מהשפעות הקורונה: חברות ניהול ההשקעות הגדילו ב-550% את גיוס הלקוחות מרחוק

מנהלי תיקי ההשקעות והיועצים הפרטיים דיווחו על כ-3,600 לקוחות שגייסו שלא בפגישה פרונטלית במהלך השנה שעברה, אל מול 550 בלבד ב-2019 • גידול של 15% בגיוס לקוחות באופן כללי • רבע מבעלי הרישיון מעבירים ללקוחות מסמכים באופן לא מאובטח

פגישות הייעוץ הפרונטליות נשארו בשנת 2019 / צילום: Shutterstock, Freedomz
פגישות הייעוץ הפרונטליות נשארו בשנת 2019 / צילום: Shutterstock, Freedomz

רשות ניירות ערך פרסמה היום (א') ממצאי סקר שערכה בקרב מנהלי תיקי השקעות, משווקי השקעות ויועצי השקעות פרטיים, מהם עולה כי בעקבות הקורונה חל גידול של 550% בגיוס לקוחות מרחוק על ידי חברות בעלות רישיון לייעוץ, שיווק וניהול תיקי השקעות.

על פי הסקר, מנהלי תיקי ההשקעות והיועצים הפרטיים דיווחו על כ-3,600 לקוחות שגייסו שלא בפגישה פרונטלית במהלך השנה שעברה, אל מול 550 בלבד ב-2019. במקביל, חל גידול של 15% בכלל גיוס הלקוחות בתחום ניהול ההשקעות.

נוכח מגבלות הריחוק החברתי בתקופת הקורונה, תהליך גיוס לקוחות חדשים באופן פיזי היווה אתגר משמעותי עבור בעלי הרישיון. מממצאי הביקורת עולה שבשנת הקורונה השימוש באפשרות גיוס לקוחות מרחוק צבר תאוצה. מניתוח הנתונים עולה כי במהלך שנת 2020, חברות ניהול התיקים הגדילו את היקף הלקוחות החדשים בכ-15% ביחס לשנת 2019. בנוסף, למעלה מ-70% מבעלי הרישיון שקיימו את תהליך הגיוס מרחוק ציינו שהמשבר היווה גורם מרכזי בהחלטתם לפעול באמצעות התקשרות מרחוק.

עם זאת, כ-27% מבעלי רישיון אלו ציינו שיעדיפו לחזור לתהליך שכולל מפגש פנים אל פנים עם הלקוחות. כמו כן, עולה כי חברות ניהול תיקים אשר מקיימות את תהליך ההתקשרות מרחוק באופן מלא, ניהלו ביחד בסוף שנת 2020 כ-55% מכלל הלקוחות בענף וכ-53% מסך הנכסים המנוהלים. זאת לעומת חברות שלא קיימו את התהליך כלל וניהלו כ-23% מכלל הלקוחות וכ-29% מסך הנכסים המנוהלים בענף.

רבע מבעלי הרישיון מעבירים קבצים באופן לא מאובטח

הסקר בדק גם כיצד מנהלי ויועצי ההשקעות מתייחסים לניהול הסיכונים, ובמיוחד לסיכוני סייבר. יותר מ-90% מבעלי הרישיון ביצעו סקר סיכוני סייבר במהלך בניית תהליך ההתקשרות מרחוק, או לכל הפחות הביאו בחשבון סוגיות של אבטחת מידע. ברשות ני"ע רואים בנתון קיום מודעות בכל הקשור להיבטי סייבר ואבטחת מידע בקרב בעלי הרישיון אך הנתונים גם מצביעים על כך שכ-25% מבעלי הרישיון מעבירים קבצים ללקוחות ובחזרה במסגרת תהליך ההתקשרות מרחוק, באופן שאינו מאובטח.

ברשות ני"ע מדגישים כי העברת קבצים המכילים מידע רגיש באופן לא מאובטח, מעלה את הסיכון לפגיעה בשלמות המידע ולזליגתו לגורמים לא מורשים, בין אם בזדון ובין אם בשוגג. ממצא זה מקבל משנה תוקף בהתחשב בכך שסוגיה זו כבר עלתה בעבר במסגרת חוזר שפרסמה הרשות במרץ 2019, בנושא "תובנות מניתוח מענה לשאלון בנושא סיכוני אבטחת מידע וסייבר", בו הודגשה החשיבות של העברת מידע ללקוחות של החברות באופן מאובטח, לרבות קיום בקרות דוגמת הצפנת המידע המועבר או מסירת המידע ללקוחות באמצעות אתר אינטרנט מאובטח. "מצופה כי בעלי הרישיון יפעלו להעברת מידע ללקוחות באופן מאובטח בלבד", ציינו ברשות ני"ע.

מנהל מחלקת ביקורת והערכה ברשות ניירות ערך, עו"ד אמיר הלמר: "הנתונים מחזקים את התובנה כי בעלי הרישיון התמודדו בהצלחה עם אתגר גיוס לקוחות עם פרוץ מגפת הקורונה והמגבלות שחלו בעקבותיה אשר אפיינו את שנת 2020, הרבה בזכות היערכותם המהירה לביצוע התקשרות עם לקוחות מרחוק".