כתוצאה מתקלה גלובלית: עשרות אתרים ברחבי העולם נפלו

עפ"י אתר DownDetector גם AWS וגם Akamai, שתי חברות המספקות שירותי תוכן ואחראיות על אתרים רבים ברחבי האינטרנט, חוות בעיות • התקלה התגלתה באמזון, פלייסטיישן, HBO MAX, גלובס ועשרות אתרים נוספים • מהחברה נמסר: "יישמנו תיקון לתקלה המדוברת, ועל סמך התצפיות הנוכחיות השירות חוזר לפעילות רגילה"

תקלת אינטרנט / צילום: Shutterstock
תקלת אינטרנט / צילום: Shutterstock

תקלה נרחבת ברחבי האינטרנט כתוצאה מתקלות בשירותי מיטוב הענן של חברת Akamai. על פי אתר DownDetector, דווח כי גם AWS וגם Akamai, שתי חברות המספקות שירותי תוכן ואחראיות על אתרים רבים ברחבי האינטרנט,  חוות בעיות. בעמוד הסטטוס של Akamai נכתב שהחברה בודקת בעיה בשירותי ה-DNS שלה: "אנו מודעים לבעיה שהתעוררה בשירותי ה-DNS. אנו חוקרים את הנושא".

על פי DownDetector, התקלה התגלתה באמזון, פלייסטיישן, HBO MAX ועוד - גם אנחנו בגלובס חווינו תקלות באתר. עדיין לא ברור מה מקור התקלה, אך ככל הנראה מדובר בתקלה בשירותי ה-CDN של החברה.

מהחברה נמסר: "יישמנו תיקון לתקלה המדוברת, ועל סמך התצפיות הנוכחיות השירות חוזר לפעילות רגילה. נמשיך לפקח על מנת להבטיח שהפתרון ישפיע במלואו".

CDN (כלומר - Content Delivery Network) זו רשת של שרתים ברחבי העולם והפניית משתמשים על בסיס מיקום גאוגרפי. שירותי ה-CDN יודעים להפנות את בקשות המידע שמגיעות לאתר לשרת הכי קרוב למשתמש על בסיס מיקום גאוגרפי, מה שעוזר למי שנכנס לאתר לקבל חווית גלישה מהירה יותר. במילים אחרות זה יאיץ את השימוש באתר כדי שהוא יעבוד טוב יותר למשתמשים והלקוחות.

CDN זו רשת שרתים שפרושה ברחבי העולם, וקיימים בה עותקי Cache של תכני האתר, מה שעוזר להפעיל את האתר בצורה הרבה יותר מהירה. כך, לדוגמה, אם גולשים נכנסים לאתר של הניו יורק טיימס, במקום לגשת לשרת המרכזי שלהם, שירות ה-CDN יודע להפנות אותם לרפליקה באתר אחר, ככה ניתן לשלוט בעומס. בעצם בתקלה כעת, השירות הזה נפל, והאתרים לא יכולים לווסת את העומס שנוצר על השרתים שלהם, שבתגובה קורסים.

חברת Oracle, המספקת שירותי ענן, אמרה שהיא מפקחת על נושא עולמי שקשור לשירותי ה-DNS של חברת Akamai ומשפיע על גישה למשאבי אינטרנט רבים, "כולל נכסי ענן של אורקל".

גיל מסינג, מנהל התקשורת התאגידית הגלובלית של צ'ק פוינט: "לא מדובר במתקפת סייבר אלא בכשל שבו מערכת השרתים שמחזיקה במידע של אתרים לא מצליחה לתקשר עם האתרים ובפועל המידע לא עובר והאתר נראה "למטה". זו המערכת שמאפשרת למידע לעלות מהר לאתר לאחר שנכנסנו אליו. ברגע שיש נקודת כשל אחת - כל הצומת שמחבר את המידע לאתרים "נתקע" והאתרים לא מופיעים".

"זו הפעם השלישית שזה קורה בחודשיים האחרונים, ובד"כ בתוך כחצי שעה האתרים חוזרים לעצמם לאט לאט דרך חיבור הדרגתי של המידע לאתרים".