חקלאות | ניתוח

התנגדות כחול לבן והלובי החקלאי: מה הסיכוי שהרפורמה של ליברמן ופורר תצא לדרך?

למרות הביטחון ששידרו שר האוצר ושר החקלאות כשהציגו את הרפורמה המוצעת בחקלאות, מסתבר כי המהלך לא תואם עם החקלאים וייתקל בהתנגדות פוליטית שתקשה ליישם אותו • הרפורמה כוללת הפחתת מכסים על פירות וירקות לצד תמיכה בחקלאים ומענקים לטובת חדשנות

שר האוצר אביגדור ליברמן לקח הפסקה בין דיונים על-מנת להגיע לסופר בירושלים ולבחון את מחירי הפירות והירקות / צילום: תמונה פרטית
שר האוצר אביגדור ליברמן לקח הפסקה בין דיונים על-מנת להגיע לסופר בירושלים ולבחון את מחירי הפירות והירקות / צילום: תמונה פרטית

במסיבת העיתונאים שכינסו היום שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר להצגת הרפורמה בחקלאות, שידרו השניים ביטחון בכך שהחקלאים וארגוני החקלאים לא יתנגדו למהלך, ושגם הפוליטיקאים יקדמו אותו כי "הוא נכון". אלא שבמציאות הם נתקלים במתחים ובהתנגדות גם מצד הפוליטיקאים וגם מצד החקלאים.  

ליברמן ופורר ממש חגגו את "העידן החדש" שהם מביאים לחקלאות (ולא רק את ההפחתה הצפויה במחירים לצרכן וביוקר המחיה) - עידן החדשנות וההשקעות שהמדינה תשקיע בחקלאות המקומית, וגם הביעו ביטחון בכך שהמהלך שלהם נועד לקדם את החלקאות ולא למוטט אותה. פורר אמר שמי שחושב שהמצב הקיים טוב לחקלאים לא מבין על מה הוא מדבר. ליברמן גם התייחס להיתכנות של המהלך לעבור בזירה הפוליטית ואמר, כי "אין קשר להיתכנות - יש חובה. חובה לדאוג לצרכן הישראלי". 

התוכנית שהציגו ליברמן ופורר כוללת הפחתת המכסים על פירות וירקות בהדרגה בחמש השנים הקרובות, כאשר חלק מהמכסים על פירות וירקות מסוימים יתאפסו כבר בעוד כחודש מהיום, ואחרים יופחתו בהדרגה בחמש השנים הקרובות עד לביטול המכס לחלוטין. במקביל כוללת התוכנית תמיכה בחקלאים ומענקים לטובת חדשנות ובנוסף צמצום רגולציה ליבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופית.

מתיחות בקואליציה

אבל כדי להעביר את הרפורמה יידרש שר האוצר לפרק קודם כל את המוקשים בקואליציה. כצעד ראשון כינס בצהריי יום רביעי שר החקלאות את חברי השדולה החקלאית בכנסת שמתנגדים לרפורמה - אלון שוסטר, רם בן ברק, רם שפע, נירה שפק, ענבר בזק ויאיר גולן לדיון בפרטי הרפורמה. בדיון עלו טענות על כך שאי אפשר להביא את הרפורמה מהאוצר ב"העתק הדבק", והמשתתפים דרשו נתונים ואף הקמת צוות שיבדוק את הנושא לפני יישומו.

ללובי החקלאי יש אחיזה חזקה הן בכחול לבן והן במפלגת העבודה ואף ביש עתיד - כולן מרכיבות בכירות בקואליציה, בלעדיהן ליברמן לא יוכל להעביר את הרפורמה והיא עשויה להישאר הבטחה על הנייר. כזכור, כבר בשלב הרכבת הממשלה הוויכוח על תיק החקלאות בין כחול לבן לישראל ביתנו כמעט שפירק את החבילה, וכעת המתיחות עולה מחדש.

מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני לדוגמה אמר כי "אלו שיטות של גנבים בלילה, ולחקלאים במדינת ישראל שאוחזים בקרקע במאמצים עילאיים מגיע הרבה יותר".

עד עתה ליברמן ופורר השאירו את חברי הכנסת בעלטה לגבי פרטי הרפורמה שהתפרסמה. חלק מחברי הכנסת טוענים כי באוצר כלל לא הראו נתונים שמראים שיוקר המחייה ירד כתוצאה מהרפורמה וכן ניסיונות קודמים לפתיחת השוק במוצרים אחרים לא הובילו להורדת מחירים. לדברי אחד מחברי הכנסת שנכחו בפגישה "במקרה הזה הפגיעה בחקלאים הישראלים ששומרים על הגבולות, פטריוטים בעוטף ובצפון ייפגעו בלי שום תועלת".

התנגדות עזה מהחקלאים

לדברי שר החקלאות פורר "היה שיח, גם בימים האחרונים" עם החקלאים וארגוני החקלאים, שנתנו את הדגשים שלהם. "החקלאים צמאים מאוד למשרד חזק שמביא משאבים לחדשנות", אמר. לדבריו, המהלך מביא למשרד החקלאות ולחקלאים תקציבי עתק שמעולם לא הוקדשו להם.

אלא שבקרב החקלאים ישנה התנגדות מקיר לקיר לרפורמה ועיקרה מבוסס על הטענה כי מדובר במהלך שיביא לקריסת החקלאים בישראל. דקות אחדות לאחר שהוצגו עיקרי הרפורמה הודיע מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, כי "מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית". לדבריו, "בכל העולם, בכל פעם שהלכו על מהלך שכזה, שלא תמיד הוכיח את עצמו, נתנו ארכה של מספר שנים להתארגנות, הן של המדינה והן של החקלאים. רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש, ומנחיתים רפורמה מהיום למחר".

וילן התייחס גם לאמירות החגיגיות שיצאו מהאוצר וממשרד החקלאות על כך שהתוכנית כוללת תמיכה בחקלאים בדמות מענקים, ואמר כי "העלות של המהלך מוערכת בכ-3 מיליארד שקלים בשנה, והסכום עליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא לעג לרש ויריקה בפניהם של החקלאים. כך גם לגבי העלאת המסים על ההתיישבות העובדת, המהווה כ-90% מחקלאי ישראל. צבר הגזירות שניתכות על החקלאים, ימחק באופן מיידי ענפים שלמים וימוטט את החקלאות הישראלית".

אל ההתנגדות הצטרפו ראשי ההנהגה החקלאית וראשי המועצות האזוריות שכינסו מסיבת עיתונאים בעקבות הצגת רפורמת החקלאות, אשר במהלכה הכריזו על שביתת אזהרה של המועצות האזוריות ביום ראשון הקרוב. בניגוד לדברי פורר, ארגוני החקלאים אומרים כי משרדי האוצר והחקלאות יצאו "באופן חד צדדי" עם כוונתם להעביר את השינויים בחקלאות. 

במקביל, יו"ר נשיאות המגזר העסקי הכריז כי "לא תהיה עסקת חבילה במשק אם החליטו ללכת על החקלאות ועל המגזר העסקי על הראש".

יש גם תומכים

מנגד, יש גם מי שתומך ברפורמה בענף החקלאות מקרב ארגוני המעסיקים והמסחר במשק. לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "זהו מהלך בכיוון הנכון". לדבריו, "השיטה האנכרוניסטית הפועלת בישראל של מכסי מגן חסרי תקדים ביבוא גידולים חקלאיים פוגעת דווקא בשכבות האוכלוסייה הרחבות בישראל. המטרה המרכזית חייבת להיות הפחתת מחירי הגידולים החקלאיים ומוצרי המזון לציבור הצרכנים. יחד עם זאת, צריך לשמור על המגזר החקלאי בישראל באמצעות מעבר לשיטה של סבסוד ישיר של החקלאים הישראלים".

גם בהתאחדות התעשיינים תומכים ביוזמה לעבור לתמיכות ישירות בחקלאות, תוך הסרת החסמים ופיתוח הענף, אך יחד עם זאת מציינים כי "מהלך מסוג זה יש לגבש בשיתוף החקלאים והיצרנים המקומיים, תוך ראייה כוללת של צרכי המשק והבטחון התזונתי של אזרחי ישראל, והקפדה על תחרות הוגנת ושיוויונית על מרכיביה השונים. ישראל היא לא הראשונה שבוחרת לפעול בדרך של תמיכה ישירה בחקלאות ואין צורך בהמצאת הגלגל מחדש. עלינו לאמץ את המודל האירופי ולהתאימו למשק הישראלי".