האוצר נגד בנק ישראל: הפצצה שהתחבאה בחוק ההסדרים

ביום שישי, ברגע האחרון, הפיץ האוצר טיוטת חוק מעודכנת לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון, ובה הסתתרה פצצה - הקמת ועדה שתבחן את מבנה הרגולציה הפיננסית בישראל • העובדה שבאוצר בחרו להכניס את הקמת הוועדה באופן חד-צדדי לתקציב, עשויה ללמד על כרסום בתפיסתו את נגיד בנק ישראל כיועץ הכלכלי של הממשלה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

תקציב המדינה וחוק ההסדרים הפכו בימים האחרונים למעין זירת קרב בין משרד האוצר לבנק ישראל. ביום שישי, ברגע האחרון, הפיץ האוצר טיוטת חוק מעודכנת לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון, ובה הסתתרה פצצה - הקמת ועדה שתבחן את מבנה הרגולציה הפיננסית בישראל.

הפיקוח בישראל מפוצל כיום בין שלושה גופים עיקריים: הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל; רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון; ורשות ניירות ערך. ועדה כזאת, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, עשויה לכרסם בכוח ובסמכויות של שלושתם, אבל היא אצבע בעין בעיקר לבנק ישראל, שנחשב עד היום לרגולטור-העל בכל הנוגע לפיקוח הפיננסי בישראל.

מדובר בנושא שעלה כמה פעמים בשנים האחרונות, אך בכל פעם סוכל בשל התנגדויות,
בראשן של בנק ישראל. העובדה שבמשרד האוצר בחרו להכניס את הקמת הוועדה באופן חד-צדדי לתקציב והודיעו על כך לגופים הרלוונטיים יום אחד בלבד לפני הפרסום, עשויה ללמד על כוונותיהם ועל כרסום בתפיסתם את כוחו של בנק ישראל ונגיד בנק ישראל כיועץ הכלכלי של הממשלה. 

עקיצה מליברמן

זה לא הצעד היחיד שמרמז על הפוזיציה שתופס משרד האוצר בראשות השר והמנכ"ל נגד בנק ישראל. בכנס גלובס ובכירי המשק שהתקיים בשבוע שעבר, שר האוצר אביגדור ליברמן עקץ את בנק ישראל וטען כי הבנקים צריכים לגלות יותר אחריות במתן משכנתאות. ליברמן התייחס לקצב הגידול הדרמטי בתחום וככל הנראה גם להחלטה להגדיל את רכיב הפריים במשכנתה. גם כאן מדובר בתחום שנחשב מסורתית בתחום טיפולו הבלעדי של בנק  ישראל.

מה יעשה הנגיד והאם יצליח לבלום את המהלכים הללו? ימים יגידו. בינתיים, בנק ישראל סירב להגיב לשאלות גלובס בנושא.