לשלם יותר על רופא מומחה? באוצר מפגינים ניתוק ולא לומדים מטעויות העבר

באוצר רצו למצוא דרך להקל על העומס במערכת הרפואית • אלא שהדרך שמצאו אולי נראית טוב על האקסל, אבל במפגש עם המציאות - היא תגרום רק נזק • במקום זאת ראוי שיציעו רפורמה שנוגעת לביתם

תור בביקורופא / צילום: שלומי יוסף
תור בביקורופא / צילום: שלומי יוסף

משרד האוצר מעוניין  לייקר ב-20 שקלים את התשלום העצמי עבור ביקור אצל רופאים מומחים ללא הפנייה מרופאי משפחה. מדובר בהעלאת מחיר של כ-75% ביחס לעלות ההשתתפות העצמית כיום. לדעתי, זהו צעד גרוע שממחיש את הבעייתיות של דרג מקצועי בעל חשיבה כלכלית הומוגנית וחסר ניסיון חיים מתאים, המביאים אותו ביותר מדי מקרים להציע הצעות שאולי מסתדרות באקסל, אך תלושות מהחיים עצמם.

במשרד האוצר מבקשים לפתור בעיה שמקשה על החיים של כולנו - אורך בלתי נסבל של תורים לרופאים מומחים. אולם, במקום לפתור את הבעיה בצורה ישירה, דרך צד ההיצע, על ידי הוספת תקנים במערכת הבריאות הציבורית לרופאים מומחים, הדרג המקצועי באוצר מנסה להקטין את הביקוש לרופאים מומחים על ידי ייקור השירות. בתיאוריה, זו גם דרך. בפרקטיקה, כפי שאסביר כאן, סביר שזה מסלול שנועד לכישלון.

נזק לרופאי המשפחה

המוקש הראשון הוא שכיוון שתוספת 20 השקלים לא תשולם אם מקבלים הפניה מרופאי המשפחה לביקורים אצל הרופאים המומחים, הרי שהביקוש לתורים לרופאי משפחה יעלה משמעותית, ובכך יוכבד מאוד העומס עליהם. עומס זה ילווה גם בפיחות במעמדם המקצועי של רופאי המשפחה, שמעתה בחלק משמעותי מזמנם ישמשו כצינור הפניות בלבד. כלומר, הצעת האוצר תגרום נזק לרופאי המשפחה שיחד עם קופות החולים ומערך הרפואה הראשונית בקהילה מהווים את אחד ממוקדי הכוח של שירותי הבריאות בישראל ביחס לעולם (לדוגמא בהשוואה למערכת הבריאות הלא מוצלחת בארה"ב, בה אין מספיק רפואה ראשונית נגישה לכולם).

באוצר היו רוצים שהפיצוי על הגידול המשמעותי בעומס על רופאי המשפחה יהיה קיטון משמעותי בעומס על רופאים מומחים. כלומר, שבחלק גדול מהמקרים, רופאי המשפחה ימנעו מלתת את ההפניות לרופאים המומחים. אולם, הסיכוי לכך הינו קלוש. לו הדרג המקצועי באוצר היה באמת מכיר את מערכת הבריאות, הוא היה מבין שבעולם של מדדי שירות ושביעות רצון, לרופאי המשפחה אין כמעט את היכולת שלא לתת את ההפניות המבוקשות אם המטופלים מתעקשים עליהן. לפיכך, סביר שהתוצאה שתתקבל תהיה גידול משמעותי בעומס של רופאי המשפחה שילווה בקיטון לא משמעותי בזימון תורים לרופאים מומחים. מכאן, שבסך הכול הצעת האוצר תביא להגדלת העומס על מערכת הבריאות ולא להקטנתו.

בנוסף, אילו הדרג המקצועי באוצר היה מורכב מעובדים שגילם הממוצע גבוה יותר, הרי שבממוצע הם היו מבקרים יותר אצל רופאים מומחים (לבד או כמלווים של הוריהם) והיו נחשפים לכך שמדי יום מגיעים לרופאים המומחים מטופלים ללא תור; בדרך כלל מטופלים יותר מבוגרים שחווים קושי בריאותי שמחייב טיפול מיידי. לשלוח אותם לעבור קודם כל אצל רופאי המשפחה בשביל ההפניה זה עול או בשפה יומיומית תיזוז. לכן, רבים מהם יגיעו ישירות לרופאים המומחים ללא ההפניה וישלמו את 20 השקלים הנוספים. כלומר, דווקא על האוכלוסייה המבוגרת יוטל בעצם סוג של מס בריאות נוסף (זוכרים שהבטיחו לנו שלא יהיו מיסים חדשים?). לחלופין, ובעיקר אלה שידם אינה משגת, יוותרו על הביקור אצל הרופאים המומחים. בכך עלול להיגרם נזק חמור לבריאותם שיצריך טיפול מסובך יותר. למשל אשפוז שמהזווית הכלכלית הוא כמובן יקר יותר למערכת הבריאות. 

לסיכום, טוב יעשו באוצר לדעתי אם יוותרו על ייקור התשלום לביקורים אצל רופאים מומחים. במקום זאת ראוי שיציעו רפורמה שנוגעת לביתם, כזו שמשנה את האופן בו מאויש הדרג המקצועי באוצר. כיום הדרג המקצועי באוצר (בפרט באגף התקציבים) מורכב ברובו מאנשים צעירים מדי. 

בוגרים מצטיינים של לימודים אקדמיים, חכמים, מוכשרים ומלאי כוונות טובות, אך כאלה שנשלפו היישר מספסלי האוניברסיטאות מבלי לעשות ולו תפקיד אחד במגזר העסקי, ובשל גילם גם ללא ניסיון חיים מספק. לכן, יש לגבש מתווה שיכלול שילוב נרחב בדרג המקצועי באוצר של אנשי מקצוע מבוגרים יותר שעברו בעולם העסקי, צברו ניסיון חיים עשיר ובעלי השקפות כלכליות חברתיות הטרוגניות. נכון שהעולם שייך לצעירים, אך אין חכם כבעל ניסיון והסינתזה בין שני הפתגמים האלה באיוש הדרג המקצועי באוצר היא נחוצה ותעשה רק טוב לכלכת ישראל.  

הכותב הוא חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות