הפיתרון של ליברמן ומיכאלי לפקק בנמלים, וההתנגדות בהסתדרות

בניסיון לצמצם את פקק האניות שממתינות לעיתים שבועות מחוץ לנמלים, בשני המשרדים בוחנים לפרוק אניות מטען כללי ברציפים לא פעילים שבשטח הנמלים הפרטיים החדשים בחיפה ובאשדוד • בהסתדרות טוענים כי מתווה שכזה מהווה הפרה של הסכמים מול העובדים

נמל המפרץ בחיפה השבוע. ישמש גם למטען כללי? / צילום: גיא ליברמן
נמל המפרץ בחיפה השבוע. ישמש גם למטען כללי? / צילום: גיא ליברמן

53 אניות ממתינות ביממה האחרונה מחוץ לנמלי אשדוד וחיפה. מרביתן אניות מטען כללי (לא מכולות), כשחלקן ממתינות לתורן להיכנס לנמלים השונים מספר שבועות. אם לפני כמה חודשים תופעה שכזו הייתה גוררת כותרות, כיום זה כבר הפך לשגרה, אלא שבמשרדי התחבורה והאוצר מנסים לקדם מתווה שעשוי לצמצם במשהו את הפקק, כך נודע לגלובס.

בשנים האחרונות הקימה המדינה באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י) אותה מנהל איציק בלומנטל, שני נמלים שיופעלו על ידי מפעילים פרטיים. האחד בחיפה והשני באשדוד. בשבוע שעבר הכריזה חנ"י כי הנמל בחיפה, שקיבל את השם נמל המפרץ, ייפתח רשמית ב-1 בספטמבר, כאשר למקבילו מדרום טרם נקבע מועד פתיחה רשמי, אלא שנראה כי הוא ייפתח תוך מספר חודשים ספורים. בשני המקרים מדובר בנמלים שיפרקו מכולות בלבד.

לצד הרציפים שיופעלו בשניהם ושבהן כבר הוצבו מנופי ענק כדי לפרוק את המכולות, בכל אחד מהנמלים החדשים נבנו רציפים נוספים שיוכלו בעתיד להביא להגדלת הפעילות, אך בכדי שלא לפגוע בעיקרון התחרותיות, אלה יופעלו רק כשהמשק יגדל ויגיע לנפחים גדולים יותר. היות ובשניהם טרם הוצבו מנופים, הם פנויים כיום, כך שהם בעלי פוטנציאל לפריקה של מטען כללי. "דמיין שאתה תקוע באיילון וכולם צופרים, ולצידך יש שני מסלולים קיימים שאף אחד לא עושה בהם שימוש. זה פחות או יותר המצב", אמר לגלובס בכיר בענף הספנות, כדי לתאר מדוע בימים אלה במשרדי התחבורה והאוצר בוחנים אפשרות להשמיש את שני הרציפים הללו, ולו זמנית.

שינויים בחיפה ובאשדוד

לגלובס נודע כי אתמול (ג') קיימו גורמים בכירים שקשורים בהפעלת הנמלים ישיבה שנוגעת להקצאת רציף 28 שנמצא בשטח הנמל הפרטי החדש באשדוד לאניות מטען כללי. מדובר בגורמים במשרדי האוצר והתחבורה כשלצידם גורמים מחנ"י ומרשות הספנות והנמלים (רספ"ן).

במקביל עלתה האפשרות להקצות את רציפים 7 ו-8 בחיפה שבשטח הנמל הפרטי, לפריקת אניות מטען כללי, דבר שכבר הצית את זעמה של ההסתדרות. הניצוץ היה מכתב ששלחה בתחילת השבוע חברת SIPG - החברה הסינית שנבחרה להפעיל את רציף המכולות בנמל המפרץ, למנכ"לי האוצר והתחבורה רם בלינקוב ומיכל פרנק. כותרתו הייתה "שימוש ברציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ לפריקה וטעינה של מטען כללי". במכתב נכתב כי למרות שהנמל ייפתח רשמית רק ב-1 לספטמבר, "לבקשת חנ"י, ומשרד התחבורה חברת SIPG החלה זה מכבר בטעינת מכולות ריקות מוקדם מהמתוכנן ברציף 6 בנמל המפרץ, כדי לסייע בפינוי אלפי המכולות הריקות שנצברו בעורף נמל חיפה", נכתב. "אפיק נוסף באמצעותו ניתן להקל על העומס בנמלים הוא שימוש ברציפים 7 ו- 8 בנמל המפרץ לצורך פריקה וטעינה של כלי רכב ומטען כללי, ובפרט אניות ברזל ועציים באמצעות מנופי אנייה או מנופים ניידים".

מי שנדהמו לטענתם מההצעה היו עובדי נמל חיפה, שבאמצעות יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מיהרו לשגר מכתב נזעם לבלינקוב ולפרנק, בו נכתב כי הם הופתעו מהפנייה, ועוד יותר מכך שנראה כי במשרד האוצר תומכים בהצעת SIPG. "מתזכר את כולנו שלא חלף זמן רב מאז חתימת הסכם הרפורמה בנמל חיפה, ואנו מוצאים את עצמנו כבר נדרשים להתמודד עם עמדות (וחלילה החלטות) של משרדי האוצר והתחבורה, אשר עלול להיות בהן כדי לערער את הבסיס עליו הושתתו הסכמי הרפורמה בנמלים בכלל ועל הסכם הרפורמה בנמל חיפה בפרט", כתב אדרי.

במכתב מזכיר אדרי כי הסכם הרפורמה בנמל חיפה שנחתם בינואר 2020, מתבסס, לדבריו על התחייבות המדינה כי בנמל הפרטי בחיפה יוקם רציף אחד "אשר יעסוק בפריקת מכולות. הא ותו לא", נכתב. לדבריו ההצעה של SIPG, היא הצעה של חברה מתחרה לחברת נמל חיפה להפעיל שני רציפים נוספים ולעסוק בתחומים שמעבר למה שדובר עליו מלכתחילה, ועל כן יש כאן "אינטרס תחרותי עסקי כלכלי מובהק", וכי יש פה מצב של ניסיון לשנות את תנאי התחרות, נכתב.

"למיטב ידיעתנו לא קיים פקק"

עוד מציין אדרי במכתבו כי כלל לא בטוח שקיים "פקק". "למיטב ידיעתנו לא קיים "פקק" כלשהו בנמל חיפה בקשר עם פריקת וטעינת מכולות. נהפוך הוא. (יודגש כי אין הכוונה לאניות מטען כללי שהן מרבית האניות שממתינות זמן רב מחוץ לנמלים. ג"ל) יתרה מזאת. גם לו היה קיים "פקק" כאמור, בנמל חיפה או בכל נמל אחר, הרי שהדרך לפתרון סוגיה תפעולית זו הינה באמצעות קיום דו שיח ומו"מ בין הנהלת החברה לבין ההסתדרות וועדי העובדים, ולא באמצעות מתן יכולות תחרותיות מסחריות לחברה מתחרה", נכתב. בסוף המכתב מבקש אדרי מבלינקוב ומפרנק לקבל את התייחסותם "הדחופה".

יודגש כי ל-SIPG אין חוזה להפעלת רציפי 7 ו-8, וכי המנדט שלהם הוא להפעלת רציף 6 - רציף המכולות. עם זאת מכורח היותה מפעילת הנמל הפרטי כולו, שרציפים אלה בשטחו, היא נמצאת במצב נוח לתפעלם יותר מכל גורם אחר. על כן ככל שהמדינה תחליט שהיא רוצה לעשות שימוש ברציפים הללו שהם כאמור חלק מנמל המפרץ כולו שנבנה רק כעת בעלות כוללת של 4.9 מיליארד שקל (בחיפה בלבד) חנ"י שהיא בעלת הקרקע יכולה לקדם כל מתווה שברצונה כך ש- SIPG או גורמים אחרים יוכלו לבצע את הפעילות בפועל.

ממשרד האוצר נמסר: "המשרד בוחן בחיוב כל פיתרון שיסייע לפתור את המצוקה הגדולה בענף וצמצום הנזק הכלכלי המשקי המוערך בעשרות מיליוני שקלים ליום כתוצאה מעמידה של עשרות אוניות בתורי הכניסה לנמלים".

ממשרד התחבורה נמסר: משרד התחבורה נמצא בקשר שוטף עם הנהלות הנמלים וכלל הגורמים הרלוונטיים, כדי למצות את כלל הכלים לצמצום התור בפריקת המטענים בנמלים. אנו מצפים מנמלי אשדוד וחיפה לצמצם את התור, הן לאור האינטרס הציבורי והן האינטרס העסקי, וכי יינקטו פעולות נוספות בהקדם. כל רעיון שיגיע אל השולחן ייבחן על סך מכלול השיקולים המרכיבים את מדיניות הנמלים הלאומית".

מחנ"י נמסר: "חברת נמלי ישראל פועלת להעמקת התחרות בתחום הנמלים בישראל באמצעות הקמת תשתיות נמליות אשר יעמדו לרשותם של מפעילי הנמלים. החברה תקצה רציפים נוספים ככל שיידרשו בהתאם למדיניות הממשלה".