גרמניה: מתנגד חיסונים יועמד לדין על הסתה בעקבות זילות השואה

זו הפעם הראשונה שבה רשויות ממדינת מחוז כלשהי צפויות להגיש כתב אישום בעקבות ההשוואה הרווחת שמפרסמים מתנגדי חיסונים לרדיפת והשמדת היהודים בגרמניה הנאצית • "הפוסט מהווה זילות של הרדיפה הרצחנית והשיטתית של יהודים במהלך שלטון הנאצים" • אם יורשע, הגבר בן ה-45 צפוי לקנס כספי או לעונש מקסימלי של חמש שנים

הפגנות נגד ניסיונות הממשלה לקדם את חיסון האוכלוסייה באירופה / צילום: Reuters
הפגנות נגד ניסיונות הממשלה לקדם את חיסון האוכלוסייה באירופה / צילום: Reuters

הרשויות בבוואריה נקטו צעד תקדימי בסוף השבוע, כשעצרו גבר מקומי שהשווה בפוסט שפיסם באינטרנט בין השמדת היהודים באושוויץ לרדיפה אחרי מתנגדי חיסונים נגד קורונה. המשטרה קיימה חיפוש בבית החשוד ביום שישי האחרון, דיווח העיתון "זידוטיישה צייטונג", החרימה טלפונים חכמים ומחשבים, וצפויה להגיש נגדו כתב אישום בחשד ל"הסתה ממניע גזעני". זו הפעם הראשונה שבה רשויות ממדינת מחוז כלשהי בבוואריה צפויות להגיש כתב אישום בעקבות ההשוואה הרווחת שמפרסמים מתנגדי חיסונים בגרמניה לרדיפת והשמדת היהודים בגרמניה הנאצית.

הגבר, בן 45, חשוד שפרסם פוסט בפייסבוק שכלל שתי תמונות - אחת מתחת לשנייה. בתחתונה רואים את שער הכניסה למחנה אושוויץ עם הכיתוב "העבודה משחררת" (Arbeit macht frei) ובעליונה שורת מזרקים עם הכיתוב "החיסונים משחררים" (Impfen macht frei). הגבר כתב "הכול כבר נעשה קודם" בגוף הפוסט, שקיבל 52 לייקים ו-26 תגובות בסוף השבוע. הוא נעצר בחשד להסתה, וצפוי לקנס כספי או לעונש מקסימלי של חמש שנים, אם יורשע.

האחראי על מקרים אנטישמים בתביעה הכללית במינכן, אנדראס פרנק, אמר לעיתון כי "הפוסט מהווה זילות של הרדיפה הרצחנית והשיטתית של יהודים במהלך שלטון הנאצים", וכי הוא "משווה" בין מדיניות המאבק בקורונה לרדיפת היהודים. השוואה כזו נפוצה בשנה האחרונה בקרב מתנגדי חיסונים, שטוענים בהפגנות ובפרסומים מקוונים כי הם נרדפים כפי שנרדפו היהודים במהלך שלטון הנאצים בגרמניה ומלחמת העולם השנייה.

לפי העיתון, ישנו דיון משפטי בגרמניה בשאלה אם אחד מהסמלים המובהקים של ההשוואה הזו - השימוש של מתנגדי חיסונים בטלאי הצהוב כשבתוכו מחולפת המלה "יהודי" במלה "בלתי-מחוסן" - מהווה גם הוא עבירה על החוק. לפי משפטנים רק השוואות המתייחסות באופן ישיר להשמדת ולרצח היהודים הן בעלות עילה משפטית לתביעה במסגרת החוקים החמורים של המדינה נגד הסתה גזענית ואנטישמית. זאת, בעוד הטלאי הצהוב מסמל רדיפה, אך לא רצח. משפטנים אחרים חולקים על עמדה זו. עד כה לא נרשמו מקרים של מעצר או חקירה בעקבות השימוש בטלאים צהובים, הנפוץ במהלך הפגנות מתנגדי חיסונים בגרמניה ובאירופה.