יפה בן דוד: "תומכים בפתיחת הלימודים, אך המתווה אינו נותן מענה"

מזכ"לית הסתדרות המורים פנתה במכתב לשרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון, ובו פירטה את חילוקי הדעות כלפי מתווה פתיחת הלימודים • "המתווה אינו נותן מענה לעובדי ההוראה ולמנהלי בתי הספר לגבי תרחישים בסיסיים, כשהקורונה שוב מרימה את ראשה"

יפה בן דוד / צילום: אמיל סלמן-הארץ
יפה בן דוד / צילום: אמיל סלמן-הארץ

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד פרסמה היום (ד') מכתב ובו חוות דעתה לגבי המתווה המתגבש לפתיחת שנת הלימודים. שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון ציינה כי המתווה סוכם עם בן דוד וההסתדרות, אולם הסתבר שרק חלק מן הפרטים סוכמו, ויש עדיין מגוון חילוקי דעות. זאת, בדומה למצב מול משרד הבריאות.

במכתב, שמוען אישית לשאשא-ביטון, כותבת בן דוד: "אבקש להבהיר כי הסתדרות המורים תומכת בפתיחת שנת הלימודים, אך המתווה שפורסם בתקשורת אינו נותן מענה לעובדי ההוראה ולמנהלי בתי הספר לגבי תרחישים בסיסיים, כשהקורונה שוב מרימה את ראשה ומתפשטת במהירות.

"די אם נביט במה שקורה עתה כדי שנבין את גודל האיום הרובץ לפתחה של שנת הלימודים: הדבקות בהיקף נרחב, בידודים של תלמידים וכתוצאה מכך בידודים של משפחות שלמות, וזאת במתכונת מצומצמת של בי"ס של קיץ, שכללה מגוון רחב של פעילויות באוויר הפתוח. ניתן רק לדמיין את שעתיד להתחולל בכיתות הצפופות. אין לטמון את הראש בחון ולהתנהל כאילו הקורונה עברה מן העולם. בהתאם לכך אבקש הבהרות לגבי נהלים והנחיות לעובדי ההוראה בשנת הלימודים הקרובה".

בן דוד פירטה את הנושאים שהמטרידים אותה במיוחד: "כיצד מנהל מוסד אמור לנהוג כאשר יימצא תלמיד מאומת בכיתה או בגן?". משרד החינוך ציין במתווה שפורסם לציבור כי במקרה הזה התלמידים יצאו לבידוד של 48 שעות ויוכלו לחזור לאחר בדיקה שלילית אחת. לעומת זאת משרד הבריאות טוען כי 48 שעות אינן מכסות את תקופת הדגירה של הווירוס. במקרה הזה, המורים בכיתה יהיו גם הם חשופים להדבקה, כמו התלמידים, ובעוד תלמידים יכולים לבחור להישאר בבית, המורים יתקלו בקושי אם יבחרו בכך.

נושא נוסף שמטריד את בן דוד קשור למסכות. "האם הלימודים יתבצעו עם מסכות?", ממשיכה בן דוד ושואלת, "וכיצד תלמיד בגן או בכיתות הנמוכות ישהה יום מלא עם מסכות? ובפרט בימי לימודים ארוכים. ולמה הכוונה בהנחיה למנהלים לביצוע מהלכים בית ספריים לצמצום מגעים? כיצד אמורים מנהלי בתי הספר להתמודד עם פיצול הכיתות מבלי שניתנו להם משאבים ותוספת כוח אדם לכך? מהם הדגשים לחינוך המיוחד?".

המכתב מסתיים בנימה מפוייסת: "כמובן שיש נושאים נוספים שנידרש אליהם ביחד, בכפוף להנחיות משרד הבריאות. אולם עד אז חשוב ביותר שנקבל את התשובות לשאלות קריטיות אלו. זאת כדי ששנת הלימודים תפתח באופן מיטבי. אדגיש: הסתדרות המורים מעוניינת בכל מאודה בהצלחת מערכת החינוך ובכך ששנת הלימודים תתנהל כסדרה ואף למעלה מכך. ואנו כאן נכונים ומתרגשים להמשיך ולחנך את דור העתיד הנפלא של מדינת ישראל".

במכתב בן דוד אינה מתייחסת לסוגיה של לימוד מרחוק, אשר גם משרד החינוך משתדל להימנע ממנו, מתוך הערכה כי לא יהיה בכך צורך. משרד החינוך מעוניין להחריג את מערכת החינוך מסגר, במידה ויוטל כזה. כמו כן אין התייחסות ללוגיסטיקה של בדיקות מהירות או לסוגיה של חיסון ילדים בבתי הספר. כעת ממתינים בהסתדרות המורים לתשובת השרה.