רום זה הוויסקי החדש: 6 מותגי רום שיפתיעו אתכם

עברו הימים שבהם התנשאו שותי הוויסקי והג'ין על חובבי הרום: מזקקות הבוטיק הקריביות מחזירות מלחמה עם רום איכותי, שלוקח את הלוגמים למחוזות חדשים

רום. הגרסה הקלאסית / צילום: Shutterstock
רום. הגרסה הקלאסית / צילום: Shutterstock

שעת לילה מאוחרת, והשייקרים בבר האימפריאל שבתל אביב משתקשקים במרץ. כשנפתח, האימפריאל התעקש לשים את הרום על ראש שמחתו. בקבוקים מרחבי הים הקריבי פיארו את מדפיו, לתמיהת רבים. בקבוקי רום במחיר תלת-ספרתי נחשבו אז לאנקדוטה אספנית כמעט.

עשור מאוחר יותר, והתזקיק הזהוב מאיים לא רק על מעמדם של משקאות כמו ג׳ין, אלא אפילו על וויסקי בכוסות נמוכות. מהפכת האיכות שהתרגשה בעשורים האחרונים על תעשיית הרום הולידה תזקיקים ארטיזנליים, מוקפדים, שבהם יש אבחנה ברורה לארץ המקור ולשיטות ההכנה, שמעמידים את הבקבוקים הוותיקים מבוישים בפינה.

היסטריה קולינרית בינלאומית

כך הפכו לשיקול ארץ המקור והמורשת ההיסטורית של ארץ מוצא המשקה - צרפתית (מרטיניק למשל או האיטי, משם מגיע "רום אגריקול") או אנגלית (ג׳מייקה, ברבדוס); היישון מגיע, כמו בוויסקי, גם ל-15 שנים ויותר; הושמטו עודפי סוכר וקרמל ("כמות שמקבילה לפעמים לאספרסו עם 4 כפיות סוכר", אומר שלא לציטוט גורם בתחום), ופלטת הטעמים לא רק שלא מביישת קוניאק וויסקי - אלא גם מצליחה לעיתים להאפיל עליהם.

לרבים מבקבוקי הרום שמגיעים ממזקקות הבוטיק הקריביות קהל מעריצים שמוכן לשלם גם מאות ואלפי דולר על ההיצע המוגבל שמיוצר במשורה. היסטריה עולמית עם חנויות וברים ייעודיים בברלין, לונדון, פריז ניו יורק ומקסיקו.

הקיץ הוא הזדמנות להתוודע מחדש לרום, כמשקה מצונן על קרח, עם או בלי מיץ לימון וממתיק (רצוי פלרנום, סירופ רום מתובל וממותק) או בקוקטייל.

01 | פורסקוור 2008
חברת פרי ספיריט, שהקימו דודי זץ ואסף איוניר קצת לפני הקורונה - אמונה על חלק הארי בהיצע הרום הארטיזנלי בארץ. פורסקוור (Foursquare) הוא לייבל הדגל של המזקקה הקרויה בשם זה. רום 2008 הוא אחד הטובים ששוחררו לשוק בעשור האחרון.

נטול תוספות וסוכר, שמתיישן מעל לעשור בחביות ששימשו לפני כן ליישון ברבן. בחום של ברבדוס, נוצר כך רום סמיך ומרוכז במיוחד, עתיר טעמי תבלין מהחבית עם עקצוץ הדרי רענן ועומק לא שגרתי. מושלם כמו שהוא או בקוקטייל מינימליסטי כדקירי. 375 שקלים מוצדקים ביותר. להשיג בחנויות מתמחות כ"דון ג׳וזפה" ורשת "יין וטעמים" את אחרוני הבקבוקים שנותרו מבין ה-150 שהגיעו לארץ.

02 | אנגוסטורה 1919
אנגוסטורה (Angostura) ידועה כיצרנית ביטר קלאסי אך גם רום נהדר מהאי טרינדד. 1919 הוא מהמוצלחים שבהם - ומיושן 5 שנים לפחות בחביות ששימשו קודם לכן ברבן והעניקו לו מתיקות ונילית קלה. התוצאה מורכבת, עשירה בטעמי תבלין ושכיף לשדרג עמה קוקטיילים קלאסיים כמאי תאי (נסו מבלי לתת לשם הדבילי לבלבל אתכם - ולא תתאכזבו) - או לשתות כמות שהוא. תמורה יוצאת דופן למחיר - 185 שקלים.

03 | גוסליניג אולד רום (Gosling Black Seal)
עוד רום מעולה, שנהדר למי שאוהב גם בקיץ משקאות כהים ועוצמתיים. גוסלינג היא יצרנית רום משפחתית בברמודה, ממנה מגיעות לישראל כמה תוויות: בלאק סיל 75.5% אלכוהול למשל, שמתאים לקוקטיילים מסורתיים בסגנון טהיטי, הוא פייבוריט אישי.

לצדו מככב פמילי ריזרב אולד רום המיושן 16 שנים - ושהחל כבלנד ביתי שנצרך על ידי בני המשפחה, עתיר ארומות עמוקות של קליפות הדרים, תבלינים חמים - ואפילו חומציות קלה שמזכירה שוקולד מריר איכותי. הבקבוק המרשים נחתם בשעווה שחורה - שכפל משמעות המילים מיתרגם גם לכלב ים, שהפך לסמל המזקקה. נהדר. 399 שקלים.

 

6 מותגי רום שיפתיעו אתכם / צילום: יח"צ
 6 מותגי רום שיפתיעו אתכם / צילום: יח"צ

04 | דורליס xo
מבית היוצר של פורסקוור מגיע דורליס (Doorly's), הקלאסי והנגיש יותר. XO ניחן בכל מה שעושה את הבית הזה לכל כך נהדר - עשייה בלתי מתפשרת ועושר טעמים ייחודי - רק בסכום וזמינות נוחים. 205 שקלים בדון ג׳וזפה.

05 | זקאפה רזרבה לימיטדה 2014
מזקקת זקאפה (Zacapa) הגואטמלית היא מחלוצות רום הפרימיום בישראל בפרט ובעולם בכלל - וכבודה במקומה מונח. 23 הקלאסי ניחן במתיקות מודגשת שהופכת אותו למשקה משמח ויחסית נגיש בטעמו לחובבים מתחילים של רום של הבגבוה.
רזרבה לימיטדה, שמיושן יותר וניחן בריכוז ושיעור אלכוהול מוגדל - מהווה גרסה מורכבת, עשבונית יותר, שחובבי הלייבל ישמחו להכיר. 319 שקלים.

06 | גולדן פלרנום - ביטר טרות׳
פלרנום הוא סירופ אלכוהולי שבו משתמשים כדי להוסיף מורכבות ומתיקות לקוקטיילים קלאסיים של רום. זה של ביטר טרות׳ הארטיזנלי (Bitter Truth Golden Falernum) מתובל בתבלינים חמים ומתבסס על רום קריבי. ניחוחות מורגשים היטב של ציפורן, ליים וג׳ינג׳ר. נהדר גם כליקר לחובבי הז׳אנר. 129 שקלים.

 06 | רום פלנטיישן אננס

פלנטיישן הוא לייבל הרום של יצרן הקוניאק פראן (Ferrand) שנולד לאור חיבה אישית של בעלי הבית לרום קריבי. הייחוד בסוגי הרום השונים של פלנטיישן, בלנד תלת-מדינתי (מברבדוס, ג׳מייקה וטרינידד), הוא בכך שחלק מההתיישנות נעשית בחבל קוניאק - ובחביות ששימשו קודם לכן ליישון קוניאק. התוצאה - רום כהה, בעל מתיקות מודגשת וניחוחות של וניל מחביות ברבן, בו מתחילה את ההתיישנות בים הקריבי. חביב ״פיינאפל״ של פלנטשיין - רום בו מושרה בחלק מהתהליך אננס, בפרט לשילוב בקוקטיילים . מחיר: 135 שקלים