דרוש פרויקטור לתחבורה ציבורית

רבים מאזרחי ישראל מצויים כיום במצב שבו הם מתלבטים האם לצאת מביתם ולנוע בחופשיות - בשל החשש לעמוד שעות רבות בפקקי ענק • רק התגייסות מלאה של כל משרדי הממשלה בהובלתו של פרויקטור לתחבורה ציבורית עשויה להציל את המצב

פקק תנועה  באיילון / צילום: תמר מצפי
פקק תנועה באיילון / צילום: תמר מצפי

משבר הקורונה הוכיח לנו, כי כאשר הממשלה והציבור מבינים שהמדינה נמצאת במשבר קיומי השמים הם הגבול - קבלת חיסונים לפני כל מדינות העולם, מיליוני ערכות בדיקות שמשונעות לארץ בדרך לא דרך, ואפילו פרויקטור מיוחד שמנהל את המערכה - הכל אפשרי. מדינת ישראל נמצאת היום בפתחו של משבר לאומי נוסף. משבר שהשפעתו על המשק ועל הציבור כולו הרסנית עד אפילו אסון לאומי של קריסת המשק - משבר התחבורה.

תרחיש שבו אנשים אינם יכולים להגיע למקום עבודתם, הורים לא מצליחים להסיע ילדים לבתי-ספר ומשאיות אינן יכולות לשנע סחורה בכבישי ישראל עקב פקקי ענק- איננו תרחיש בדיוני, זו המציאות אליה אנו צועדים במהירות. מינוי פרויקטור לפיתוח, ניהול ועידוד התחבורה הציבורית - הוא צו השעה, ומעביר מסר חד על הצורך המיידי בשינוי דרמטי.

בעוד שבמערב כבר מזמן הבינו את הפוטנציאל הטמון בהשקעה בתחבורה ציבורית כצורך לאומי - ישראל עדיין משתרכת מאחור עם תשתיות לקויות, פקקי ענק ורכבות המאחרות חדשות לבקרים. על פי הערכות משרד האוצר - הכשל של מדינת ישראל בתחום עולה למשק 30-40 מיליארד שקלים בשנה, ועתיד להכפיל עצמו תוך זמן קצר.

דוחות של בנק ישראל, ה-OECD, והבנק העולמי קובעים שישראל היא מדינה מוזנחת תחבורתית, או במילים אחרות - מבלי להעליב את המדינות העולם השלישי, קובעים פה אחד שמדינת ישראל היא מדינת עולם שלישי - בכל הקשור לתחבורה ציבורית. אם נמשיך כך, לא רחוק היום שפעולות שנראות לנו טריוויאליות, כמו : לנסוע לסופר לקנות מוצרים, לבקר משפחה בעיר שכנה ולצאת לטייל ברחבי ישראל - יהפכו לפעולות בלתי אפשריות - עקב פקקי ענק, שלא יאפשרו לנו לבצע נסיעה בכביש.

אך כעת, "ממשלת השינוי" ובראשם שרת התחבורה, מרב מיכאלי, המעוניינת להוכיח שהיא כאן במטרה אמיתית לשנות, חייבת להשכיל להבין את הצורך הלאומי, ולמנות פרויקטור שיהיה אמון על השקעות המדינה בפיתוח ועידוד תחבורה ציבורית. הדבר מהווה צורך לאומי הכרחי, וכך צריך לנהוג בו. בימים אלה, של הכנת תקציב 2022, המדינה מחפשת השקעות בתשתיות - על מנת לעודד את המשק לאחר הנסיגה, עקב משבר הקורונה. השקעות אלה לוקחות זמן רב - לכן השקעה בקידום תחבורה ציבורית, היא ההשקעה המהירה ביותר, בעלת התשואה המשתלמת ביותר למדינת ישראל.

בין אם ימונה פרויקטור או לא, קיים מגוון רחב של כלים להתמודדות עם כשלי התחבורה הציבורית בישראל - הנערמים כבר עשרות שנים : סיוע כלכלי למקומות עבודה גדולים להקמת מערכי הסעה, עידוד עבודה מהבית, העברת סמכויות ותקציבים לרשויות המקומיות, תחבורה ציבורית בשבת - שהרי רובנו לא נזנח את הרכב הפרטי מבלי יכולת לנוע בשבת, שיפור משמעותי של תחנות ההמתנה לאוטובוסים - שרובם לא תואמים למזג האוויר הישראלי הלוהט וקידום בנייה של אזורים מעורבי מגורים, מסחר ותעשייה קלה.

הציבור הישראלי צמא לתחבורה ציבורית איכותית - זה הפתרון המשמעותי היחיד. צעדים כדוגמת מיסוי לערי גודש, מיסוי שמעודד עובדים להחליף את הרכב הפרטי והעלאת מחיר החנייה הינם צעדים היכולים לבוא בחשבון רק לאחר שהמדינה עשתה הכל על מנת לשפר את התחבורה הציבורית.

רבים מאזרחי ישראל מצויים כבר היום במצב בו הם מתלבטים האם לצאת מביתם ולנוע בחופשיות - בשל החשש לעמוד שעות רבות בפקקי ענק. אסור למדינת ישראל להגיע למצב בו אזרחיה לא יוצאים מביתם באופן גורף לאזורים מוכי פקקים - שיגרמו לכל אזרח להתבצר בעירו ובשכונתו.

רק התגייסות מלאה של כל משרדי הממשלה בהובלתו של פרויקטור לתחבורה ציבורית עשויה להציל את ישראל מאסון לאומי של קריסת המשק. חייבים להתעורר ולפעול עכשיו, לפני שיהיה מאוחר, כי המגה-פקק כבר כמעט כאן.

הכותב הוא מייסד העמותה "למען תל אביב שלנו" ויו"ר אלו"ט, לשעבר מנכ"ל אל על, מנכ"ל סלקום ונשיא אוניברסיטת חיפה