ענקיות הטכנולוגיה שוב שברו שיאים. אז למה המשקיעים בכל זאת חוששים?

אפל, מיקרוסופט וגוגל סיימו את הרבעון החולף עם רווח נקי של 57 מיליארד דולר או 620 מיליון דולר פר יום • הגיוון הרב בתחומי הפעילות העסקית של הענקיות, שמתבסס על רכישות שביצעו לאורך השנים, אפשר להן לצלוח מכשולים כמו המחסור העולמי בשבבים • האם הצמיחה האדירה תימשך?

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc

לאחר פרסום הדוחות השבוע של מיקרוסופט, אלפבית (החברה-האם של גוגל) ואפל, ירדו שתיים משלוש המניות במסחר המאוחר בוול סטריט. בעוד מניית אלפבית  עלתה ב-3%, מיקרוסופט  איבדה 2% ואפל  כמעט 1%. הירידות ביטאו את החשש של המשקיעים כי כל כך טוב פשוט לא יכול להימשך לאורך זמן. הדוחות של שלוש ענקיות הטכנולוגיה לחודשים אפריל-יוני שוב שברו שיאים מבחינת הכנסות ורווח, והשאלה מתי הצמיחה האדירה הזאת תאט, הטרידה כך נראה חלק מהמשקיעים.

שלוש החברות ניפצו ברבעון החולף את תחזיות האנליסטים והציגו צמיחה בהכנסות שנעה בין 21% (במקרה של מיקרוסופט), דרך 36% (לאפל) ועד ל-62% (אצל אלפבית-גוגל). בשורה התחתונה הרווח הנקי של שלוש החברות עלה בשיעור אפילו גבוה יותר, של בין 47% למיקרוסופט, 93% לאפל ו-166% אצל אלפבית. בסך הכל רשמו שלושת ענקיות הטק רווח נקי משותף כמעט בלתי נתפס של קרוב ל-57 מיליארד דולר בשלושה חודשים. המשמעות היא רווח נקי יומי של בערך 620 מיליון דולר.

סיבות לדאגה: המחסור בשבבים והתפשטות דלתא

מי שינבור עמוק בדוחות ובהצהרות שאחריהן יכול למצוא פה ושם נקודות מעוררות דאגה למשקיעים. המחסור העולמי בשבבים פגע במכירות של מחשבים ניידים ומערכות הפעלה ליצרני מחשבים אצל מיקרוסופט, למשל. אותו מחסור הוביל את אפל לאובדן הכנסות של כ-3 מיליארד דולר.

במקביל, הצמיחה של מיקרוסופט בתחום משחקי הווידיאו האטה מעט ביחס לתקופת השיא של סגרי הקורונה, כשכל מה שאפשר היה לעשות זה להישאר בבית ולשחק. גם בקצב ההצטרפות המסחרר לשירותי מחשוב הענן נרשמה מעט האטה ברבעון.

 
  

מעבר לכך, התפשטות וריאנט הדלתא מאיימת על החזרה לשגרה שאפשרו החיסונים בארה"ב ובאירופה ובמקרה של אפל עלולה להוביל לדחייה בהשקת הדגמים החדשים של אייפון 13, המתוכננת לחודש ספטמבר. "הדרך לשיקום תהיה מפותלת", התייחס מנכ"ל אפל טים קוק לכך לאחר פרסום הדוחות.

אולם מעבר לנקודות קטנות אלו, דוחות הרבעון החולף הם ביטוי מוחשי לכוח העצום של ענקיות הטכנולוגיה וההשפעה האדירה שלהן על חיינו. כוח והשפעה אלו גברו משמעותית במהלך השנה וחצי של הקורונה, שכחלק גדול יותר מהחיים של כולנו עבר למרחב האינטרנטי והדיגיטלי, המגרש הביתי של ענקיות הטכנולוגיה. גם אם לא ברור כרגע מתי העולם יצא מהמגפה, כבר ברור שענקיות הטכנולוגיה הן המנצחות הגדולות ביותר שלה וניצחון זה ימשיך להדהד גם אם וכאשר הקורונה תעלם.

דוגמה אחת לכך היא ההכנסות של גוגל מפרסום דיגיטלי שזינקו ברבעון החולף ב-69%. גם לאחר פתיחה מלאה של הכלכלה וחזרה לשגרה בעולם של פוסט-קורונה, ברור שיותר כסף יושקע בערוצי פרסום דיגיטלי על חשבון ערוצים מסורתיים בהשוואה לסטנדרט בעולם של לפני המגפה. גוגל, שהיא המובילה הבלתי מעורערת בפרסום דיגיטלי עם כ-30% מהשוק העולמי, תמשיך להיות כמובן המרוויחה הגדולה ממגמה זו.

ותודה לגיוון

אחת הסיבות המרכזיות לכך שענקיות הטכנולוגיה התחזקו כל כך במהלך המגפה היא הגיוון האדיר בפעילויות העסקיות שלהן. גיוון זה מתבסס בין השאר על שורת הרכישות שביצעו הענקיות לאורך השנים ובמהלך הקורונה הוכחו כמשתלמות במיוחד.

אף שמיקרוסופט נפגעה בהכנסות ממכירת ווינדוס ומהאטה בצמיחה ממשחקי וידיאו, החברה הצליחה לפצות על אלו בצמיחה במכירות של שירותי מחשוב ענן ושירותי אופיס. גם ההכנסות מפרסום של לינקדאין, הרשת החברתית שמיקרוסופט רכשה ב-2016 בסכום עתק, צמחו ב-46% ברבעון האחרון. מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ציין כי בשלוש השנים האחרונות הפכו שלוש יחידות עסקיות של החברה- לינקדאין, גיימיניג ואבטחה - לעסקים שמגלגלים הכנסה שנתית של מעל 10 מיליארד דולר.

סאטיה נאדלה / צילום: Reuters
 סאטיה נאדלה / צילום: Reuters

אפל רשמה את הרבעון החזק ביותר לחודשים אפריל-יוני ב-45 שנות קיומה. הישג זה הושפע מעלייה של 50% במכירות האייפונים של החברה, ברבעון שנחשב מסורתית חלש יחסית בתחום זה, בשל הקרבה להשקה של דגמים חדשים. אך מעבר להצלחה הנמשכת של דגמי האייפון 12, אפל רשמה גם רבעון שיא במכירות של מחשבי מק ואייפודים. אפל היא כבר מזמן לא רק חברת מוצר והענקית המשיכה לצמוח בהכנסותיה משירותים כמו טלוויזיה, מוזיקה וענן, שהגיעו לשיא של 17.5 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 33%.

ההכנסות של גוגל מפרסום גדלו כתוצאה מהפתיחה היחסית של ענפים כמו קמעונאות ותיירות ואלו באו לידי ביטוי במיוחד בהכנסות של אתר הסרטונים יוטיוב, שהיה המגזר הצומח ביותר של הענקית. יוטיוב, רכישה של גוגל אי שם מ-2006, רשם הכנסות של 7 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 84% שביטאה את ההעדפה של המפרסמים לפרסום בווידיאו. גם מחלקת שירותי הענן של גוגל צמחה ב-54% וצמצמה את ההפסד התפעולי שלה מ-1.42 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד ל-591 מיליון דולר כעת.

סונדאר פיצ'אי, מנכ
 סונדאר פיצ'אי, מנכ

חמש חברות מחזיקות בכוח עצום

מיקרוסופט, אלפבית ואפל שוות יחד מעל 6 טריליון דולר לאחר שמניותיהן זינקו במהלך תקופת הקורונה. כשמצרפים להן גם את אמזון ופייסבוק, שצפויות להראות מגמות דומות של צמיחה בדוחות שיפרסמו השבוע, השווי של החמישה עולה כבר מעל ל-9 טריליון דולר. שווי זה מהווה כרבע ממדד S&P 500, שכולל בתוכו את 500 החברות הגדולות בארה"ב.

ריכוז כוח כלכלי עצום זה, שכנראה לא היה כמותו בהיסטוריה, מעלה תהיות משמעותיות לגבי היכולת לפתח חדשנות מחוץ לחברות הענק והיכולת של גופים אחרים להתחרות מול מפלצות אלו. אחרי זמן ארוך של חוסר פעולה, שאפשרה לענקיות האינטרנט לגדול ולהתרחב ללא מפריע, בשנים האחרונות הרגולטורים והמחוקקים, תחילה באירופה ומאוחר יותר בארה"ב, מתעוררים להבין את הסכנה בריכוז העוצמה החריג.

כל ענקיות הטכנולוגיה מתמודדות כיום עם מאמצים כאלו ואחרים לרסן את כוחן. גוגל, למשל, נתבעת בארבע תביעות הגבלים עסקיים שונות בארה"ב, אחת על ידי משרד המשפטים ועוד שלושה על ידי קואליציות שונות של תובעים כלליים במדינות. במקביל החברה נתבעת ונחקרת על ידי רשויות ורגולטורים נוספים ברחבי העולם.

אלא שתהליכים אלו ייקחו לכל הפחות שנים רבות עד שיביאו לתוצאות ונראה שלפחות כרגע הם לא מאוד מטרידים את המשקיעים. עם כל כך הרבה עוצמה בידיים, קשה לי לראות מי ואיך יכול לרסן את ענקיות הטכנולוגיה, שיישארו דומיננטיות מאוד בחיינו גם בעשורים הבאים.