ועדת המומחים של משרד הבריאות ממליצה על חיסון שלישי למבוגרים

אף שעדיין אין הסכמה העולם על הנחיצות של מנת חיסון שלישית, רוב מוחלט של חברי צוות הטיפול במגפות במשרד הבריאות הצביע בעד מתן מנה שלישית לאוכלוסייה מבוגרת • זאת בהתאם לממצאי מחקרים שמראים ירידה באפקטיביות החיסון לאורך הזמן

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. יצטרך לקבל את ההחלטה האם לקבל את המלצת הצוות / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. יצטרך לקבל את ההחלטה האם לקבל את המלצת הצוות / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

משרד הבריאות פרסם כי הרוב המוחלט של חברי צוות הטיפול במגפות, הצביעו בעד מתן חיסון שלישי נגד קורונה (Covid-19) למבוגרים כבר בעת הזו. המחלוקת בצוות הייתה בעיקר על הגיל המתאים לקבלת המנה השלישית - החל מגיל 60 או מ-70.

ההמלצה של הצוות הועברה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, שצפוי לקבל החלטה בנושא בימים הקרובים. ההחלטה תהיה האם לאשר חיסון שלישי לאוכלוסייה מבוגרת, כאשר לאחר מכן כל אדם יוכל לקבל את ההחלטה לגבי עצמו יחד עם הרופא שלו.

הרעיון לתת חיסון שלישי נובע ממידע שמתחיל להיאסף, לפיו הזמן שעבר מאז ניתן החיסון הוא אולי בעל תפקיד בירידה ביעילות החיסון מול וריאנט דלתא, בנוסף לשינוי בווירוס עצמו.

ניסוי של חברת פייזר, שמשווקת את החיסון הנמכר בישראל, עקב אחרי תחלואה בקרב מחוסנים, והראה ירידה באפקטיביות של החיסון לאורך זמן. תוצאות דומות עולות מתחקור הנתונים מישראל. ההערכה היא כי חידוש החיסון עשויה להחזיר את רמות ההגנה למקסימום.

אצל מבוגרים, יחס הסיכון/סיכוי במקרה הזה הוא טוב יותר מאשר אצל צעירים. הם גם חשופים יותר לנזקי המחלה אם יחלו בה, הם גם בדרך כלל מייצרים תגובה חיסונית חלשה יותר ולכן נמצאים כנראה בסיכון רב יותר להידבק גם אם התחסנו, ובגלל התגובה החיסונית החלשה יותר, הם כנראה פחות בסיכון לתופעות הלוואי הנדירות מאוד של החיסון, שנצפו עד כה בעיקר בצעירים.

ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, מצפה מפייזר לבצע ניסוי כדי לאשר מנה שלישית, אולם ייתכן שנתוני העולם האמיתי מישראל יאפשרו לה לעקוף זאת. לכן יש לפייזר אינטרס כי ישראל תבצע את המהלך, ולכן היא גם מוכנה ככל הנראה לשלוח לישראל את המנות הדרושות, אף שבעולם יש עוד מי שמשוועים לחיסון ראשון.

"לפעמים רופאים צריכים לקבל החלטות קשות"

אתמול, רגע לפני הישיבה, שוחחנו עם ד"ר ארנון שחר, המנהל הרפואי של מערך הקורונה בקופת החולים מכבי וחבר הצט"מ והוועדה המייעצת למשרד הבריאות, אשר הסביר כי "מדובר בהחלטה מכבידה, אבל בשנה וחצי האחרונות נאלצנו לקבל הרבה החלטות כאלה. מדינת ישראל ידעה לצעוד בראש המחנה, ולעיתים קרובות העולם יישר איתנו קו, למשל לגבי חיסון הריוניות בטרימסטר הראשון, או לגבי חיסון נוער, או לגבי מנת חיסון שלישית אצל מדוכאי חיסון. נצטרך לראות את הנתונים, אבל אפילו אם אין נתונים במלואם - לפעמים רופאים צריכים לקבל החלטות קשות".

מה תהיה השפעת המהלך, אם יבוצע בסופו של דבר, על התחלואה בישראל?
"אני פחות רואה את המהלך ככזה שישנה את התמונה ברמת המקרו. זו הגנה אישית, לא אזורית. אם אנחנו רוצים שינוי אמיתי של מהלך המחלה בישראל, צריך לחסן את מי שעדיין לא חוסן בכלל".

להערכתך יינתן בשלב כלשהו חיסון שלישי לכלל האוכלוסייה?
"אני מעריך שיגיע חיסון שלישי מותאם לווריאנטים. בנוסף לדעיכה ביעילות החיסון עם הזמן, אין ספק שהווריאנט הזה מצליח יותר בהדבקה של מחוסנים".

אז מה יהיה עכשיו?
"אני מקווה שהמגבלות שמוחלות עכשיו יהיו האחרונות, אם כי אני לא חושב שהן ישנו את מגמת התחלואה. השינוי לא יבוא כנראה ממגבלות נוספות, אלא מאכיפה של המגבלות הקיימות, בעיקר מגבלות על החוזרים מחו"ל, וזאת מבלי להגביל את היציאה והכניסה לישראל. סגר לדעתי אינו על הפרק כרגע, אנחנו משנים את הגישה ולא רוצים יותר לסגור את המדינה. אבל בידוד של 48 שעות בלבד במערכת החינוך, כפי שמציעה שרת החינוך? ביולוגית זה לא מסתדר.

"גל התחלואה הנוכחית מאופיין בפחות אשפוזים פר מאומת ופחות מתים פר מאושפז, עם החלמה מהירה יותר, אבל למרות שהמאפיינים הללו עשויים להקל על העומס על בתי החולים, ישנו גם עומס בקהילה.

"10,000 מאומתים זו הכפלה של העבודה של רופאי המשפחה והילדים, שנמצאים בקשר עם המאומתים, שלפעמים צריכים מעקב צמוד אם נראה שהם עלולים להתדרדר, או טיפול משמעותי, גם אם אינם מאושפזים. יש להם שאלות שצריכות מענה. הבדיקות גם הן משאבים שהקהילה משקיעה".

אהוד מרום: "אם פייזר רוצים ניסוי בישראל, שישלמו"

בשיחת הוועידה שלה לרגל הדוחות, אמרה פייזר כי היא צפויה לערוך ניסוי רשמי ב-10,000 מתנדבים כדי להוכיח את יעילות ובטיחות החיסון השלישי. זאת, במקביל לניסוי שהיא עורכת בחיסון ייעודי לווריאנט הדלתא.

עד היום, פייזר ערכה מחקר מוגבל שרק הראה כי נוגדנים מן הדם של מחוסנים במנה השלישית, מנטרלים את הווירוס טוב יותר במבחנה, לעומת מחוסנים בשתי מנות שהחיסון בדם שלהם הוא כבר 'ותיק'.

בינתיים, בניסוי במנה השלישית נמצאו תופעות לוואי דומות לאלה שנצפו במנה השנייה, כלומר תופעות לא מסוכנות שחולפות תוך ימים ספורים לכל היותר. אבל הניסוי לא היה מאוד גדול ולכן ייתכן שלא עלו בו תופעות לוואי נדירות. במקביל, חוסנו בעולם במנה שלישית גם מדוכאי חיסון, ואצלם לא נצפו תופעות לוואי חריגות.

אם ישראל אכן תחל בקרוב לחסן מבוגרים, המידע שיתקבל מהמהלך צפוי להגיע לפייזר עוד לפני שהיא תשלים את הניסוי הרשמי, ולא כולם מרוצים מזה.

אחד מאלה הוא למשל אהוד מרום, מייסד ומנכ"ל חברת התרופות מאפי. מרום תומך בחיסונים ואף הציע בעבר להסב את המפעל שלו, אשר אמור בקרוב להתחיל לייצר גרסת שחרור מושהה של הקופקסון של טבע בשיתוף פעולה עם חברת התרופות הבינלאומית מאפי, כך שניתן יהיה לייצר בו חיסונים, בשותפות עם חברה כמו פייזר או עם המכון הביולוגי.

אבל הרעיון לתת כעת חיסון שלישי למבוגרים לפני אישור FDA, לא מוצא חן בעיניו. "השאלה הערכית היא האם אנחנו צריכים לרכוש עכשיו חיסון יקר של פייזר בסכום גבוה, לפני שהוא אושר, או להשקיע כעת את הכסף הזה באפיקים אחרים של בריאות וחינוך, ולחכות לאישור ה-FDA.

"אם פייזר רוצים את המידע הזה לפני אישור, הם היו צריכים לשלם למדינת ישראל 100 מיליון דולר על הסכמתם לניסוי, ולקבל הסכמה מדעת של המשתתפים, וגם לפצות את המשתתפים, ועוד להבטיח אספקה של החיסון חינם לשנה למדינת ישראל".

לעומת זאת גורמים אחרים אומרים שהאינטרס של החיסון השלישי למבוגרים בהקדם האפשרי הוא שלנו, וה'תמורה' של פייזר היא במשלוח מנה שלישית אלינו, בעוד רוב העולם עדיין כלל לא מחוסן, ועלול לבוא לחברה בטענות. או כפי שאמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "ככל שנדבר פחות על מנה שלישית, כך יש יותר סיכוי שזה יקרה".