בנט הודיע על תחילת מבצע החיסון השלישי: "המדיניות שלנו היא להימנע מסגרים ככל האפשר"

ראש הממשלה הודיע הערב על תחילת המבצע - לחסן את האוכלוסיה המבוגרת בישראל בחיסון השלישי • "כבר ביום ראשון הקרוב יאפשרו קופות החולים ובתי האבות להתחסן" • נחמן אש: "אנחנו הראשונים בעולם שנתקלים בעלייה בתחלואה על רקע דעיכת יעילות החיסונים"

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת קבינט קורונה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת קבינט קורונה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ראש הממשלה נפתלי בנט מסר הערב הצהרה מיוחדת, בה השתתפו גם שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ׳ נחמן אש, ראש הצוות לטיפול במגפות ד"ר בעז לב, ומומחים נוספים, והצהיר כי ישראל הפכה להיות המדינה הראשונה שיוצאת במבצע להתחסנות במנה השלישית של החיסון לקורונה.

"לו נקטנו במדיניות הקודמת היו מוטלים פה סגרים. אבל המדיניות שלנו היא להימנע מסגרים עד כמה שאפשר", אמר ראש הממשלה בתחילת דבריו. "איננו רוצים לחזור לשם. הסגרים הובילו עד היום לאובדן של 200 מיליארד שקלים. 

"בנתב"ג הבאנו ל-100% בדיקות לנוחתים. אישרנו בדיקות מהירות עצמיות ברשתות הפארמה. יחד עם משרדי הממשלה אנחנו יוצאים במבצע חוסן לאזרח להמרצת ההתחסנות בישראל.

"עכשיו לסיבה לשמה התכנסנו - אחרי סדרת דיונים עם מומחים בארץ ובעולם, המליצה ועדת המומחים ברוב מוחץ של 56 מול 1 לחסן את האוכלוסיה המבוגרת בישראל", הוסיף בנט. "המחקרים מראים שיש דעיכה בחיסוניות ויש צורך לחזק אותה מחדש. ולכן אני מצהיר הערב על תחילת המבצע לקבלת החיסון המשלים החיסון השלישי. המציאות מוכיחה, החיסונים בטוחים ומגינים מתחלואה קשה ומוות, וכמו חיסוני שפעת צריך לחדש אותם מפעם לפעם.

"כמה ימים אחרי שהחיסון מבוצע הוא נכנס לפעולה. נשיא המדינה יצחק הרצוג יהיה הראשון לקבל את החיסון. תתקשרו להורים שלכם, לסבא וסבתא, ותדאגו שהם יקבלו את החיסון. הטלפון הבא שלי הוא לאמא שלי. אני אקח אותה להתחסן מיד, כדי להגן עליה.

"כדי שנוכל לשמור על מדינה פתוחה, כלכלה פתוחה, חייבים שקצת ההתחסנות יעלה על קצב המגפה. לכו להתחסן. כבר ביום ראשון הקרוב יאפשרו קופות החולים ובתי האבות, להתחסן. אני קורא לצעירים, לכו להתחסן. החיסון יגן על יקיריכם, וימנע מכן עוגמת נפש ומחיר כלכלי. הוא יאפשר להחזיק את מערכת החינוך פתוחה.

"ההחלטה להתעקש על מדינת ישראל פתוחה, עסקים פתוחים, תרבות ומסעדות, אינה קלה אבל מנהיגים צריכים לקבל החלטות גם כשאינן קלות. באיזון בין החיים לשגרת החיים זו ההחלטה הנכונה".

"מאות אלפי חיסונים מגיעים בימים אלה"

"גל התחלואה הנוכחי מציב בפנינו אתגר חדש", כך לדברי ניתן הורוביץ. "וריאנט דלתא מדבק יותר, מסוכן יותר ועמיד יותר בפני החיסון. עלייה בתחלואה למרות החיסון היא מצב חדש לנו. בניגוד לעבר אנחנו מנהלים את המשבר באופן ענייני בלי שיקולים זרים או פוליטיים. הממשלה משתפת פעולה, בלי שיקולים סקטוריאליים. אנחנו משכללים את כל המרכיבים.

"קיבלנו החלטה אסטרטגית לעשות הכל כדי להשאיר את המשק פתוח. גם לסכירה יש מחיר בריאותי כבד. הממשלה הקודמת הייתה שיאנית העולם בימים שבתי הספר היו סגורים. אנחנו נעשה ככל שניתן כדי שמערכת החינוך תיפתח ותתפקד באופן מלא. זו האסטרטגיה, חיים לצד הקורונה. לצד תקנות התו הירוק, נפרוש מתחמי בדיקות מהירות, זולות ונגישות לכולם. בבתי המרקחת אפשר לקנות ערכות בדיקה עצמית. עשיתי את זה בעצמי, זה פשוט. אנחנו פועלים לטווח ארוך - יותר בדיקות, פחות הגבלות.

"המבוגרים הם אוכלוסיה בסיכון בגלל הגיל וכי חוסנו מוקדם יותר. ועדת החיסונים מונה עשרות מומחים בעלי שם ומוניטין גם מבחינה בינלאומית. ההמלצה ניתנה על פי מיטב שיקול הדעת הרפואי, וברוב גורף. מנכ"ל משרדי פרופ' נחמן אש החליט לאמץ את המלצת המומחים ולקבל החלטה שתגן על המבוגרים מתחלואה קשה ומוות. לקחנו את כל העמדות בחשבון, אבל מדובר בהחלטה רפואית, מקצועית, שלקחה בחשבון את כל המידע הרפואי שנצבר בישראל בעולם. זו לא החלטה פוליטית. אצלנו אין שום שיקול חוץ מהמקצועי בהחלטות מצד אלה. וחוץ מזה אנחנו לא מכריחים. אנחנו מדינה דמוקרטית, אבל אנחנו אומרים שהחיסון הוא האמצעי היעיל ביותר.

"ההחלטה נועדה למנוע את התחלואה הקשה ולהקטין את מספר הנפטרים. כל דחייה נוספת של מתן חיסון הדחף הייתה יכולה לגבות מחיר בחיי אדם. זה ורק זה הוא מה שעומד לנגד עינינו. החובה של מדינת ישראל היא לקבל החלטות הנוגעות לחיי אדם בחרדת קודש.

"אנחנו רוצים להגן על בריאות הציבור וכך נעשה את זה בצורה הטובה ביותר, במינימום פגיעה במשק, בלי להגביל את התנועה ולשלוח אלפים שוב לאבטלה ובלי לפגוע בחינוך של ילדי ישראל. הכל נעשה כדי לשמור על שגרת חיים. יש לנו מלאי חיסונים גדול, מאות אלפי חיסונים מגיעים בימים אלה. הבטחנו רצף חיסונים לכל מי שרוצה להתחסן. ההנחיה החשובה היא אחריות אישית. אין ולא יהיה שוטר בכל בית. אנחנו לא מייצרים פאניקה כי אין צורך, אבל אני מבקש - אל תזלזלו בהנחיות. הן פשוטות, שומרות על חיים ולא פוגעות בשגרת החיים. אני מבקש מכם, כדי שלא נגיע להגבלות".

"אנחנו מייצרים גל תחלואה שעולה במהירות"

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש: "אדבר על הדרך שעברנו לעד קבלת ההחלטה. היא בהחלט הייתה החלטה מורכבת כי אנחנו הראשונים בעולם שנתקלים בעלייה בתחלואה על רקע דעיכת יעילות החיסונים. אנחנו כבר כמה שבועות מתייעצים ועורכים דיונים חוזרים, כדי לבחון האם לתת את מנת הדחף. אנחנו מייצרים גל תחלואה שעולה במהירות, גם מאומתים וגם חולים קשים. אנחנו רואים הדבקות ותחלואה של מחוסנים. רואים מחוסנים שמגיעים במצב קשה לבית החולים וגם תמותה. העלייה במספר המחוסנים החולים קשה היא מאוד משמעותית.

"כשניתחנו את הנתונים ראינו שרובם מעל גיל 60, והם מחוסנים. כי רוב בני ה-60 הם מחוסנים. אם היו חולים קשה בני 40-60 רובם לא מחוסנים. עקבנו וניתחנו את נתוני מועילות החיסונים, דיווחנו כמה פעמים. שירותי בריאות הציבור בראשות ד"ר שרון אלרועי פרייס, פרסמו נתונים שהדגימו ירידה במועילות החיסונים. זן הדלתא עמיד לחיסונים, ויש גם ירידה במועילות החיסונים לאורך זמן. במבוגרים מעל גיל 60, יש ירידה במועילות החיסונים נגד תחלואה קשה, מ-95% בתחילת הדרך עד 81% לאנשים שהתחסנו בינואר. ירידה משמעותית שמובילה לתחלואה קשה בקרב המחוסנים. בבית החולים שיבא הראו שיש ירידה ברמת הנוגדנים לאורך זמן ואצם אנשים מבוגרים יותר הדעיכה יותר מהירה. ראינו קשר בין הירידה בנוגדנים לעליה בתחלואה, וזה הדאיג אותנו.

"אנחנו יודעים שמנת דחף מעלה את רמת הנוגדנים, ולכן יש סבירות גבוהה שהיא תגן מפני תחלואה. בדקנו שהמנה השלישית בטוחה. לא עבודות גדולות, אבל לא ראינו תופעות לוואי לא מוכרות אחרי מנה שלישית. נתנו 4,000 מנות חיסון למדוכאי חיסון. לא ראינו תופעות לוואי מיוחדות, אם כי אי אפשר לגמרי ללמוד מזה. אבל נראה כי מנת הדחף בטוחה.

"מנת הדחף, הוכחת היעילות שלה עקיפה, לא ישירה. ראינו את ההשפעה שלה על נוגדנים ואת השפעת הנוגדנים על התחלואה. השיקולים האלה יחד הביאו להמלצה של הועדה, ולהחלטה על בסיס המלצתם. שאלו אותנו אם נאשר לפני FDA, אבל היינו חייבים לקחת את האחריות על כתפינו, כי הזמן לא עובד לטובתנו. אנחנו צריכים לקבל החלטה כדי למנוע תחלואה ותמותה וכך אנחנו יוצאים לדרך החל מיום ראשון".