קואליציה | טור סופ"ש

הקואליציה נכנסה לשבוע טיפולים: שימון וריפוד גורמים מתנדנדים

בכנסת נערכים לשבועיים ללא שינה: הקואליציה מנסה לסגור שורות לקראת סדרת החוקים שהיא מנסה לקדם • החקיקה להורדת אחוז החסימה עשויה לפלג בין סער לליברמן • החגים מתקרבים וגדלים הסיכויים לסגר • וגם: האם תוכנית הרכבת לאילת שוב תעלה על הפסים?

עבאס, סער ושקד בכנסת. לכל אחד חוקים שקרובים לליבו / צילום: רפי קוץ
עבאס, סער ושקד בכנסת. לכל אחד חוקים שקרובים לליבו / צילום: רפי קוץ

חברי הכנסת מהאופוזיציה והקואליציה, שניצלו את השבוע האחרון לחופשה משפחתית בחסות חג הקורבן וירידת מפלס העבודה בכנסת, מתכוננים לשבועיים נטולי שינה במליאה ובוועדות. על הפרק: חקיקה מחודשת של חוק הדיינים שנפל בהצבעה שגויה של יו"ר הכנסת, חוק יסוד הממשלה (ממשלת החליפים) שנדרש לו רוב של 61 תומכים, חוק הוותמ"ל של שרת הפנים איילת שקד, חוק להסדרת שוק הקנאביס של ח"כ רם שפע ועוד ועוד.

במהלך כל השבוע האחרון פעלו הח"כים שלא יצאו לחופשה בקואליציה כדי לנטרל מוקשים אפשריים, כאשר הטיפול המסור כלל הענקת תפקידים וג'ובים. ח"כ אלי אבידר קיבל טיפול מיוחד של מזכיר הממשלה שלום שלמה, שניסה להמציא לו יש מאין תפקיד שר כדי להפוך אותו למחויב לקואליציה. במקביל פעלו ראש הממשלה והחליפי מול שר האוצר אביגדור ליברמן כדי לאשר מולו את ההצעות הנדיבות לחבר מפלגתו.

בזירה אחרת פעלה יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין כדי להתניע את הקמת הוועדות על ידי ויתור על הוועדה היחידה שקיבלו בכנסת, ועדת העלייה והקליטה. מי שעשה את הוויתור המשמעותי הוא ח"כ יאיר גולן, שאמור היה לעמוד בראש הוועדה, ובמקום קיבל תפקיד סגן שרת הכלכלה ונאלץ גם לוותר על חברותו בוועדת הביטחון של הכנסת.

באופוזיציה ממשיכים להתנגד להקמת הוועדות, למרות שקיבלו לידיהם ועדה נוספת, בעיקר בשל ההתעקשות לשמור על יחס של רוב של אחד בלבד בוועדת כספים לקואליציה - אך בהנהלת הקואליציה הודיעו כי המו"מ הסתיים והוועדות ייצאו לדרך השבוע - עם האופוזיציה או בלעדיה. בינתיים בימינה הודו כי הם שומרים על שיקלי ולא מודיעים כי הוא ח"כ פורש, כדי לשמר רוב מספרי של 62 חברי כנסת, שאינו נתמך במציאות. לשיקלי אגב יש הצעה פתוחה מראשי ימינה לבחור תפקיד בכיר איזה שירצה מחוץ לכנסת ולהתפטר, אך הוא עומד בסרובו.

במקביל הטיפול ברע"ם נעשה בכפפות של משי בניסיון לא לייצר מוקדי חיכוך חדשים עם מי שכבר סומנו על ידי חברים בקואליציה כגורם הבעייתי ביותר. גם כאן מזכיר הממשלה הוא הפרויקטור לענייני החברה הערבית, וכל נושא שרע"ם מבקשים להביא לשולחן. בתחילת השבוע האחרון הוא גם קיבל ועדה מיוחדת לצורך שמירה על שלמות הקואליציה תחת הכותרת "צוות משימה לתיאום ותכלול פעולות הממשלה הנוגעות לחברה הערבית".

גם חוק הוותמ"ל של שקד עדיין לא נהנה מתמיכה מוצקה של הקואליציה. ביום ראשון הוא יידון בישיבת ממשלה וביום רביעי נקבעה פגישת שרים אצל שקד במשרד כדי לבחון את הבעיות הכרוכות בהעברת החוק. במקביל החוק יגיע גם למליאה להצבעה בקריאה ראשונה, למרות שהשרים המתנגדים לו טרם נתנו את הסכמתם לכך. הקואליציה יכולה לסמוך במקרה הזה על הרשימה המשותפת שמתכננת לתמוך בו וכך להעביר אותו שלב נוסף קדימה.

בקואליציה פועלים בכל הזירות כדי למנוע מבוכות נוספות בשבועיים הקרובים, אבל בעיקר לקראת דיוני התקציב שיחלו בכנסת בתחילת ספטמבר. לכן לא מוותרים על רוב של שתי אצבעות בכספים - כדי לא להיות נתונים לסחיטה על ידי כל אחד ואחד מחברי הקואליציה במהלך הדיונים הצפויים, ולכן עושים את כל מה שהצהירו שמקולקל אצל נתניהו: מרפדים היטב בהבטחות ותפקידים את כל מי ש"מתנדנד" כדי להבטיח את הרוב הרעוע.

הורדת אחוז החסימה עולה מחדש   


מכינים את הקרקע? ביום ראשון ידונו ראשי הקואליציה באפשרות לתמוך בחוק להורדת אחוז החסימה שמקדם ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה. יו"ר ועדת שרים לחקיקה ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער הודיע בישיבה הקודמת של הוועדה, כי יבקש את עמדתם חבריו לקואליציה בנושא אך גם ציין בפניהם כי בעיניו לא נדרשת הסכמה קואליציונית כדי לקדם את החוק. בקואליציה מסתמנת תמיכה רחבה בחוק וגם במשותפת שוקלים לתמוך בו אם יעלה להצבעה.

מי שיזם את החוק והעביר אותו ב-2014 היה יו"ר ישראל ביתנו ליברמן והוא לא תומך (בלשון המעטה) ביוזמה שמגלים בתקווה חדשה כדי להציל את עצמם מאימת אחוז החסימה על חשבונו. בימינה מתכוונים לערוך דיון פנימי בנושא, אך גורם בכיר במפלגה טען כי המצב הנוכחי יוצר עיוות בייצוג בכנסת ויש להוריד את אחוז החסימה כדי לתקן אותו. אם סער יצליח לגבש הסכמה לחופש הצבעה בנושא - יהיה זה החוק הראשון שיעבור בהסכמת חברי קואליציה ואופוזיציה גם יחד בממשלה הזו.

ממשלה חדשה, מדיניות ישנה

בממשלה הודפים את הביקורת על התנהלות לא אחראית בטיפול בהתפרצות המחודשת של מגפת הקורונה. גורמים בכירים בממשלה טענו באוזניי, כי "התקשורת נקלעת לפאניקה מיותרת" ש"המצב שונה בתכלית מהתקופה שבה אזרחי ישראל לא היו מחוסנים" וכי "אין סיבה לפגוע במשק שרק מתאושש כעת". לשיטתם, התו הירוק שיחזור לפעולה בקרוב לא נועד לרסן את התפרצות המגיפה, אלא לעודד התחסנות בקרב מי שטרם בחרו לעשות כן.

הקו המוביל את התנהלות ראש הממשלה ושר הבריאות הוא שבשביל 90 חולים קשה לא סוגרים את המדינה, אך כשעולה השאלה מה יעשו כשהמספרים יגדלו, התשובה דווקא כן חוזרת למדיניות הסגרים שהובילה הממשלה הקודמת. נקודת המבחן נקבעה לתחילת ספטמבר-חגי תשרי, אם עד אז תימשך העלייה במקום להיבלם כתוצאה מהגברת קצב ההתחסנות - יוטל סגר של שבועיים- שלושה.

בהינתן גרף העלייה במספר המאומתים, תמונות העומס בנתב"ג ומשפחות עם ילדים לא מחוסנים בחופש גדול, אפשר כבר להניח בסבירות גדלה והולכת שהמדיניות המאופקת/מהוססת (מחק את המיותר) שנוקטת הממשלה בטיפול במגפה עד כה תתחלף בסגר חדש, ראשון מאז מבצע החיסונים שהחל בחודש דצמבר האחרון.

הרכבת לאילת נוסעת

הרכבת לאילת אולי לא בתכנון של ליברמן, אך בכנסת יש מי שמתכוון להיאבק על המשך התכנון הסטטוטורי שלה. ח"כ מאיר יצחק הלוי, מי שהיה ראש עיריית אילת קרוב ל-20 שנה והצטרף לכנסת במסגרת החוק הנורבגי מטעם תקווה חדשה, לא מוותר על חזונו לרכבת שתחבר את העיר הדרומית ליתר חלקי המדינה ותוביל ליישוב האזור לצד הזדמנויות להעשיר את המסחר מעבר לים.

יצחק הלוי ממשיך להתגורר באילת ונוסע לכנסת בתחילת כל שבוע עבודה. את רוב הלילות הוא מעביר על הספה בלשכתו, אחרי שוויתר על הצעה להתמנות לסגן שר באחד מהמשרדים שבידי המפלגה כדי ללמוד את העבודה הפרלמנטרית. בשדולה שיקים לקידום אילת והערבה הוא מתכנן לדאוג לעיר שעזב ממקום מושבו החדש כשעל הפרק תחילה הדרישה לסיים את תכנון תוואי הרכבת.

בביצוע התכנון הושקעו כבר 100 מיליון שקל מתוך 130 מיליון שקל מתוכננים ולכן עצירת התוכנית כעת על ידי ליברמן תוביל להשלכת כסף רב לפח לשווא. אם יצחק הלוי יצליח לשכנע את שר האוצר להשלים את התכנון כפי שהוא מייחל, אולי הממשלה הזו לא תניח את המסילות לרכבת לאילת בשל "אי כדאיות כלכלית", אך התשתית הרעיונית תהיה שם עבור אחרים.