"הפעילות בתקופת הקורונה דווקא גדלה, כי פתאום הנגישות לארגונים ברחבי ארה"ב הייתה הרבה יותר גבוהה"

לירז כהן מרדכי, בת 35 מטל שחר, נשואה ואימא של ריף • הבעלים של Fashionating by Liri • "הבנתי שחשוב לי לדבר על ערכים נלווים לעולם האופנה, כמו על דברים שכדאי לשנות אותם, למשל קיימות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

לירז כהן מרדכי, הבעלים של Fashionating by Liri / צילום: שני רייך
לירז כהן מרדכי, הבעלים של Fashionating by Liri / צילום: שני רייך

ללירז כהן מרדכי קריירה ארוכה בתחום האופנה. היום היא לא רק מרצה ומובילה את הנושא בישראל ובארה"ב, אלא גם שואפת להשפיע על התחום, לצמצם פערים ולייעץ בענייני חדשנות ואימפקט. כהן מרדכי: "את העסק הקמתי לפני כשבע שנים. זה היה בניו יורק, אחרי שני מסלולים שונים שעשיתי בחיי. לפני שעברנו לארה"ב ניהלתי את מחלקת ההדרכה של זארה ישראל, עד שנשלחתי לצפון קרולינה מטעם הסוכנות היהודית, חלום ישן שהגשמתי. עם זאת, מאוד התגעגעתי לעולם האופנה - לביזנס, לדינמיקה וליצירתיות. כשסיימתי את השליחות עברנו לניו יורק, שם עשיתי תואר שני בניהול מותגי אופנה גלובליים.

"אחרי שתהיתי אם להתברג בתעשייה בניו יורק או להמשיך בהסברה ציונית, החלטתי לשלב בין שתי התשוקות, וכך יצרתי את Fashionating by Liri - שלה שתי מטרות: לספר את הסיפור הישראלי לא דרך קונפליקט ולא דרך פוליטיקה, אלא מתוך אופנה - וכך ללמד על התרבות. המטרה השנייה היא לקדם את תעשיית האופנה המקומית בארץ ובחו"ל.

"החלטתי להתחיל משהו עצמאי משלי, שהתחיל בהרצאה אחת על תולדות האופנה בישראל, מימי הקיבוץ ועד העיר הגדולה תל אביב. לשם כך גם ביקרתי בישראל, נפגשתי עם מעצבות ומעצבים, היסטוריונים של אופנה, וערכתי את כל המחקר. אחרי ההרצאה תהיתי אם תהיה היענות, והייתה. אחרי שנה זה היה היסטרי - הגעתי לקמפוסים, בית הקונסול, פדרציות, בתי כנסת - ארגונים שהזמינו אותי להרצות. כך, הרבה קהלים שלא עניין אותם מה קורה בישראל, פתאום הסתקרנו לשמוע משהו חדש. הדברים התגלגלו והוספתי עוד הרצאות - למשל אופנה וטכנולוגיה. בהרבה מהרצאות אנשים ניגשו אליי ואמרו שהם מתכננים ביקור בארץ וביקשו שאצטרף אליהם לסיור. הבנתי שהרעיון שלי מקבל צעד אחד קדימה".

במטרה לקדם את הרעיון ניגשה כהן מרדכי למכרז של תגלית לטיולי נישה, וזכתה בו. "זה היה עצום. עם תגלית עובדים עסקים ענקיים, ואני, מחברה של אדם אחד, נדרשתי לצמוח ולטפל באופרציה שלמה. גייסתי צוות, ובכל עונה של תגלית הייתי על הקו ישראל-ניו יורק".

כיום היא ממשיכה להפעיל את סיורי האופנה בעברית לקבוצות פרטיות או פתוחות.  

זה הקפיץ את העסק?
"מה שהקמתי הפך לעצום. חברות תיירות התחילו לפנות אליי, והתחלנו להציע עוד ועוד סיורים. הרגשתי, ועדיין אני מרגישה, שיש לי חזון להעביר, ושככל שיותר אנשים מקבלים אותו - זה נהדר. אני עדיין מרגישה בשליחות. בתוך כך, עשיתי את התואר, והקמתי בניו יורק בהתנדבות קהילה לסטארט-אפים ישראלים שפועלים בעיר ונותנים פתרונות טכנולוגיים לעולם האופנה".

מה עשתה הקורונה לעסק הצומח?
"עם פרוץ הקורונה, חזרנו לישראל. אני יכולה להגיד שחזרנו בגללה, אבל אלה ממילא היו התוכניות שלנו. היא פשוט הקדימה אותנו וזירזה את ההחלטה. סגירת השמיים מן הסתם העבירה את ההרצאות לזום, מה שגרם לכך שבלא מעט פעמים העברתי הרצאות מישראל גם בשעה אחת בלילה. למעשה הפעילות דווקא גדלה, כי פתאום הנגישות לארגונים ברחבי ארה"ב הייתה הרבה יותר גבוהה, וזה גם אפשר לי לשלב יותר את החיים בבית. נכון, טיולי תגלית נסגרו. אבל מצד שני, נפתחתי יותר לצד הישראלי, ולסיורים כאן.

"בתוך כך גם הבנתי שחשוב לי לדבר על ערכים נלווים לעולם האופנה, כמו על דברים שכדאי לשנות אותם, למשל קיימות, דרך הייצוג והשוויון, וחשוב לי לייצר אימפקט באמצעות זה. כך למשל, בראש השנה יצרתי קיטים עם פריטים של מעצבים שאני מכירה בישראל ושנפגעו מהקורונה, והוצאתי אותם למכירה גם בארה"ב. את הערכה חיברתי בסופו של דבר להרצאה, מה שעזר לצמצם את הריחוק הדיגיטלי. היום כבר סגורות לי הרצאות רגילות ל-2022 בארה"ב. האם הן יקרו? אני לא יודעת להגיד. אבל אני יכולה להגיד שהיום יש לי הרבה רצון ליצור אימפקט. אני עובדת עם חברות ועוזרת לעשות שינוי ולהטמיע חדשנות. ובמקביל, סיורי האופנה שלי בעברית קורים באופן קבוע, לקבוצות פרטיות או פתוחות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il