ליברמן מעמיק אחיזתו בכנסת: אושר פיצול והקמת שלוש ועדות חדשות

בין הוועדות החדשות - ועדת התשתיות ושירותי דת יהודיים של ח"כ יוליה מלינובסקי • במהלך הישיבה הבוקר הפעילה מפלגת ישראל ביתנו לחץ שהוועדה שתקום תהיה קבועה ולא מיוחדת, בניגוד לחוות-הדעת של יועמ"ש הכנסת, עו"ד שגית אפק • בדיון עלה כי בהגדרת סמכויות הוועדה היא בהכרח תיקח סמכויות מוועדות קיימות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

ליברמן מעמיק את אחיזתו בכנסת: הבוקר (א') אישרה ועדת הכנסת פיצול והקמת שלוש ועדות חדשות, ביניהן ועדת התשתיות ושירותי דת יהודיים של ח"כ יוליה מלינובסקי.

במהלך הישיבה הבוקר הפעילה מפלגת ישראל ביתנו בשליחותו של ליברמן לחץ שהוועדה שתקום תהיה קבועה ולא מיוחדת, בניגוד לחוות-הדעת של היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפק. בדיון עלה כי בהגדרת סמכויות הוועדה היא בהכרח תיקח סמכויות מוועדות קיימות.

מאחר שהקמת הוועדות כרוכה בשינוי תקנון הכנסת, תידרש גם מליאת הכנסת לאשר את התיקון לאחר שבועיים שבהם יוכלו חברי הכנסת להגיש הסתייגויות בנושא ליו"ר ועדת הכנסת ולדון בהם בוועדה ובמליאה, ורק לאחר מכן ועדת הכנסת תדון ותאשר שוב ובאופן סופי את הקמת הוועדות. הוועדה שבראשה צפויה לעמוד מלינובסקי צפויה לדון בנושאי תשתיות כמו המטרו בין היתר וככל הנראה תעסוק גם ברפורמת הכשרות.

בדיון שהתקיים הבוקר לא השתתפו חברי האופוזיציה שמחרימים את ועדות הכנסת, מאחר שהקואליציה לא הגיעה איתם להסכמות על הקמת הוועדות והרכבן. על-פי ההצעה שאושרה, סמכויות ועדת הפנים והגנת הסביבה יחולקו בין שלוש ועדות: "ועדת ביטחון הפנים" תעסוק בנושאים: ביטחון הפנים במדינה, שמירת הסדר הציבורי, ביטחון הציבור והקהילה, ביטחון אישי, מלחמה בפשיעה ובפשיעה המאורגנת ובנזקיה, מוכנות לאירועי חירום אזרחיים, משטרה, בתי סוהר ואסירים, כבאות והצלה, כלי ירייה.

"ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים" תעסוק בנושאים: שירותי הדת היהודיים שהסמכות לגביהם נתונות כיום לוועדת הפנים, קידום תשתיות מסוימות בעלות חשיבות לאומית מיוחדת, כגון: הרכבת התחתית במטרופולין גוש דן.

כמו כן, אושר תיקון לתקנון הכנסת לפיו תוקם ועדה חדשה קבועה נוספת - "ועדה לענייני בריאות" אשר תעסוק בנושאים: שירותי הבריאות והרפואה, ביטוח בריאות ממלכתי, הגנה על בריאות הציבור, היערכות להתפרצות מגפות והתמודדות עמן, מקצועות הרפואה והבריאות, אתיקה רפואית ושימוש בטכנולוגיות רפואיות.

היועמ"ש של ועדת העבודה והרווחה, עו"ד נעה בן שבת, מתחה ביקורת על פיצול נושא הבריאות לוועדה חדשה, ואמרה כי "סברנו כי נושאי העבודה הרווחה והבריאות כרוכים זה בזה, והיה ראוי שהם ידונו בוועדה אחת. מדובר בנושאים מורכבים ומשלובים זה בזה, והם בסמכות ועדה אחת לטובת העניין, על-מנת שלא יהיה מצב שכל ועדה תדון בפריזמה צרה, וכדי לא להחמיץ את הראייה הרחבה".

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפק, אמרה כי היה יותר נכון להקים ועדת משנה לעניין בריאות, במקום לפצל את הנושא לוועדה עצמאית.

היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן, מתחה ביקורת על הקואליציה שמתקנת את תקנון הכנסת בהוראת שעה, ולא בחקיקה קבועה כפי שנדרש. "זו פעם ראשונה שוועדת הכנסת מבצעת תיקון לתקנון הכנסת בעניין ועדות קבועות בהוראת שעה", אמרה.

בעניין הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, אמרה אסטרחן כי "ברור שוועדה חדשה תיקח סמכויות מוועדות אחרות. סמכויות הוועדה נוסחו בהתאם ובזהירות. הוועדה החדשה לא תוכל לדון בחקיקת משנה, אלא אם החוק יתוקן".