"לבחון את ההנחות": רשות החברות פתחה בבדיקה חריגה בנמל אשדוד

רו"ח קובי אברהם מונה על ידי רשות החברות לקיים בדיקה מיוחדת בנמל אשדוד - בדגש על הדירקטוריון וההנהלה • הבדיקה תתמקד באופן קבלת ההחלטות בנושאים כמו אי מינוי יועץ משפטי קבוע לנמל מזה תקופה ארוכה, ומתן הנחות ללקוחות החברה בשלוש השנים האחרונות

נמל אשדוד / צילום: גיא ליברמן
נמל אשדוד / צילום: גיא ליברמן

רשות החברות הממשלתיות שעוברת בימים אלה למשרד האוצר החליטה לקיים בדיקה מיוחדת להנהלת נמל אשדוד, כך נודע לגלובס. ההחלטה ניתנת כשברקע מתקדם הליך השלמתו של הנמל הפרטי החדש באשדוד שצפוי להיפתח עד סוף השנה ושיתחרה בנמל הממשלתי.

לפני מספר ימים פנו ברשות החברות להנהלת הנמל והודיעו להם על קיום הבדיקה המיוחדת. "רשות החברות הממשלתיות מעוניינת לבחון את היקפי ההנחות המסחריות ניתנות ע"י חברת נמל אשדוד ללקוחותיה", נכתב בפתח אחד המסמכים שהועברו להנהלת הנמל. "בשלב הראשון נבקשכם לבנות בסיס נתונים הכולל את שמות הלקוחות להם ניתנות ההנחות והיקף ההנחות שניתן על פני שלוש השנים האחרונות בחלוקה למגזרי פעילות והסיבות למתן ההנחות על בסיס הדיווח של ועדת המכרזים", נכתב.

לאחר מכן נשלח להנהלת הנמל מכתב גם מרו"ח קובי אברהם שעומד בראש חברה פרטית ששכרה רשות החברות לצורך הבדיקה בשם ברית פיקוח MBT. במכתב שהעביר אברהם ליו"ר הנמל, אורנה הוזמן בכור, ולמנכ"ל הנמל שיקו זאנה נכתב כי הבדיקה תתמקד "בנושא אופן קבלת החלטות בדירקטוריון החברה ויישום כללי ממשלת תאגידי בחברה".

אברהם אף המשיך ופירט כי בכוונתו לבדוק את החלטת הנהלת הנמל שלא למנות יועץ משפטי קבוע לנמל שפועל מזה תקופה עם ממלאת מקום כיועצת משפטית. יוזכר כי בהליכים משפטיים שהתקיימו בעשור הקודם פסל בית המשפט פעמיים מינוי של יועצת משפטית לנמל, למרות שזו נבחרה על ידי ועדת איתור.

כן ייבדקו מודל התגמול והתימרוץ לעובדים הבכירים בנמל אשדוד, לרבות הליכי האישורים והיישום בפעול וזאת בשלוש השנים האחרונות.

בכוונת אברהם גם לבדוק את ישיבות הדירקטוריון בדגש על דרך קביעת סדר היום בהן ו"מערך השיקולים לתיעדוף נושאים", נכתב.

לצורך הבדיקה צפויות להתקיים בתקופה הקרובה פגישת עם כל חברי הדירקטוריון בנמל, וכן עם גורמי הנהלה, ככל שאלה יהיו רלוונטיים לקיום הבדיקה המיוחדת, הסביר רו"ח אברהם.

ברשות החברות העבירו לנמל אשדוד מסר לפיו הם מצפים לשיתוף פעולה מלא מול משרדו של אברהם ובין היתר "להעמיד לרשותו גישה לכלל המסמכים והמערכות של החברה במהירות ובאיכות המיטבית", נמסר להנהלת הנמל.

מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי "חברת נמל אשדוד עובדת בשקיפות מלאה, וכפי שהיה בעבר פתוחה לכל בדיקה ותשתף עמה פעולה".