הנפקות בת"א זה בעיקר אג"ח קונצרניות: 11.6 מיליארד שקל גויסו בחודש יולי

שלוש הנפקות ענק, של עזריאלי, אלביט וחברת החשמל, העמידו שיא גיוסים חודשי של שנה וחצי • מנכ"ל מידרוג: "לאור הריביות והמרווחים הנמוכים, שוק החוב הקונצרני ממשיך להיות אטרקטיבי"

שיא של שנה וחצי בגיוסי אג"ח קונצרניות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone
שיא של שנה וחצי בגיוסי אג"ח קונצרניות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

הבורסה המקומית נהנית מעדנה בכל הנוגע לגיוסי הון ראשוניים (IPO), ותוך כשנה השלימו כ-100 חברות חדשות, בעיקר מתחומי הטכנולוגיה, הנפקות הון במסגרתן גייסו יחד יותר מ-13 מיליארד שקל.

נוכח פריחתו המפתיעה של השוק הראשוני, נדחקה מהכותרות פעילות גיוסי האג"ח של החברות, שמשלה בבורסה בשנים קודמות. עם זאת, "מתחת לרדאר", שוק הנפקות החוב הקונצרני נהנה גם הוא מתקופת פעילות אינטנסיבית, כאשר היקפי הגיוסים בו גדולים בהרבה.

מנתוני חברת מידרוג עולה, כי היקף גיוסי החוב בחודש יולי, שהגיעו לסכום של 11.6 מיליארד שקל, מהווים שיא חודשי שלא נרשם בתל אביב זה כשנה וחצי, והוא גדול פי 2.5 מסך הנפקות האג"ח ביולי של השנה שעברה, שהסתכמו ב-4.5 מיליארד שקל.

אבי שטרנשוס מנכ"ל מידרוג ציין, כי "לאור הריביות והמרווחים הנמוכים, שוק החוב הקונצרני ממשיך להיות אטרקטיבי עבור מנפיקים מגוונים יותר, שנוטים לנצל את התשואות הנמוכות ולהנפיק אג"ח חדשות במח"מים ארוכים יחסית. אנו צופים כי מאפיינים אלו ימשיכו ללוות את השוק האג"ח גם בחודשים הקרובים.

קבוצת עזריאלי מובילה בראש

בסיכום חודשי מי שמשכו את הפעילות קדימה היו שלושה גיוסי חוב גדולים במיוחד, בראשם של ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי  עם סכום של 3.6 מיליארד שקל, המהווה כ-30% מסך הגיוס החודשי.

קצת אחרי עזריאלי, יצרנית המוצרים הביטחוניים אלביט מערכות  (1.9 מיליארד שקל) וחברת החשמל (1.2 מיליארד שקל) היו אחראיות יחד על יותר מרבע מסכום הגיוס המצרפי שנרשם ביולי.

אחרי יולי האינטנסיבי, היקף הגיוסים המצרפי בשבעת החודשים הראשונים של 2021 הגיע לכ-35 מיליארד שקל, דומה לנתון בתקופה המקבילה אשתקד (34.5 מיליארד שקל), וקצת פחות מכ-37 מיליארד שקל שגויסו בשבעת החודשים הראשונים של 2019.

 
  

חולשה יחסית בסקטור הפיננסים

בזכות הנפקת הענק של עזריאלי, חלקו של ענף הנדל"ן והבינוי בגיוסי החוב בסיכום חודשי הגיע ליותר ממחצית ( 5.6 מיליארד שקל). מתחילת 2021 סכום גיוסי האג"ח של חברות הנדל"ן מתקרב ל-17 מיליארד שקל - גבוה בכ-8% מבתקופה המקבילה אשתקד.

מול הדומיננטיות של הנדל"ן, סקטור הפיננסים סיכם חודש חלש בגיוסי החוב עם סכום של כ-300 מילון שקל בלבד (לו הייתה אחראית חברת מימון ישיר ) לעומת יותר מ-2 מיליארד שקל שגייס הענף ביולי 2020.

גם מתחילת השנה הפעילות בסקטור זה חלשה יחסית, עם גיוסים של פחות מ-2.5 מיליארד שקל - נמוך בכ-70% מהגיוסים בשבעת החודשים הראשונים אשתקד. במידרוג מסבירים כי, "הירידה בהנפקות הסקטור, הכולל בעיקר את הבנקים הגדולים, נבעה מהיקף גיוסים גבוה יחסית אשתקד" ומכך שלבנקים יש כיום יתרות נזילות מספיקות ואין להם צורך בגיוסים נוספים בשלב הנוכחי.

"שיפור הנגישות לאשראי בינוני ומטה"

עוד עולה מנתוני מידרוג, כי "נמשכת הרחבת פרופיל סיכון האשראי בקרב המנפיקים, עם יותר הנפקות ומנפיקים שאינם מדורגים". לפי הנתונים, מתחילת השנה, חלקן היחסי של המנפיקות מקבוצת Aa בניטרול חברות פיננסים, ירד ל-34% לעומת 41% בתקופה המקבילה של 2020, וכ-50% בממוצע בשנים 2018-2019, וזאת משום "השיפור בנגישות לשוק של מנפיקים באיכות אשראי בינונית ומטה".

כך, הנפקות לא מדורגות היוו כ-12% מהערך הנקוב שהונפק מתחילת השנה, לעומת כ-2% בשנה שעברה וכ-7%-8% ב-2018-2019.