כיסאות מוזיקליים בהנהלת טבע עקב פרישת הסמנכ"ל הבכיר ברנדן או'גריידי

מאז כניסתו של המנכ"ל קאר שולץ איבדה מניית החברה 37% משווייה ומשקפת לטבע שווי של פחות מ-10 מיליארד דולר • במקום הסמנכ"ל הבכיר ברנדן או'גריידי ימונה סוון דתלפס • חיזוק ישראלי: אחרי השינויים והמינויים - כולם מתוך החברה - ארבעה ישראלים יכהנו בהנהלת החברה

מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'

שינויים בהנהלה הבכירה של חברת התרופות טבע : הסמנכ"ל הבכיר ברנדן או'גריידי עוזב את החברה, ועזיבתו מובילה לגל של מינויים חדשים - כולם מגיעים מתוך החברה. או'גריידי, שמכהן כיום כמנהל החטיבה המסחרית בצפון אמריקה (השוק המרכזי של טבע), הודיע שבכוונתו לעזוב לטובת הזדמנות מקצועית מחוץ לשוק התרופות. או'גריידי הוא עובד ותיק בטבע, ולתפקידו הנוכחי הוא מונה ב-2017, עם כניסתו של קאר שולץ לתפקיד מנכ"ל החברה .

טבע, לשעבר החברה הגדולה בישראל, נסחרת כיום בבורסות ניו יורק ות"א בשווי של 9.7 מיליארד דולר "בלבד", אחרי שורה של משברים שחוותה בשנים האחרונות. מניית החברה איבדה 9% במתחילת 2021 כאשר מאז כניסתו של שולץ לתפקיד המנכ"ל ב-2017 היא איבדה כ-37% מערכה.

הירידות נבעו בין היתר מהליכים משפטיים שטבע חשופה אליהם בשל פעילויות שבוצעו לפני תקופתו של שולץ. לדוגמה, על המניה מעיקה כבר תקופה ארוכה פרשת האופיואידים - הליכים משפטיים בנוגע לשיווק משככי כאבים ממכרים בארה"ב להם טבע חשופה.

במקומו של או'גריידי ימונה לתפקיד מנהל החטיבה המסחרית בצפון אמריקה סוון דתלפס, סמנכ"ל בכיר בטבע המשמש כיום כמנהל חטיבת השיווק והפורטפוליו הגלובלית ומנכ"ל החטיבה המסחרית בשווקים הבינלאומיים.

תפקידו של זה יפוצל לשניים: מרק סבג, המכהן כיום כסמנכ"ל בכיר למשאבי אנוש, תקשורת ומותג גלובליים ו-ESG, יחליף את דתלפס כמנכ"ל החטיבה המסחרית בשווקים הבינלאומיים, ואלי שני יכהן כסמנכ"ל בכיר, מנהל חטיבת השיווק והפורטפוליו הגלובלית. גליה ענבר תקודם לתפקיד שמילא עד כה סבג. למעשה, ההרכב החדש של ההנהלה מציג יותר ישראלים, ארבעה, כאשר שישה מחברי ההנהלה ממוקמים בישראל. כל השינויים ייכנסו לתוקף ב-15 באוגוסט.

במכתב לעובדים כתב המנכ"ל שולץ כי הוא אסיר תודה לאו'גריידי, הובלתו בייצוב השוק האמריקאי והנחת היסודות "להעלאת צפון אמריקה לפסים של צמיחה". על מחליפו דתלפס כתב שולץ כי הוא "מביא עימו את החדשנות והחשיבה האסטרטגית הנדרשים לניווט באתגרי התפקיד". לדבריו, המינויים הם "המחשה ברורה לכוחה ועומקה של שדרת המנהלים של טבע".

פרשת האופיואידים: טבע לא צד להסדר הפשרה

בתוך כך, ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר בבנק הפועלים, התייחס לפרסום בוול סטריט ג'ורנל על חתימת הסכם פשרה מצד כמה מהשחקניות הגדולות בפרשת האופיואידיים - חברות ההפצה וג'ונסון אנד ג'ונסון.

טבע, לפי הפרסום, אינה צד להסדר המתגבש. פרידמן מציין כי ההסדר המדווח כעת דומה במאפייניו למסגרת ההסדר אליה הגיעה טבע ב-2019, אך לדבריו מאז לא חלה התקדמות בנושא "ואפשר להעריך כי ההסדר ההוא ירד מהפרק". פרידמן מציין שקשה להעריך בוודאות כעת מהן ההשלכות לגבי טבע, אך "לאור השנים הרבות שבהן הפרשה מתגלגלת, ולאור ההתקדמות של חמש המעורבות הגדולות ביותר בפרשה אנו מעריכים בזהירות כי גם טבע מתקרבת לפשרה בפרשה".