נמל חיפה | בלעדי

קונסורציום OceaNow דורש מליברמן שיבטיח השתתפותם במכרז לנמל חיפה

בקונסורציום שאותו מוביל אלי טילס ושכולל את החברה הטורקית Yilport טענו במכתב שנשלח לשר האוצר אביגדור ליברמן, כי רשות החברות חוסמת אותם מלהשתתף במכרז למכירת חברה נמל חיפה. באוצר סירבו להתייחס ישירות לטענה ומסרו כי, "רשות החברות מקיימת קשר מול נציגיה בעניין השתתפותם בהליך המכירה"

אלי טילס / צילום: איל יצהר
אלי טילס / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר נחת על שולחנם של שר האוצר אביגדור ליברמן, ומנכ"ל משרדו, רם בלינקוב מכתב שעליו חתום עו"ד אמנון אפשטיין. האחרון מייצג קונסורציום בשם OceaNow שמורכב ממספר חברות זרות שמבקשות להתמודד במכרז המסקרן למכירת חברת נמל חיפה.

הפנייה לדרגים הגבוהים בשלב המתקדם שבו מצוי ההליך המכרזי, שמקיימת רשות החברות, איננה שגרתית. אלא שמעיון במכתב שהגיע לידי גלובס, נראה שבקבוצה מרגישים שזה עכשיו או לעולם לא. מדוע? הקבוצה בניהולו של הישראלי אלי טילס מורכבת מחברת הספנות האמריקאית Graestone שמובילה את הקבוצה, חברת Global Ports Holdings האנגלית וחברת Holding A.S Yilport הטורקית.

בחודשים האחרונים טילס ושותפיו קיבלו עוד ועוד מסרים לפיהם המדינה תתקשה לקבל מצב שבו חברה טורקית תקבל בעלות על תשתית חיונית כמו נמל חיפה, ולכן דרכם להתמודדות במכרז תיחסם. "לקונסורציום נודע לאחרונה כי חרף העובדה שהקונסורציום מצוי בשליטת גרייסטון האמריקאית, אפשרות השתתפות הקונסורציום בהליך מוטלת כולה בספק בשל חלקה (המינורי) של יילפורט בהחזקות, והסתייגותם המוצהרת של גורמי ביטחון מהתמודדותה באמצעות הקונסורציום להפרטת הנמל", נכתב במכתב. כן מוזכר כי לאור המצב הקבוצה אף צמצמה את חלקה של החברה הטורקית בקבוצה, וכי מדובר בחברה פרטית שהיא חלק מקבוצה שמחזיקה חברות ספנות ש"בבעלותה מאות אניות הפוקדות מאות נמלים בכל רחבי העולם", נכתב.

הרגישות הישראלית עולה עוד כשנכתב כי, "אין לקבל את אותה הסתייגות מקונסורציום בינלאומי אשר אושר על ידי שירותי הביטחון של אירופה וארה"ב, שעה שבהליך אושרו להשתתפות חברות ממשלתיות מאיחוד האמירויות, עוד בטרם יבשה הדיו על הסכם הנורמליזציה עימה, ואף חברה סינית ממשלתית שקיבלה את הזיכיון להקמת ולהפעלת הנמל החדש (נמל המפרץ בחיפה. ג"ל, ד"ז). כן מוזכר כי שר החוץ הטורקי (מדובר בפועל בשר התחבורה הטורקי), העביר לאחרונה מכתב מטעמו בעניין לממשלה, אך זה כלל לא נענה.

5 קבוצות בעקבות נמל אחד

במכתב של עו"ד אפשטיין הטענות אמנם מופנות כלפי רשות החברות הממשלתית, אך התחושה היא שמדובר באקט נימוסי בלבד, היות שברור כי אם דרכה של הקבוצה אכן נחסמה סופית, ההוראה הגיע מדרג בכיר בהרבה. משיחה שקיים גלובס עם גורם שמעורב בהליך המכרזי עולה כי הסיכוי של החברה הטורקית להשתתף במכרז נמוך, וכי מסר די ברור בנושא הופנה לטילס. לצד OceaNow ישנן עוד ארבע קבוצות שמתמודדות על רכישת נמל חיפה, כאשר רק אחת מהן (שפיר וים השיבולים) לא כוללת חברה זרה.

ממשרד האוצר נמסר: "רשות החברות הממשלתיות מבצעת את הליך המכירה של חברת נמל חיפה לרוכש אסטרטגי. ההליך נמצא בשלבים האחרונים, טרם הוגשו הצעות מצד המשתתפים. כחלק מכך, בשבועות האחרונים הגיעו מספר משלחות בינלאומיות לסיורי משקיעים בנמל חיפה. במסגרת הליך המכירה המשתתפים צריכים לקבל אישור של הגורמים המוסמכים במדינה ובהם גורמי הביטחון והחוץ, גורמי התחרות, הוועדה למכירת מניות המדינה והשרים. בעניין הקבוצה האמורה מקיימת הרשות קשר מול נציגיה בעניין השתתפותם בהליך המכירה.