"מהפכת הסיבים האופטיים תרחיב את הפערים בחברה הערבית"

ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, חסאן טואפרה, מותח ביקורת חריפה על משרד התקשורת ועל מהפכת הסיבים האופטיים: "אם תוצאות הרפורמה היא לא שוויונית, היא לא רפורמה טובה; צריך לעשות בה תיקונים, ועוד לא מאוחר"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית / צילום: תמונה פרטית
חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית / צילום: תמונה פרטית

ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, חסאן טואפרה, מותח ביקורת חריפה על משרד התקשורת ועל מהפכת הסיבים האופטיים שלדבריו רק תרחיב את הפערים בין החברה היהודית לערבית.

בכנס "הנגשה ממשלתית דיגיטלית: שירותים ותקשורת אפקטיביים עם החברה הערבית בישראל", שאירגנה פייסבוק ישראל בשיתוף עם איגוד האינטרנט הישראלי, אמר טואפרה כי "היום אנחנו 'חוגגים' רפורמת פריסת סיבים חדשה ומתקדמת, אבל מנסים להתעלם מהתוצאה לפיה הפריסה בשנים הקרובות תגיע לכמעט 90% מהחברה היהודית, אבל פחות מ-50% מהחברה הערבית. הנה אנחנו שוב מתחילים במגמה של פתיחת פערים שתשפיע על כל תחומי החיים".

לדבריו, "אם תוצאות הרפורמה היא לא שוויונית, היא לא רפורמה טובה. רפורמה שמעמיקה פערים, מעמיקה אי-שוויון, שלא רואה לנגד עיניה גם את אוכלוסיות הקצה, היא לא רפורמה טובה, וצריך לעשות בה תיקונים, ועוד לא מאוחר". 

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, בכנס של פייסבוק ישראל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי
 חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית, בכנס של פייסבוק ישראל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי

עוד אמר טואפרה כי המדינה אומנם מבינה שהזכות לאינטרנט היא זכות אוניברסלית, אבל הדבר הזה לא בא לידי ביטוי בקצב פריסת האינטרנט המהיר במדינה.

לדבריו, הגישה לאינטרנט היא זכות בסיסית. "אם חיבור דרך כביש נגיש או קו אוטובוס נגיש היא זכות בסיסית, אז גם היכולת להתחבר מרחוק, לעבוד מרחוק, לתקשר מרחוק, ללמוד מרחוק - כל אלה הן זכויות בסיסיות. אנחנו מכירים את הבעיה של כיסוי סלולרי החברה הערבית, ועל זה אנחנו מוסיפים עכשיו גם מחסור בכיסוי אינטרנט. איפה זה שם את התלמיד שלא יכול ללמוד מרחוק? את הסטודנט שאין לו נגישות למידע מרחוק? את העובד שלא יכול להצטרף לישיבה מרחוק? הדבר הזה לוקח אותנו שנים לאחור. אנחנו היום בדיונים ממשלתיים לתקן את העיוות הזה בפריסת האינטרנט, וזו בעיה שהמדינה חייבת לפתור".

שר התקשורת יועז הנדל אמר אתמול (א') במפגש עם עיתונאים כי קצב פריסת הסיבים כעת הוא מהגבוהים בעולם, וכי בטווח של השנים הקרובות רוב הציבור בישראל ייהנה מגישה לחיבור עם סיב אופטי, המאפשר גלישה מהירה במיוחד.

עם זאת, הנדל אמר כי בחברה הערבית ובחברה החרדית יש אתגרים וחסמים שיכולים להאט את הקצב. מחסום נוסף הוא זה של הכדאיות הכלכלית של חברות התקשורת. את המכשול הזה אמורה מהפכת מתווה הסיבים לפתור באמצעות המכרז שאמור להנגיש את הסיבים ל-20% משטח המדינה שבזק נמנעת מהגעה אליהם בשל חוסר כדאיות כלכלי.

שר התקשורת הבטיח כי משרדו פועל להסיר את החסמים הנובעים ממקורות שונים. לפי הנדל, עד 2024 ישראל תוביל את העולם בפריסת הסיבים. לפי נתוני משרד התקשורת, בחברה היהודית הלא חרדים שיעור המשתמשים באינטרנט מגיע לקרוב ל-90%, לעומת רק 74% באוכלוסייה הערבית.