פפר הרובוט דמוי אדם של סופטבנק פוטר כמעט מכל עבודה שקיבל

פפר, הרובוט מבית סופטבנק, עבר תקלות בזמן הקראות של פסוקים, עשה הפסקות לא מתוכננות בשיעורי התעמלות ולא מצליח לזהות את תווי הפנים של בעליו

הרובוט פפר עוזר במלון קורונה ביפן / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko
הרובוט פפר עוזר במלון קורונה ביפן / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

שימוש ברובוט להקראת פסוקים למתאבלים נראה כרעיון יעיל לאנשים ב־Nissei Eco, יצרנית מוצרי פלסטיק שיש לה עסק צדדי בתחום ההלוויות.

החברה שכרה רובוט בגודל ילד אנושי המכונה פפר (Pepper), הלבישה אותו בבגדי כהונה בודהיסטיים ותכנתה אותו לדקלם כמה סוטרות, או כתבי קודש בודהיסטיים, תלוי בזרם הדתי אליו היו שייכים המתים.

אבל הרובוט, שמיוצר על ידי חברת סופטבנק היפנית, התקלקל ללא הרף בהפעלות ניסיוניות. "מה אם הוא יסרב לפעול באמצע טקס?" אמר מנהל בית ההלוויות אוסמו פונקי. "זה יהיה כזה אסון".

פפר פוטר. החברה סיימה את החוזה על השכרת הרובוט והחזירה אותו ליצרן. אחרי שכמה תקלות כאלה קרו ברחבי יפן, למשל כשפפר פישל בעבודה בבית אבות ונתן לאוהדי בייסבול הרגשה לא נעימה, כמה אנשים אומרים שהרובוט עצמו יצטרך להיקבר בקרוב.

"בגלל שיש לו צורה של בן אדם, אנשים מצפים שתהיה לו אינטליגנציה של בן אדם", אמר טקיוקי פורוטה, ראש המרכז לטכנולוגיה רובוטית עתידית במכון הטכנולוגיה של צ'יבה, שלא היה מעורב בפיתוח פפר. "רמת הטכנולוגיה בכלל לא מגיעה לזה. זה כמו ההבדל בין מכונית צעצוע ומכונית אמיתית".

יחידת הרובוטיקה של סופטבנק, חברת השקעות בטכנולוגיה שמושבה בטוקיו, הודיעה בסוף יוני שהפסיקה לייצר את פפר בשנה שעברה והיא מתכננת לעשות שינוי מבני בצוותי הרובוטיקה הבינלאומיים שלה, כולל יחידה בצרפת המעורבת בפיתוח פפר.

ועדיין, החברה אומרת שלא צריך לשלוח את המכונה לבית קברות למכשירים. הדוברת איי קיטמורה אמרה שפפר הוא סמל של סופטבנק ועדיין מבצע עבודה טובה כמורה וכבודק טמפרטורה בבתי חולים. היא סירבה להגיב על תקלות כלשהן בפעולתו.

סופטבנק הציגה לעולם את הרובוט דמוי האדם הזה ב־2014, והחלה למכור אותו שנה לאחר מכן. "היום עשוי להיות היום שאנשים בעוד 100, 200 או 300 שנה יזכרו כיום היסטורי", אמר מנכ"ל סופטבנק מסיושי סון כשהציג את הרובוט.

סופטבנק מכרה את הרובוט לאנשים פרטיים תמורת כ־2,000 דולר, בנוסף לתשלומים חודשיים על שירותים במנוי, והשכירה אותו לעסקים בסכום שהתחיל ב־550 דולר לחודש.

כמו מועמד שנותן רושם טוב ואחר כך משגע את הבוסים 

הרומן של יפן עם רובוטים דמויי אדם התחיל עוד באסטרו בוי (Astro Boy), רובוט שהיה דמות בסדרה מונפשת בטלוויזיה בשנות ה־60. אבל היו ברומן הזה רגעים של משבר.

הרובוט אסימו, שיוצר על ידי חברת הרכב הונדה, פעם מסר כדורגל בבעיטה לברק אובמה, שהיה אז נשיא ארה"ב. הרובוטית דמוית האדם אייקו צ'יהירה של תאגיד טושיבה, שעוצבה כאישה, עבדה לזמן קצר כפקידת קבלה בחנות כלבו. לאחר זמן מה, שני הרובוטים נעלמו.

יותר לאחרונה, הקימה רשת מלונות יפנית מלון שהופעל על ידי רובוטים, עם רובוטים דמויי דינוזאור שניהלו משימות בדלפק הראשי, ותוך זמן קצר שינתה כיוון לאחר שהתוכנית לא הצליחה לחסוך כסף ויצרה יותר עבודה לבני אדם.

לפפר ניתן אופי חיוני והוא תוכנת להבין רגשות אנושיים ולהיות מסוגל לנהל שיחה בסיסית. בהדגמות מוקדמות, הרובוט היה כוכב. אבל כמו מועמד שנותן רושם טוב בראיון העבודה ואחר כך משגע את הבוסים שלו, לא היו לפפר את הכישורים שאמר שיש לו, מוסרים כמה מהמנהלים שעבדו אתו.

ב־2016, בית אבות בטוקיו של חברה בשם Ittokai הציג שלוש יחידות של פפר, כל אחת במחיר של כ־900 דולר בחודש, להובלת שירה בציבור והתעמלות למבוגרים, דרי בית האבות.

"המשתמשים התלהבו בהתחלה בגלל החידוש", אמר מסטאקה איאידה, אחד המנהלים ברשת. "אבל הם איבדו עניין מוקדם ממה שציפו", איאידה אמר שרפרטואר התנועות של הרובוט היה מוגבל ובגלל שגיאות מכניות, הוא לפעמים עשה הפסקות לא מתוכננות באמצע המשמרת שלו. אחרי שלוש שנים, הפסיקה החברה להשתמש בו.

בחברה Mizuho Financial Group, הוזמנו כתבים לטקס בשנת 2015 שבו הוצג פפר כעובד של החברה והוצב בלובי של הבנק, עם תג שם על הצוואר, והמליץ ללקוחות על מוצרים פיננסיים. היום פפר כבר לא עובד בבנק, אמרה דוברת של מיזוהו וסירבה לפרט.

"זה היה בזבוז כסף"

בסופטבנק גם שיבחו את פפר כעוזר ביתי. אלף היחידות הראשונות שיוצרו נמכרו בתוך דקה אחת על אף תג המחיר הגבוה.

כתב הטכנולוגיה צוצומו אישיקאווה אמר ש"התאהב במבט ראשון" לאחר שראה את סון, מנכ"ל סופטבנק, מציג תמונה עתידנית של חיים לצד פפר הפטפטן. אבל לאחר שהגיע לבית משפחת אישיקאווה, לא הצליח פפר לזהות את פניהם של בני המשפחה או לנהל שיחה נורמלית, אמר הכתב. הרובוט, שחובר לענן, אמור לזכור את המשפחה אפילו לאחר תקלה, אומר אישיקאווה, אבל כשפפר חזר הביתה לאחר תיקון חיישן, אמר לאישיקאווה "נעים לפגוש אותך!".

הוא שלח את הרובוט חזרה לסופטבנק ב־2018 אחרי שהוציא לפחות 9,000 דולר בשלוש שנות הסכם המנוי שלו; הוא לא היה זכאי לכל סוג של החזר. "זה היה כזה בזבוז כסף. אני עדיין מתחרט על זה", אמר.

באתרי אינטרנט, ניתן לקנות דגמים משומשים של פפר בכמה מאות דולרים, לרוב ללא חוזי שירות של סופטבנק. הם נמכרים כקישוט לבית או למשרד או כצעצוע שהילדים יכולים לפרק לחלקים.

מנתחי התעשייה אומרים שרמקולים חכמים או האסיסטנט הקולי המתלווה היום לטלפונים רבים יכולים לבצע הרבה מהמשימות של פפר באופן אמין יותר ובעלות נמוכה. ד"ר פורוטה, מומחה הטכנולוגיה הרובוטית, אמר שאם פפר נועד להיות רובוט בידורי, היה עדיף לעצב אותו ככלב או אפילו דובי, כדי להימנע מהעלאת ציפיות.

כמה חברות שועות לעצה הזו. מנהל אחד לשעבר במחלקת הרובוטיקה של סופטבנק מוביל סטארט-אפ המייצר רובוט עגול הנקרא Lovot ונועד לתפקד כחיית מחמד. הרובוט מיועד לעודד בני אדם ולשפר את מצב רוחם, אבל לא לסייע להם בביצוע משימות או עבודה. הרובוט ניקובו, שהציג תאגיד פנסוניק השנה, מעוצב כיצור פגיע שאמור לעורר את יצר הטיפול של בעליו. יכולותיו כוללות אפשרות להשמיע קולות של נפיחות.

במחלקת הרובוטיקה של סופטבנק אומרים שפפר עדיין עובד בהוראה לילדים ובאירוח סועדים בבית קפה בנושא פפר בטוקיו, בין עבודות נוספות. במהלך מגפת הקורונה, מצא לעצמו פפר נישה כשומר סף במלונות בהם שוכנו חולי קורונה ואנשי צוות אנושיים ניסו לשמור על ריחוק חברתי.

פפר עשוי גם להופיע במשחקים האולימפיים שהתחילו אתמול בטוקיו, אבל במחלקת הרובוטיקה של סופטבנק סירבו לספק פרטים נוספים.

החברה סיפקה 100 מעודדים מדגם פפר למגרש הביתי של קבוצת הבייסבול המקצועית של סופטבנק, הניצים של סופטבנק, בפוקואוקה בדרום יפן. האיצטדיון בקושי התמלא בגלל מגבלות הקשורות למגפת הקורונה. קיטמורה, הדוברת של סופטבנק, אמרה שהרובוטים יכולים להוסיף להתלהבות מבלי להוות סיכון מוגבר להדבקות.

אבל ברשת, מגיבים אמרו שהסצינה נראתה להם דיסטופית. הירופומי מיאטו, בן 56 מטוקיו, צפה במשחק בטלוויזיה וראה את קבוצת הרובוטים לובשים מדים של הקבוצה ומזיזים את זרועותיהם באופן אחיד. זה לא גרם לו לרצות לעודד.

"זה היה נראה כמו מצעד צבאי בצפון קוריאה או סין", אמר מיאטו. "זה היה לא נעים".