תחנת כוח או בנייני מגורים? הממשלה מתקשה להחליט מה לעשות עם רידינג

טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה להערות הציבור כוללת פרק מיוחד שעוסק באתגרי אספקת החשמל לגוש דן ההולך ומתרחב • השאלה שטרם נענתה היא האם להשאיר את תחנת רידינג בת"א בלב איזור הביקוש, או לקדם תוכנית מסובכת שתבטיח מתקנים חדישים, ועל שטח רידינג אולי ייבנו בנייני מגורים

תחנת הכח רידינג ת''א / צילום: תמר מצפי
תחנת הכח רידינג ת''א / צילום: תמר מצפי

עיון בטיוטת חוק ההסדרים המעודכנת שמה על השולחן את האתגר העצום של ניהול משק החשמל לאור הבנייה המאסיבית בגוש דן, וההתפתחות המהירה של תחום הרכבים החשמליים. אלה מסמנים עתיד שמתקרב במהירות שבו נזדקק לעוד ועוד חשמל זמין. עם זאת' גוש דן איננו יצרן חשמל, אלא יבואן כבד מתחנות שנמצאות בעיקר בדרום הארץ, דבר שמאתגר יותר ויותר את רשת ההולכה, ומצריך פתרונות כבר עכשיו, בכדי להתכונן לבאות. כחלק מחוק ההסדרים נכלל פרק תחת הכותרת "אספקת חשמל לגוש דן", שבמרכזו מככבת תחנת הכוח הוותיקה רידינג שבצפון תל אביב. למרות היותה מיושנת ושכבר שנים מדברים על סגירתה, המצב הנוכחי, כך נראה' לא מאפשר זאת, וכעת נראה כי פעילותה תימשך מעבר ליעד שנקבע בעבר לסגירתה במתכונת הנוכחית - תחילת 2022.

לפי טיוטת החוק מנכ"ל חברת ניהול המערכת (חברה ממשלתית חדשה שהוקמה לפני כשנה ושבראשה יורם כהן) שאמונה על ניהול משק החשמל העתידי במדינה יגיש לשרת האנרגיה קארין אלהרר "תוכנית פיתוח למערכת ההולכה וההשנאה באזור גוש דן", זו תכלול תחנות מיתוג (תחנות שמווסתות מתח גבוה למתח בינוני) וקווי מתח חדשים שנדרשים לקיום התוכנית. תוכנית זו תכלול חלופות למתחם תחנת הכוח רידינג, כך נכתב.

מדוע תחנת רידינג ממשיכה להוות גורם שמשק החשמל לא יכול להסתדר בלעדיו? מחד מדובר ביצרנית של 428 מגה וואט (קצת פחות מפי 4 מתחנת אשלים הפוטו וולטאית בדרום שמוכרת בזכות העמוד הגבוה שבקצהו מערכת שמייצרת אור בוהק שנראה למרחוק), שהינה כמות מכובדת יחסית שאינה מצריכה השקעה גדולה בתשתיות הולכה. מנגד זאת תחנה ישנה שיעילותה האנרגטית פחותה מתחנות כוח אחרות ומתקדמות יותר, לכן היא פועלת רק בכ-30% מהשנה, ובעיקר בשעות העומס.

"תחנת הכוח רידינג מסייעת הן למקטע הייצור במשק החשמל באמצעות ייצור חשמל, והן למקטע ההולכה באמצעות חיסכון בהקמת קווי הולה נוספים שהיו נדרשים להזרמת חשמל המיוצר מאזורים אחרים בארץ לתוך אזור גוש דן", נכתב בדברי ההסבר בנושא, שם מזכירים כי לפי התוכניות התחנה הייתה אמורה לסיים את פעילותה בתצורה הנוכחית בתחילת 2022, דבר שלא צפוי להשפיע בצורה דרמטית על משק החשמל בגוש דן בארבע השנים הקרובות, אלא שאם המשק לא יתכונן כבר עכשיו לעתיד, החל משנת 2026 "צפויה בעיה במקטע ההולכה" נכתב, בהתייחסות לגוש דן.

זאת כיוון שבתוכניות קודמות נקבע שיש להקים במתחם רידינג תחנות אחרות בהספק של 900 מגהוואט (פי שניים מההספק האפשרי כיום), אלא שתוכניות אלה מתעכבות. מתווה זו נקבע ב-2018 כחלק מהרפורמה במשק החשמל, אך כאמור הוא לא מתקדם בקצב שנקבע. "בשל העיכוב בקידום התוכנית יש חשש כבר לאמינות אספקת החשמל באוזר גוש דן. פגיעה באמינות זו משמעה קושי לתמוך בהמשך הפיתוח של אזור גוש דן, בעלייה ברמת החיים, בצמיחת התוצר, בתוספת יחידות הדיור, התעסוקה, המסחר, ובקידום התחבורה החשמלית", נכתב.

לאור המצב בשטח נדרשת כאמור התוכנית החלופית שעל חברת ניהול המערכת להגיש לשרה אלהרר. תוכנית זו תתבסס בעיקר על פיתוח רשת ההולכה, כאשר בלעדיה, או ככל שהיא לא תתקדם תחנת רידינג תמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית. אלטרנטיבה אפשרית אחרת (שנראית פחות ריאלית) היא הקמת ייצור חשמל באזור המרכז שאינו ברידינג. בהקשר ובשל העיכוב בקידום תחנת הכוח החדשה ברידינג נכתב כי יש אפשרות של שימוש אחר במתחם - תוספת של יחידות דיור על האלפים שגם ככה מתוכננים שם, כחלק ממתחם שדה דב. "לאור העיכוב בקידום התוכנית להקמת תחנת הכוח החדשה ברידינג, ולאור מדיניות הממשלה לקידום יחידות דיור, ממוצע להקים צוות אשר יבחן חלופה של שימוש במתחם רידינג לצורך שאינו אנרגטי, כגון מגורים", נכתב בטיוטה שכאמור פורסמה כעת להערות הציבור.