזיציה.

רק חקירה מדוקדקת תוכל להראות אם אי ההתאמות הן תוצאה של מניפולציה פוליטית. הדעת נותנת שחקירה כזו תצא אל הפועל, אם בכלל, רק אם וכאשר האופוזיציה תרכיב את הממשלה המרכזית. אבל חשדות, שהנתונים הרשמיים אינם נותנים את התמונה המלאה, רווחו עוד מימי המגפה הראשונים. רופאים הודיים דיברו עליהם לעתים מזומנות בראיונות עם כלי תקשורת זרים.

הודים לא רצו להגיד את האמת

הסבר נוסף לאי־ההתאמה הוא חברתי ותרבותי. סביר להניח שהודים רבים מאוד העדיפו להצניע את הסיבות למותם של בני משפחה, שניגפו בקוביד, בגלל החשש מתגובת שכניהם וקרוביהם. בחברה, שבה המשפחה המורחבת היא הציר העיקרי של סולידריות חברתית קשה להעלות על הדעת תוצאה חמורה יותר מנידוי הנובע מפחד.

לפי ממצאי הרווארד, סיבה נוספת לספירה הלקויה הייתה השיתוק של מערכת הבריאות בחודשים אפריל ומאי. בתי חולים השיבו ריקם המוני פונים. חולים חזרו לבתיהם, ומתו שם, ללא רישום ותיעוד. הצפיפות הפנומנלית באתרים של שריפת גופות דיברה בעדה.

גוויות חיכו לתורן ימים ארוכים. הגיעו הדברים לידי כך שגוויות לא שרופות, או שרופות למחצה, התחילו לצוף בנהרות מרכזיים בצפון הודו (השריפה נוגעת למאמיני דת ההינדו, בערך 75% של האוכלוסייה, לא למוסלמים, לנוצרים ולאחרים).

המעטת מספר הקורבנות לא הייתה רק שגיאה סטטיסטית חמורה. היא הזיקה ליכולת ההתגוננות של הודו מפני קוביד. במשך חודשים, הנרטיב ההודי הרשמי היה שהיקף הפגיעה של הנגיף קטן בהרבה בהודו, יחסית לגודל אוכלוסייתה, מזה של ארצות בולטות אחרות. השלטונות הכריזו שהושגה חסינות עדרית - והקלו ראש במוטציות, שהניבו בין השאר את דלתא.

לשני שליש מההודים יש נוגדנים

מעניין שהמספרים החדשים לא עשו רושם על התקשורת ההודית. רק אחד מתוך 15 עיתונים הודיים (באנגלית) שבדקנו ביום ד' טרח למסור את המספרים האלה בעמודו הראשון. זה עיתון הידוע באיבתו העמוקה לממשלה.

כל העיתונים האחרים, ובכללם ארבעה עיתונים כלכליים, דיווחו בהבלטה על נתון קוביד אחר, חשוב כשלעצמו: בערך שני שלישים של ההודים נושאים נוגדנים לנגיף הקורונה. רוב הנשאים פיתחו אותם לא בעקבות חיסון, אלא בעקבות הידבקות.

הממצא הזה עולה ממדגם של 28,975 הודים. עם זאת, עורכי המחקר יוצאים מגדרם להזכיר שגם על פי הנתון הזה, בערך 400 מיליון הודים לא פיתחו נוגדנים ולא התחסנו.

כיוצא בזה, רוב העיתונים הבליטו אתמול את הודעת הממשלה, שאין עוד מחסור בחמצן. בשיאו של מה שההודים מכנים "הגל השני" של קוביד, בתחילת האביב, כאשר מספר המאומתים היומי הגיע עד 400 אלף. אלפים מתו מפני שלא הצליחו למצוא חמצן אפילו בשוק השחור. הודו, שהתפארה כי היא מוכרת חמצן לארצות זרות, נאלצה להתחיל לייבא אותו.

מלומדת לקח יהירותה, הממשלה המרכזית מנסה לעשות מה שהיא חושבת ל"דה־פוליטיזציה" של נגיף הקורונה. מודי הכריז בפתיחת הפרלמנט השבוע, שקוביד "אינו עניין פוליטי", וקרא לכל המפלגות לעשות יד אחת למאבק נגדו. אבל זה אולי קצת מאוחר מדי, מפני שהממשלה עצמה עשתה ניסיון ברור להפיק הון פוליטי ממה שהיא חשבה לפני חצי שנה להצלחה גדולה. היא גם התעלמה מכללי הזהירות, כשניהלה מערכות בחירות רבות משתתפים בשורה של מדינות.

מודי ונתניהו על שפת הים

האופוזיציה, כרגיל, חלשה מאוד. סיכוייה לחזור לשלטון בעתיד הנראה לעין נחשבים לקלושים. היא ניסתה השבוע להביך את הממשלה באמצעות התקפה רטורית עזה על השימוש שהממשלה עשתה בתוכנת הריגול פגאסוס מתוצרת החברה הישראלית NSO. לפי תחקיר בינלאומי, 300 הודים בולטים מתחומי הפוליטיקה, התקשורת ואפילו הרפואה נמנו עם קורבנותיה של פגאסוס. הממשלה מכחישה כל קשר.

עיתון אחד, היוצא בעיר קולקאטה (כלכתה), פרסם בעמודו הראשון צילום של נרנדרה מודי בחברת בנימין נתניהו על שפת הים, במהלך ביקורו של מודי בארץ, ב־2017. הסבר לצילום ייחס לתחקיר הבינלאומי את הטענה שפגאסוס נמכרה להודו באותה השנה עצמה, אם כי נראה שהקשר הוא לפי שעה נסיבתי בלבד. הכותרת לכל רוחב העמוד הראשון היתה Snoopidemic, בתרגום חופשי, "מגפת דחיפת האף".

אתמול נרשמה עלייה יומית של 40% במספר המאומתים בהודו, והוא עמד על 42 אלף. כמעט 4,000 בני אדם מתו. מפת המגפה מראה שהמוקד שלה הוא בחמש מדינות לאורך חופי הודו, ו־40% מכל המאומתים באים ממדינה יחידה, קראלה, שיש לה קשרים ענפים עם המזרח התיכון. טוב לדעת.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny