נמל חיפה | בלעדי

מכרז הענק לקראת בלימה? מיכאלי מסתייגת מהפרטת נמל חיפה

לגלובס נודע כי שרת התחבורה הביעה התנגדות על רקע אידיאולוגי להפרטת נמל חיפה • המכרז, שעיניים רבות בעולם נשואות אליו, מצוי בשלב מתקדם • הסמכות נתונה אמנם בידי האוצר, אולם שרת התחבורה יכולה להערים קשיים

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

האם שרת התחבורה מרב מיכאלי תעצור את תהליך ההפרטה של חברת נמל חיפה? לגלובס נודע כי בשיחות שונות שקיימה השרה בשבועות האחרונים עם בכירים, היא הביעה עמדה לפיה היא לא מרוצה מהליך ההפרטה של החברה, על רקע אידיאולוגי. שני גורמים שנכחו בשתי פגישות שונות, טענו כי לתחושתם מיכאלי הייתה רוצה לעצור את ההפרטה ואת המכרז למכירת הנמל. בפנייה שקיים גלובס ללשכתה של מיכאלי, נמסר כי הנושא אכן עלה מצידה במספר פגישות אלא ש"לא נאמר על ביטול. נאמר על בחינת הדבר, כמו כל דבר שהיא בוחנת עם כניסתה לתפקיד".

יצוין כי גם אם מיכאלי תגיע למסקנה כי יש לעצור את תהליך ההפרטה, ההחלטה לא נמצאת בסמכותה. הגוף שקובע על מהלכי הפרטה הוא ועדת שרים לענייני הפרטה, שבראשה שר האוצר, אביגדור ליברמן. הליך אפשרי במקרה כזה יהיה לבקש את כינוס הוועדה (שטרם התכנסה בקדנציה הנוכחית. ג"ל), ולפעול להשגת החלטה בוועדה זו, דבר שסיכוייו נראים כרגע קלושים, בוודאי על רקע השלב המתקדם שבו המכרז מצוי, והעובדה שעיניים רבות מחוץ לישראל נשואות אליו.

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
 שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

שרשרת משברים 

אם ההליך המכרזי ייפגע כתוצאה מעמדתה של מיכאלי, הרי שזו תהיה עוד חוליה בשרשרת של משברים שפקדו את ההליך הארוך של הפרטת נמל חיפה. ראשיתו בגרירת הרגליים הארוכה בהפרטת חברת הנמל.

את ההחלטה על ההפרטה קיבלה הממשלה ב-2013, אך רק בינואר 2020 הצליחה המדינה, בתיווך ההסתדרות, לחתום על הסכם  שאיפשר את היציאה למהלך ההפרטה בפועל. מבחינת העובדים ההסכם קבע כי כ-200 מהם יקבלו חבילת פרישה בהיקף כספי של 2.7 מיליון שקל לעובד. באותו שבוע התקבלה החלטה במסגרת הוועדה לענייני הפרטה שבמשרד ראש הממשלה, בה נכתב כי "יש למכור את כל אחזקות המדינה בחברה בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, לרוכש אסטרטגי, בשילוב עם גיוס הון לחברה באמצעות הקצאת מניות החברה לרוכש".

העיכוב לא הסתיים כאן, ולמעשה למרות שחלפה מאז כבר למעלה משנה וחצי, מכירת הנמל עדיין על הפרק. חלק מהעיכוב נבע משינויים בצמרת רשות החברות, שהותירו אותה ללא מנהל קבוע. בסוף 2020 אף נרשם חיכוך בפרופיל גבוה בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ושר הסייבר דאז, דודי אמסלם שמשרדו היה אחראי על רשות החברות, על רקע הנושא הזה, עד לבסוף הוחלט למנות את רועי כחלון מרשות החברות כאחראי על המכרז, דבר שהתניע מחדש את ההליך.

מחלוקת על נוכחות טורקית

מחלוקת אחרת סביב הפרויקט נרשמת בחודשים האחרונים סביב ההשתתפות במכרז של קונסורציום של חברות שכולל חברה טורקית, וזאת בניגוד לעמדה לא מוצהרת של המדינה, שגורם טורקי לא יהיה בעל זיקה לתשתית כה משמעותית בישראל. נכון לעכשיו המחלוקת בנושא זה טרם נפתרה.

ממשרד האוצר נמסר: "הליך המכירה של חברת נמל חיפה נמצא בעיצומו, לפני מועד הגשת הצעות, מחיר שיהיה בקרוב ולאחריו יבחר המשקיע שירכוש את מניות המדינה בחברת נמל חיפה. משרד האוצר באמצעות רשות החברות הממשלתיות ממשיך את יישום החלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מיום 21 בינואר 2020 בעניין החברה".