המשקיעים בטבע אופטימיים: האם עננת האופיואידיים תתפוגג?

למרות דוחות פושרים והפחתת תחזית ההכנסות השנתית, האופטימיות של הנהלת טבע מעודדת את המשקיעים והמניה מזנקת בוול סטריט • מנהל הכספים הראשי: "מוקדם מדי לדבר על צמיחה, אנחנו רוצים לראות איך אנחנו חוזרים למצב יציב מבחינת הביקוש בשווקים"

מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'
מרכז לוגיסטי של טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'

מניית טבע , שבטרום מסחר בוול סטריט התנהלה בירידות על רקע הפחתת תחזית ההכנסות השנתית, שינתה כיוון ועם תחילת המסחר קפצה בשיעור דו-ספרתי. ככל הנראה, מה ששינה את מצב הרוח של המשקיעים היא אמירות אופטימיות של הנהלת החברה בשיחת הוועידה שנערכה לאחר פרסום הדוחות, בנוגע לפשרה בהליכי האופיואידיים.

"נשאלה שאלה בשיחת הוועידה מה הסיכוי שלא תקרה פשרה כזאת (הכוונה לפשרה שעליה דווח וטבע אינה מעורבת בה, ש.ח.ו), והתשובה הייתה שהסיכוי שלא תקרה הוא קלוש", אומר היום מנהל הכספים הראשי של טבע, אלי כליף, בשיחה עם גלובס.

טבע כאמור הפחיתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה, מ-16.4-16.8 מיליארד דולר ל-16-16.4 מיליארד דולר, לעומת 16.7 מיליארד דולר הכנסות שנרשמו ב-2020. בכך 2021 תהפוך לשנה רביעית ברציפות ללא צמיחה בטבע. הסיבה להפחתת התחזית היא מגפת הקורונה, וכליף מסביר: "בכל מקום שצריכה להיות אינטראקציה בין מטופל לרופא, זה לוקח יותר זמן".

ב-2022 אתם מצפים לחזור לצמיחה?
"עוד מוקדם לדבר על זה בשלב הזה. אנחנו רוצים לראות איך אנחנו חוזרים למצב יציב מבחינת הביקוש בשווקים. אסור לשכוח שממש רק לאחרונה מספר מדינות מאוד גדולות באירופה יצאו מסגר".

אם הקורונה תישאר איתנו, ואיתה ההגבלות, הסיכוי של טבע לחזור לצמיחה קטן?
"זה תלוי במיקס של המכירות, של המוצרים. הושפענו מזה בחצי השנה הראשונה וזה השפיע על סך ההכנסות שאנחנו צופים בשנה זו. אולי בסופו של דבר יהיה ריבאונד מהיר יותר ממה שאנחנו צופים כרגע".

תחזיות הרווח נותרו ללא שינוי

למרות הפחתת תחזית ההכנסות, בטבע השאירו ללא שינוי את התחזיות לרווח למניה, EBITDA ותזרים חופשי. לדברי כליף, "אנחנו מנהלים את ההוצאות שחלקן משתנות וחלקן קבועות, ודאגנו לא להיכרך להוצאות גבוהות מדי שקשורות באופן ישיר למכירות. אנחנו מנהלים בעיקר את ההוצאות, בפרט OPEX (הוצאות תפעוליות) ו-COGS (עלות המכר) על מנת להישאר ברמת הרווח. ב-OPEX בשני הרבעונים הראשוניים של השנה היו מתחת ל-27%, ומצד שני שיעור הרווח התפעולי היה מעל 26.5%. אנחנו רואים את שולי הרווח הגולמי מתנהלים כמו שאנחנו רוצים שיהיו על פני כל השנה, ובתפעולי אנחנו נוגעים ב-27% ברמה השנתית".

צפוי מיחזור חוב בקרוב?
"ב-12 החודשים הקרובים נבחן את כל האפשרויות לגבי הטיימינג הנכון מבחינת תנאי השוק ותנאים אחרים, איך לבנות את אופי מיחזור החוב. אני מאמין שיהיו עדכונים בנושא ברבעונים הבאים".

מה תוכל לומר על מנועי הצמיחה של טבע - ביוסימילר והתרופות המקוריות אג'ובי ואוסטדו?
"הביוסימילר למעשה חוזר. אנחנו מסתכלים על טרוקסימה, כמובן שאנחנו לא נותנים את הפרטים אבל מבחינת נתח שוק וגידול - חזרנו לנתונים של לפני המגפה ואנחנו ממשיכים לראות צמיחה. השילוב של מכירות אג'ובי ואוסטדו יעבור השנה לראשונה את המכירות של הקופקסון - אג'ובי ואוסטדו יחד יימכרו ב-1.15 מיליארד, והקופקסון יימכר ב-1.05 מיליארד. כמובן שזה גם קשור למפגשים של מטופלים ורופאים וליכולת להגיע להיבדק ולקבל הדרכה ראויה. באג'ובי יש לנו יעד שאפתני של 33% נתח שוק, כרגע אנחנו ב-24%-25% ואנחנו רואים את עצמנו מגיעים".

לסיכום, כליף אומר כי בטבע "ממתינים בסבלנות לראות איך יתנהל נושא האופיואידיים ואנחנו ממשיכים בדרך שלנו להשיג את היעדים שלנו".