לינה קאן מאשימה את הפלטפורמות המקוונות בעלייה בתרמיות נגד צרכנים

עדותה של יושבת הראש החדשה של מועצת הסחר הפדרלית בקונגרס מראה שעל הכוונת שלה נמצאות חברות הטכנולוגיה הגדולות

לינה קאן, יושבת הראש של מועצת הסחר הפדרלית / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
לינה קאן, יושבת הראש של מועצת הסחר הפדרלית / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

יושבת הראש של מועצת הסחר הפדרלית לינה קאן פנתה נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות בהופעתה הראשונה לפני הקונגרס כראשת המועצה, ואמרה שפלטפורמות מקוונות נושאות בחלק מהאשמה על כך שנרשמה עלייה במקרי תרמית עליהם דיווחו אזרחי ארה"ב במשך מגפת הקורונה.

"מקרי התרמית המשיכו להתרבות", אמרה קאן ביום רביעי בפני מועצת בית הנבחרים לאנרגיה ומסחר. "סיבה אחת לכך היא שהתרמיות היום מונעות על ידי הפלטפורמות הדיגיטליות בהן התנהגות כזו נסבלת ולעתים אפילו מקבלת עידוד".

קאן, מבקרת ותיקה של חברות הטכנולוגיה הגדולות, לא נקבה בשמה של אף פלטפורמה ספציפית ולא הזכירה פעולה שמועצת הסחר עשויה לנקוט. היא עשויה לעמוד מול קשיים חוקיים בבואה להעניש את הפלטפורמות המקוונות, עם זאת, מכיוון שהחוק המוכר בשם סעיף 230 מגן באופן כללי על חברות אינטרנט מאחריות על פעולות המשתמשים בהן.

חברים דמוקרטים במועצה רמזו שבתחילת הדרך יתמקדו בלמידה מעמיקה של האלגוריתמים בהן פלטפורמות הטכנולוגיה הגדולות משתמשות כדי לגלות מקרים שבהם מבוצעים מעשי מרמה.

"אם אנחנו לא יכולים לחפור פנימה ולהבין איך הם מנסים להפסיק את זה, איך האלגוריתמים עובדים, לא נוכל לגרום להם לשאת באחריות במקרים שבהם החברות מגדילות את מקרי התרמית", אמר רוהיט צ'ופרה. "אנחנו לא יכולים פשוט לרדוף אחרי הרמאים אחד אחד, אנחנו צריכים לבדוק את שומרי הסף ואת מי שמרוויחים מזה גם כן".

קאן ודמוקרטים אחרים במועצה הציעו שמועצת הסחר תקדיש יותר תשומת לב לדרך שבה הפלטפורמות עשויות לנצל פרטיות של ילדים, בזמן שילדים רבים מבלים שעות רבות יותר באינטרנט בגלל מגפת הקורונה. צ'ופרה אמר שהמועצה צריכה לבדוק את המודלים העסקיים המובילים לניצול לרעה של מצבים כאלה.

דמוקרטים במועצת הסחר הפדרלית לא פסלו אפשרות שיתחילו לפתח כללים חדשים לחיזוק הגנות על פרטיות צרכנים אמריקאים באופן כללי. דמוקרטים רבים בקונגרס היו רוצים לייעל את התהליך המגושם שבו כיום מועצת הסחר קובעת כללים על מנת לאפשר לה לפעול מהר ולאמץ סטנדרט נרחב לגבי פרטיות ונושאים אחרים הנוגעים לצרכנים. אבל רפובליקאים רבים ספקנים לגבי צעדים כאלה.

מנערת את מועצת הסחר הפדרלית

מספר שאלות מתמקדות בדרך שבה קאן מנהלת את המועצה מאז שנכנסה לתפקיד. קאן ניערה את מועצת הסחר הפדרלית בכך שערכה שתי פגישות ציבוריות - הראשונות של הסוכנות מזה עשורים - ופיקחה על סדרה של שינויי מדיניות מאז שהושבעה לתפקיד ב־15 ביוני.

חלק מהיוזמות שלה, כולל מאמץ לתת לצרכנים יכולת גדולה יותר לתקן את המכשירים שברשותם בלי להפר את האחריות עליהם, זוכות לתמיכה של שתי המפלגות. אחרות נתקלו בהתנגדות, כולל שינויים שרפובליקאים אומרים שנותנים לקאן שליטה מוגדלת על התהליך שבו המועצה מנסה לקבוע מדיניות חדשות.

"אני מבין שנעשים שינויים כשנכנס צוות חדש לתפקיד ויהיו לנו חילוקי דעות על מדיניות", אמר לקאן חבר בית הנבחרים גאס ביליראקיס (רפובליקאי מפלורידה) בתחילת השימוע. "אבל זה לא צריך לעצור אותך מלעבוד עם החברים האחרים במועצה באופן קולגיאלי".

חבר המועצה נוח פיליפס, רפובליקאי, אמר למחוקקים שחלק מהמדיניות החדשות של קאן פורסמו לציבור לקבלת משוב לפני שאומצו, על מנת לאפשר לחברות ובעלי עניין אחרים להשמיע את דעתם. דמוקרטים במועצה אמרו בתגובה שבעבר, המועצה אימצה מדיניות דומות מבלי לבקש משוב או לקיים שימוע בנושא.

פיליפס גם התנגד לדרך שבה אפיינה קאן את תפקידן של החברות הגדולות בנושא התרמיות. "כמה מהגורמים הפוגעים באמריקאים הכי הרבה אינם דווקא התאגידים הגדולים", אמר. "אנו צריכים להתמקד בנזק ללקוחות, לא בזהות הנאשמים".

קאן וחברים אחרים במועצה ביקשו מהמחוקקים להחזיר את סמכותה של הסוכנות להחרים רווחים שהושגו בדרך לא ישרה על ידי חברות מפרות חוק - סמכות שבית המשפט העליון הגביל בהחלטה מאפריל. ההחלטה "סיכנה יותר מ־2 מיליארד דולר בהקלות אפשריות לקרבנות במקרים פתוחים", אמרה קאן.

הצעת חוק לשחזור סמכות הסוכנות עברה בבית הנבחרים בקושי מוקדם יותר החודש, בהתאם לחלוקה בין המפלגות, כשהרפובליקאים במיעוט אמרו שהדמוקרטים לא כללו את התוספות שלהם לתיקונים. החקיקה לא התקדמה בסנאט.

על סדר היום: המערכה נגד פייסבוק

אחד הנושאים הגדולים ביותר בפני מועצת הסחר הפדרלית כיום הוא איך להתקדם בתביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק. שופט בית הדין המחוזי ג'יימס א' בוזברג דחה את התביעה בוושינגטון בחודש שעבר, ואמר שהמועצה לא הציגה סימוכין לטענתה שלפייסבוק כוח מונופוליסטי בשירותי רשתות חברתיות פרטיים.

בשבוע שעבר נתן השופט למועצת הסחר ארכה עד 19 באוגוסט להגיש תביעה מתוקנת.

השופט בוזברג גם דחה תביעה קשורה שהוגשה על ידי 40 תובעים כלליים של מדינות נגד פייסבוק. ביום רביעי, המדינות אמרו שיעתרו על החלטת השופט.

"הגשנו את העתירה בגלל שאנחנו לא מסכימים עם החלטת בית המשפט ופייסבוק צריכה לשאת באחריות על החנקת התחרות, הקטנת החדשנות וכרסום בהגנות על הפרטיות", אמרה התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס. "אנחנו לא יכולים עוד להרשות לפייסבוק להרוויח מניצול נתונים לקוחות".