צפון קוריאה פותחת קו חם לתקשורת עם דרום קוריאה, אחרי שנה של הדממה

הצעד של ממשל קים ג'ונג און עשוי לסמן שפיונגיאנג מוכנה שוב לדיפלומטיה

שליט  צפון קוריאה, קים ג'ונג און / צילום: Associated Press, Korean Central News Agency/Korea News Service
שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און / צילום: Associated Press, Korean Central News Agency/Korea News Service

צפון קוריאה פתחה מחדש קווי תקשורת עם דרום קוריאה, מה שמצביע על האפשרות שמשטרו של קים ג'ונג און עשוי להיות מוכן לדיאלוג, לאחר תקופה ממושכת של דממה דיפלומטית.

קו הטלפון שבין שתי המדינות הופעל בשעה 10 בבוקר לפי השעון המקומי ביום שלישי, כך הודיעו שתי הקוריאות בהודעות נפרדות. פיונגיאנג הפסיקה כל תקשורת עם הממשלה בסיאולביוני 2020, אחרי שקים יו ג'ונג, אחותו של הרודן, גינתה פעילים מדרום קוריאה ששלחו עלונים נגד המשטר לצד הצפוני של הגבול.

בכך שפתחו מחדש את קווי התקשורת, קים ונשיא דרום קוריאה מון ג'יי אין עושים "תעד גדול" לפיוס ולחידוש האמון ההדדי בין שתי המדינות, כך נכתב בתקשורת של צפון קוריאה.

"שני המנהיגים הסכימו להחיות את האמון ולקדם את מערכת היחסים הפנים־קוריאנית מוקדם ככל האפשר", על־פי הודעה מהבית הכחול, מעון הנשיאות בדרום קוריאה.

בשעה 11:04 נערכה שיחה באורך שלוש דקות, כך נמסר ממשרד האיחוד של דרום קוריאה. בצפון קוריאה הסכימו לדבר בקו החם פעמיים ביום, נמסר מהמשרד.

בשיחה הראשונית בקו החם, משרד האיחוד הודיע שהנציג של הצפון מסר ברכות חמות: "אנחנו שמחים להתחבר שוב אחרי יותר משנה".

עד יום חמישי, צפון קוריאה גינתה ניסיונות לתקשר על־ידי ממשלתו של מון ועל־ידי ממשל ביידן. שיחות גרעין עם ארה"ב נעצרו ומאז אוקטובר 2019 לא נערך משא ומתן רשמי.

לא ברור עדיין איך ממשל קים יתקדם מול וושינגטון, אם בכלל. פיונגיאנג לא פסלה באופן מפורש חזרה לדיפלומטיה, אם כי בכירים שוב ושוב הטילו ספק בכך ששיחות עשויות להועיל.

אבל במה שנראה כסיפתח לפסגות הגרעיניות בסינגפור ב־2018 ובוייטנאם ב־2019, ההתחלה מחדש של דיאלוג בין הקוריאותשיחקה תפקיד חשוב בהכנת השטח למפגשים בין קים ונשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ.

צפון קוריאה מתמודדת עם אתגרים קשים בחזית הלאומית -כאשר קים הגדיר את התקופה הנוכחית כמשבר החמור ביותר אי פעם שחוותה המדינה שלו. בצפון סגרו את הגבול בתוך הפחד מהקורונה, וזה פגע במסחר עם סין. אזהרות לגבי מחסור במזון הפכו לבולטות יותר. ללא שיחות הגרעין, פיונגיאנג לא יכולה להיפטר מסנקציות שהטילו עול על הכלכלה.

"זה אופטימלי שקווי התקשורת חודשו, אבל יש אפשרות שצפון קוריאה מתחילה מחדש שיחות באופן אסטרטגי בעת שהם מתמודדים עם קשיים כלכליים", אמר צ'און סאונג־וון, פקיד ביטחון דרום קוריאני בדימוס.

בחודשים האחרונים, שני המנהיגים הקוריאנים החליפו ביניהם מכתבים. מון, שביקש לחמם את היחסים עם הצפון, חיפש לעתים קרובות דרכים להחיות את הדיאלוג בין הקוריאות, ואמר שהוא מוכן להיפגש עם כל אחד בכל מקום. המנהיג הדרום קוריאני לפני כן הזכיר חיסוני קורונה כדרך אחת לחדש את הקשרים בין הקוריאות.

הקו החם בין הצבאות של שתי המדינות קיים כבר עשרות שנים, אם כי פיונגיאנג לעתים קרובות עצרה את התקשורת כביטוי לחוסר שביעות הרצון שלה. לבכירים מסיאול, משמש הקו החם כערוץ תקשורת שימושי להימנעות מבלבול או פירוש שגוי של האזור המפורז שהוא מבוצר מאוד ושתי המדינות מחזיקות בו כוחות צבא.

אבל שחזור תקשורת בקו יישאר במידה רבה מחווה סמלית, אלא אם פיונגיאנג תראה גם מחויבות לפיוס או תבצע צעדים נוספים, כך אמר סו קים, מומחה לצפון קוריאה בתאגיד ראנד, מכון מחקר למדיניות.

"זו לא דינמיקה 'ששני הצדדים נושאים בעול'", אמר קים, לשעבר אנליסט של ה־ CIA . "סיאול ממשיכה לעשות את כל העבודה בזמן שפיונגיאנג קופצת מדי פעם להנהן, להרוס את הקשר או לתת מכת שוט".

קשרים בין הקוריאות היו לאחרונה מתוחים, אבל בשנה שעברה הגיעו לשפל של ממש. זמן קצר לאחר שהפסיקה תקשורת בקו החם שכעת נפתח מחדש, בשנת 2020, פוצצה פיונגיאנג משרד ליחסים בין הקוריאות שהיה ממוקם בעיירה צפון קוריאנית קרוב לגבול בין שתי המדינות. מון אמר שכל מתקפה צבאית תיענה בתגובה. קים לבסוף הודיע שכל הפעולות הצבאיות יופסקו.

נותרות אי־וודאויות רבות, כמו איך והאם צפון קוריאה תגיב לתרגילים מתוכננים בין דרום קוריאה לצבא ארה"ב בחודש הבא, כך אמרה רייצ'ל לי, חוקרת שאינה עמיתה באתר 38 North , המתמקד בצפון קוריאה. משטר קים לעתים קרובות תפש את התרגילים המשותפים כסימן לעוינות.

אבל השפה בה השתמשו בצפון קוריאה לתיאור חידוש הקשר בקו החם היא חיובית, אמרה לי.

במושב של ממשלתו ביוני, אמר קים ג'ונג און בהתייחסות ראשונה ליחסים עם ארה"ב מאז שהנשיא ג'ו ביידן נכנס לשלטון שצפון קוריאה תהיה מוכנה גם לדיאלוג וגם לעימות. הוא הדגיש בפני בכירי מפלגתו שהמטרה צריכה להיות "יצירת אקלים חיצוני חיובי לגבי היוזמות שלנו".

אבל לא עברו יותר מימים בודדים לפני ששר החוץ של פיונגיאנג אמר שבכירים אמריקאים פירשו לא נכון את דבריו של קיםוהצפון לא שוקל חזרה לשיחות הגרעין.

אבל על־ידי שחזור חלק מהדיאלוג בין הקוריאות, פיונגיאנג יכולה להרוויח מכך שתיתן למפלגה הדמוקרטית של מון חיזוק לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, כך אמר פארק וון־גון, פרופסור ללימודים צפון קוריאניים באוניברסיטת אווהה בסיאול.

הקדנציה בת חמש השנים הבודדת של הנשיא מון, הנוטה לשמאל, נגמרת באביב הבא. שמרנים בדרום קוריאה באופן היסטורי נקטו בגישה יותר מתעמתת ליחסים בין הקוריאות.

"בצפון קוריאה רוצים לשמור על כוחה של המפלגה השלטת", אמר פארק.