משה אדרי משיק: שירות הסטרימינג החוקי הראשון לישראלים בחו"ל

שירות הסטרימינג החוקי הראשון לישראלים בחו"ל, Screen IL, מושק בימים אלה • בשירות המדובר קיימת ספריית VOD עם למעלה מ-2,500 סרטים, סדרות ותוכניות וכן שידורים חיים מערוצים ישראליים כמו קשת, רשת, i24News ועוד • כיוון שמדובר בזכויות שידור, רק ישראלים בחו"ל יוכלו להשתמש בשירות

משה אדרי ובן ברנר, Screen IL / צילום: שניר קציר
משה אדרי ובן ברנר, Screen IL / צילום: שניר קציר

הסוף לסטרימינג הפיראטי בעולם? משה אדרי, מבעלי רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי, משיק את שירות הסטרימינג החוקי הראשון לישראלים בחו"ל, Screen IL. העבודה על המהלך נמשכה שנה וחצי, והמטרה היא לחבר את הישראלים שגרים בעולם לתוכן הישראלי. אדרי הוא מייסד שותף במיזם, לצד בן ברנר, טינו מטלון, יניב גרינולד, בני מנשה ויואב מגד.

מדובר בשירות שניתן להוריד כאפליקציה מכל חנויות האפליקציות, והוא מבוסס על הרשמה באתר. בשירות המדובר קיימת ספריית VOD עם למעלה מ-2,500 סרטים, סדרות ותוכניות וכן שידורים חיים מערוצים ישראליים כמו קשת, רשת, i24News ועוד.

תאגיד השידור הציבורי עדיין לא נמצא בשירות, כיוון שהנושא עדיין נמצא באישורי המועצה, וגם לא ערוץ 20. אחד הפיצ'רים שמוצעים בשירות הוא שידור חוזר עד שבוע מראש לתכנים אחורה. לצד תכנים למבוגרים, יש גם ערוצים עם תכנים עבור ילדים.

לדברי אדרי, "נכון להיום, לא קיים שירות דומה המציע באופן חוקי לכ-1.5 מיליון ישראלים המתגוררים מעבר לים ליהנות מתכנים ישראלים, הן בצפייה ישירה והן בשירותי VOD". כיום קיימים שירותים פיראטיים שמדמים את עצמם כחוקיים, אך בפועל הם לא. לדברי אדרי, "הישראלים בחו"ל לא יודעים שזה פיראטי, ולכן הם משתפים פעולה. השירותים האלה עושים מיליונים בשנה, ויש פה הלבנת הון".

לאחרונה הוציאו אדרי ואנשיו צווי בית משפט כדי למנוע פעילות לא חוקית שכזו, ואף תרגמו את הצווים כדי לשלוח אותם לרשויות החוק בחו"ל.

אגב, אדרי ושותפיו מתכננים לא רק לפנות לישראלים שחיים בחו"ל, אלא גם ליצור מסלול מיוחד לתיירים ישראלים שטסים ורוצים לשמור על קשר עם הארץ. בשלב השני הם מתכננים להגיע ל-8 מיליון יהודים בעלי זיקה לישראל. להערכתם, מהלך של תרגום התכנים לאנגלית ייקח כשנה.

כמה זה יעלה? התשלום על מנוי חודשי יעמוד על 20 דולר עבור שלושה מכשירים לצפייה בו-זמנית, ובאיכות שידור של FHD. מכיוון שמדובר בזכויות שידור, רק ישראלים בחו"ל יוכלו להשתמש בשירות - כלומר, הוא יהיה חסום לשידור בישראל. מבחינת תכנים שנמכרו לתאגידי השידור בחו"ל, הם לא יהיו זמינים במדינות רלוונטיות (לדוגמה, 'שעת נעילה' שנמכרה ל-HBO).

"היה קשה לחבר את כל הגורמים כדי לקבל את כל הזכויות", הודה אדרי. "במשך עשרות שנים שדדו אותנו כל מיני פיראטים למיניהם בחו"ל, ששידרו את כל הערוצים תמורת 30 דולר שלקחו לכיסם. בתור מפיק סרטים, לא ראיתי שקל מעולם על השידורים הפיראטיים האלה".

בן ברנר, מייסד שותף במיזם, אמר כי כעת הם מציעים את "כל הפריים-טיים של ישראל במכה אחת. למעשה, אין זירת סטרימינג שמאגדת את כל הערוצים הישראלים בכפיפה אחת".

לצד ההכרזה הזו, השבוע הודיעה פלטפורמת הסטרימינג IZZY, המפיצה תכנים ישראליים בקרב קהלים חדשים בעולם, על עוד כ-100 שעות תוכן חדשות כמו סדרות דרמה, דוקו, תחקירים ועוד. בין זכויות השידור החדשות של החברה, שהוקמה לפני שנה ע"י ג'וש הופמן, נתי דינר וזאב פרוקופץ, נמנים "שלטון הצללים", "יחידה מעורבת", "שטח הפקר", "מחוברים" ועוד.

השירות של אדרי אינו נתפס מבחינת IZZY כמתחרה מקביל, כיוון שבחברה פונים לקהלים בחו"ל שאינם ישראליים. שירות הסטרימינג של IZZY עולה 6 דולר לחודש או 60 דולר לשנה. החברה מדווחת על 25 אלף מנויים.