הוועדה הבין-משרדית להכלה פיננסית בוחנת: המלצה על אסטרטגיה לאומית בתחום החינוך הפיננסי

הוועדה מיפתה בעיות בגישה לשירותים פיננסים בעיקר במגזרים החלשים: המגזר הערבי, המגזר החרדי והעשירונים הנמוכים בחברה הישראלית; ובין המלצותיה יוקדש פרק שיעסוק בחינוך פיננסי, בשל פערים אדירים באוריינות הפיננסית שהתגלו בבדיקה

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל. עומד בראש הוועדה / צילום: ליאור מזרחי
אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל. עומד בראש הוועדה / צילום: ליאור מזרחי

הוועדה הבין-משרדית להכלה פיננסית, בראשות משרד המשפטים ובנק ישראל, מסיימת בימים אלה את החלק הראשון של עבודתה: מיפוי וחקר הבעיות הקשורות באוריינות פיננסית ובגישה לשירותים פיננסיים בישראל, ומתחילה בשלב קביעת המלצות המדיניות.

הוועדה, שפועלת כבר כחצי שנה, הוקמה לאחר שתקופת הקורונה הציפה בעיות רבות בגישה של ישראלים לשירותים פיננסיים ובידע בסיסי על התנהלות וזכויות.

בראש הוועדה עומדים המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, והמשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר; וחברים בו רגולטורים רבים, בהם רשות המסים, רשות הלבנת הון, רשות שוק ההון, משרד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה והמשרד לשוויון חברתי. בצוות הבין-משרדי לא חברה רשות ניירות ערך, מתוך תפיסה שהנושאים שבהם הוא יעסוק הם בסיסיים ורחבים יותר.

הצוות מיפה בעיות בגישה לשירותים פיננסים בעיקר במגזרים החלשים: המגזר הערבי, המגזר החרדי והעשירונים הנמוכים בחברה הישראלית; ובין המלצותיו יוקדש פרק שיעסוק בחינוך פיננסי, בשל פערים אדירים באוריינות הפיננסית שהתגלו בבדיקה.

בישראל פועלים מיזמי חינוך פיננסי רבים, הן על-ידי גופים ממשלתיים, גופים מוסדיים וגופים פרטיים, אולם מהבדיקה של הצוות עלה כי המיזמים לא יוצרים שינוי אפקטיבי באוריינות הציבור.

בבחינה בנעשה בנושא במדינות אחרות עולה כי בחלק מהמדינות קיימת אסטרטגיה לאומית בתחום זה, שמהווה מסגרת ליוזמות השונות, וכי המלצה על כיוון זה נבחנת גם בישראל. עוד בוחנת הוועדה שלל צעדים, בהם צעדים מבניים ומתן תמריצים שונים על-מנת להגביר את הגישה של השכבות החלשות למערכת הפיננסית ולסייע להן במיצוי הזכויות.