בדרך למשבר קואליציוני? מכבש הלחצים מאחורי חוק ההסדרים

הטיוטה האחרונה שפורסמה לחוק ההסדרים הייתה שריקת המחצית של הקרבות בממשלה • מרפורמת החקלאות, דרך המטרו ואגרות הגודש ועד המפעלים המזהמים בחיפה: הפערים האידאולוגיים בין השרים נותנים את אותותיהם, ויש כבר מי שמאיים: "לא נעביר את התקציב"

ראשי הסיעות של הממשלה החדשה / צילום: יוסי זמיר
ראשי הסיעות של הממשלה החדשה / צילום: יוסי זמיר

בקואליציה מפעילים לחצים כבדים כדי להכניס שינויים אחרונים בחוק ההסדרים ששר האוצר צפוי להניח על שולחן הממשלה ביום ראשון הקרוב. במסגרת אותם שינויים, הקמת רשות רגולציה במשרד ראש הממשלה חזרה לטיוטה האחרונה שפורסמה להערות הציבור. זאת, חרף התנגדות היועצים המשפטיים, שנחשפה בגלובס.

המפלגות נאבקות בישורת האחרונה נגד הרפורמה בחקלאות שמוביל השר עודד פורר בחסות משרד האוצר, נגד אגרות הגודש ונגד תוכנית המטרו השאפתנית. גם הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים צפויה להפוך למוקש קואליציוני כשתונח על שולחן הכנסת. שרים בממשלה טוענים כי ליברמן יקדם בחוק ההסדרים רק מה שהוסכם עם השרים הרלוונטיים כדי להמנע ממצוקה בהעברת חוק התקציב בקואליציה עם רוב דחוק. בתוך כך, לצד המרוץ לתיקון חוק ההסדרים, גם חוק הותמ"ל, ששרת הפנים שקד מבקשת לקדם כבר שבוע, סופג מהלומות מהנגמ"ש הקואליציוני.

המלחמה על רפורמת החקלאות

במפלגת העבודה הודיעו, במכתב שפרסם יו"ר הסיעה רם שפע, לתומכי המפלגה בקיבוצים ובמושבים כי לא יתנו לרפורמה בייבוא פירות ירקות וביצים לעבור במתכונת הנוכחית. במקום להיכנס למאבק חזיתי מול ליברמן, שכאמור נותן גיבוי לרפורמה שמוביל השר פורר ממפלגתו, במפלגת העבודה מפעילים לחצים מחוץ לממשלה ופנימה. השר לביטחון הפנים, עמר בר לב, נפגש עם חקלאים בכנסת ותקף את התוכניות של פורר: "זו כוחנות בלתי מתקבלת על הדעת. אנחנו נאבק כדי להוציא את הנושאים הקשורים לרפורמה בחקלאות מחוק ההסדרים".

גם ביש עתיד טוענים כי הרפורמה לא יכולה לעבור בדרך הזו ודורשים מהאוצר לדחות את יישומה לפחות בחצי שנה כדי להגיע להדברות עם החקלאים. יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ רם בן ברק אומר לגלובס: "אנחנו בעד רפורמה, אבל כזו שנעשית תוך דיון ונכללים בה כלל הנושאים". בין היתר דורש בן ברק לטפל בהוזלת עלויות המים לחקלאות בתוך הרפורמה וכן במכסות שהוטלו על עובדים זרים בענף. כל אלה גורמים לטענתו לעלייה במחירי הפירות והירקות כך שהחקלאי הישראלי לא יוכל כלל להתחרות בייבוא.

סיבה נוספת להתנגדות יש עתיד לרפורמה, לטענת ח"כ בן ברק נעוצה בהבטחת היכולת של ישראל לספק תוצרת עצמית במצבי מלחמה. "אנחנו המדינה הכי מאוימת בעולם אולי, אנחנו רוצים להסתמך על ייבוא?", הוא אומר. "זה לא הגיוני. היכולת לייצר מזון טרי לתושבי המדינה היא מרכיב בביטחון הלאומי שלנו".

את ההתנגדויות לרפורמה מובילות מפלגות העבודה, יש עתיד וכן כחול לבן (אלון שוסטר), אך שר החקלאות מתעקש כי הרפורמה תטיב עם החקלאות הישראלית. פורר אומר לגלובס כי הוא מבקש להכניס לחוק ההסדרים את הורדת מחירי המים לחקלאות. "חייבים לקבוע שמחיר המים לא עולה. תקום ועדה שתראה איך מוזילים מים למושבים". באשר לטענות על פגיעת הרפורמה בחקלאות הישראלית ציין: "אם נראה ירידה של עשרה אחוזים בשטחים המועבדים נעצור את יישום הרפורמה מיד. לא תהיה דחייה בשום אופן".

הקרב של מיכאלי וגנץ באוצר

שני סעיפים שונים בטיוטת חוק ההסדרים הביאו את השרים מרב מיכאלי ובני גנץ לשתי חזיתות, כל אחד במשרד שלו. במשרד הביטחון מסרבים בתוקף לבקשת האוצר להצמיד חשב מלווה למשרד הביטחון באמצעות חקיקה. באוצר הקדישו פרק שלם לצורך בבקרה על תקציב הביטחון ולצדו מבקשי להצמיד למשרד גם חשב מלווה. גנץ מתנגד נחרצות לסעיף החשב, ובסביבתו תוקפים את האוצר: "הם צריכים לתת למשרדים לעבוד במקום להקשיח בירוקרטיה. הדבר הזה לא יקרה ולא יהיה".

במקביל, שרת התחבורה מיכאלי פועלת מול אנשי האוצר במטרה לתקן את אגרות הגודש. כעת אין כל התייחסות בחוק להבטחת פתרונות תחבורתיים חלופיים בטווח הקצר. גורמים במשרד התחבורה טענו כי לא ניתן להחליט להטיל מס בלי לאפשר לאזרחים חלופות ראויות.

המטרו ומפרץ חיפה על המוקד

כחלק מהמשא ומתן בין המפלגות לאוצר נשמעו השבוע במסדרונות הכנסת טענות גם נגד תוכנית המטרו שמתקצב ליברמן בטענה כי היא יקרה מידי לעת הזו. במערכת הפוליטית טוענים כי מדובר בניסיון ללחוץ על ליברמן להתגמש מול חברי הקואליציה בנושאים אחרים הקרובים ללבם.

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ איים היום בפתח ישיבת סיעת מרצ כי ללא התייחסות בתקציב לדרישות משרד הבריאות "התקציב לא יעבור". לדבריו "בשלב זה אין שום התקדמות עם האוצר בנוגע לתקציב מערכת הבריאות. אנשי אגף התקציבים מנסים לרמוס את קווי היסוד של הממשלה, שקבעו מדדים ברורים להבראת המערכת ולחיזוקה. בלי פתרון למערכת הבריאות, לא נוכל להעביר תקציב".

בנוסף, במפלגת כחול לבן טוענים כי בכוונתם לדרוש להכניס לחוק ההסדרים תוכנית להוצאת המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה בהתאם להבטחותיהם לבוחר.

הקאמבק של רשות הרגולציה

בתוך כך, חרף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, הקמת רשות הרגולציה חזרה לטיוטת חוק ההסדרים האחרונה. כפי שנכתב, תוקם גם ועדת שרים לענייני רגולציה, וגם רשות רגולציה כיחידה עצמאית במשרד ראש הממשלה. ראש הממשלה בנט ימנה את העומד בראש הרשות, אחרי התייעצות עם שר האוצר ליברמן ויהיו בה חמישה חברים נוספים - מנכ"ל משרד רה"מ, הממונה על התקציבים באוצר, המשנה ליועמ"ש ושני נציגי ציבור מטעם משרדי האוצר והמשפטים.

שקד מתקשה להעביר את חוק הותמ"ל

כבר השבוע לחצים כבדים בקואליציה נגד העלאת חוק הותמ"ל להצבעה במליאה בטענה כי הנוסח הנוכחי לא מוסכם רוחבית על ידי מפלגות הקואליציה. השרה איילת שקד לוחצת להעלות אותו להצבעה בקריאה ראשונה ורק לאחר מכן לגבש תיקונים בהסכמה לקראת הקריאות השנייה והשלישית, אבל במפלגות העבודה ומרצ מתנגדים וטוענים כי לא יוכלו לתמוך בו בלי להכניס שינויים משמעותיים בדגש על התחדשות עירונית, פינוי בינוי ושמירה על השטחים הפתוחים. שקד מנסה לפרק את ההתנגדויות, אך אם לא תצליח לעשות זאת כבר השבוע - היא תידרש לדחות את ההצבעה על החוק לכנס החורף של הכנסת.