גורם בכיר: שיתוף פעולה הדוק של ישראל וארה"ב לאחר תקיפה הספינה על ידי איראן

גורם ישראלי בכיר אומר כי הודעותיהם של שרי החוץ של ארצות הברית ובריטניה על התקיפה של אניית המטען, מעידות על הבנה כי האירוע לא יכול לעבור ללא תגובה • מוקדם יותר היום פרסמו ארה"ב ובריטניה הודעות גינוי לאיראן והאשימו אותה בתקיפה

אייל עופר / צילום: רורי לינדזי
אייל עופר / צילום: רורי לינדזי

גורם ישראלי בכיר אומר כי הודעותיהם של שרי החוץ של ארצות הברית ובריטניה על התקיפה של אניית המטען, חשובות ומעידות על שיתוף הפעולה ההדוק שלהן עם ישראל ועל הבנה כי האירוע לא יכול לעבור ללא תגובה.

ארצות הברית ובריטניה פרסמו הודעות גינוי לאיראן לאחר המתקפה על ספינת המטען "מרסר סטריט", שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית, מדרום לעומאן, מתקפת מל"ט "מתאבד" שגרמה למותם של שני אזרחים, רומני ובריטי. הספינה מנוהלת על ידי חברת זודיאק מריטיים (zodiac maritime) בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר כי וושינגטון רואה באיראן אחראית לתקיפת הספינה. האמריקנים שלחו צוות צבאי לבדוק את הממצאים בזירת התקיפה ולדברי בלינקן: "אחרי חקירה, אנחנו בטוחים שאיראן עומדת מאחורי ההתקפה על הספינה. אין הצדקה להתקפה הזו שמצטרפת להתנהגות תוקפנית אחרת של איראן באזור". שר החוץ האמריקני ציין כי מתקיימים דיונים עם השותפות של ארצות הברית באזור לגבי צעדי התגובה שיינקטו.

שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב אמר מוקדם יותר כי  "בריטניה מגנה את המתקפה הבלתי חוקית והמעורבת שבוצעה בכלי השיט מול חופי עומאן, והרגה אזרח בריטי ואזרח רומני. אנו מאמינים שהתקיפה הייתה מכוונת וממוקדת, ורואים בה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי מצד איראן".

גם הוא מסר כי לפי הערכות המודיעין הבריטיות "סביר מאוד" שאיראן תקפה את המכלית באמצעות מל"ט אחד או יותר. "איראן חייבת לחדול מההתקפות האלה, אנחנו עובדים עם השותפים הבינלאומיים שלנו לתגובה מתואמת", אמר ראאב.

שר החוץ יאיר לפיד בירך על פרסום הודעות הגינוי ואמר: "ביומיים האחרונים דיברתי גם עם מזכיר המדינה וגם עם עמיתיי בעולם בנושא. המשטר הרצחני באיראן ופעולות הטרור שהוא מייצא הם איום גלובלי. אני שמח שגם ארצות הברית וגם בריטניה מגנות את פעולות הטרור האלה.

"האיום משלטון הטרור באיראן רק יגבר לאחר עלייתו לשלטון של 'התליין מטהראן' ראיסי. העולם כולו צריך להציב חומה בצורה - מדינית וביטחונית נגד איראן. ישראל תמשיך את השיח עם בעלות בריתנו בעולם ונעבוד ביחד על הצעדים הדרושים נגד הטרור האיראני. איראן רצחה הפעם שני אזרחים של בריטניה ורומניה. היא שוב ושוב טועה בהבנת נחישות מדינת ישראל ומחויבותה להגן על עצמה ועל האינטרסים שלה."

ישראל פועלת כעת במישור הדיפלומטי לצרף מדינות נוספת לגינוייה של איראן לקידום חקירה בינלאומית של התקרית ולכינוסה של מועצת הבטחון של האו"ם.

איראן דחתה את ההאשמות בישראל בדבר מעורבותה במתקפה על המכלית. דוברת משרד החוץ של איראן אמר כי "המשטר הציוני יוצר טרור ואלימות. טהראן מגנה את ההאשמות המשמשות את ישראל להסחת דעת, והן חסרות ביסוס".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בישיבת הממשלה בצהריים: "שמעתי עכשיו שאיראן, באופן פחדני, מנסה להתחמק מאחריותה על האירוע. הם מתכחשים לזה. אז אני קובע באופן מוחלט - איראן היא שביצעה את התקיפה נגד הספינה. ההתנהלות הביריונית של איראן מסוכנת לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, בחופש השיט ובסחר הבינלאומי.

הראיות המודיעיניות לכך קיימות ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האיראני שהם עשו טעות קשה. אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו".

גורם בטחוני ישראלי אומר לגלובס כי בתקיפתה זו איראן מוכיחה דווקא את אוזלת ידה בפגיעה במטרות ישראליות, ונאלצת לפעול במקומות ה"קלים" ביותר לתקיפה, אניות מטען איטיות הנעות לא רחוק מחופיה.