האוצר התקפל: המשנה לנגיד צורף לראשות הוועדה לבחינת שינוי הפיקוח על הגופים הפיננסים תחת בלניקוב

אחרי שבסוף השבוע הכניס האוצר ברגע האחרון לטיוטת חוק ההסדרים את ההצעה להקים ועדה שתבחן את שינוי מבנה הפיקוח על הגופים הפיננסיים ללא התייעצות עם בנק ישראל, הצדדים הסכימו על הכנסת נציג בנק ישראל לראשות הוועדה תחת בלניקוב

אנדרו אביר / צילום: ליאור מזרחי
אנדרו אביר / צילום: ליאור מזרחי

המאבק בין משרד האוצר ובנק ישראל בנוגע להקמת הוועדה לבחינת שינוי מבנה הפיקוח על הגופים הפיננסיים הגיע להכרעה. אחרי שהאוצר במהלך חד צדדי הכניס ברגע האחרון לטיוטת חוק ההסדרים את ההצעה להקמת ועדה בראשות מנכ"ל האוצר רם בלניקוב, הצדדים הסכימו כי המשנה לנגיד בנק ישראל אנדרו אביר יהיה נציג הבנק בוועדה וישמש הסגן של בלינקוב.

בהמשך לביקורת שהושמעה על החלשת בנק ישראל על ידי האוצר במסגרת המאבק לקראת הצגת התקציב, גורם בסביבת בנק ישראל מסביר כי הנגיד אמיר ירון נעמד על הרגליים האחוריות והבהיר באופן חד משמעי שהוועדה תקום אך ורק במבנה הזה. ירון הביא לדוגמה את המקרה של אנגליה ב-2008, שעה שהפיקוח יצא מהבנק המרכזי וחזר אליו "עם הזנב בין הרגליים", וגם את העובדה שבנק ישראל הוא המלווה האחרון לכל הגופים הפיננסיים בישראל, ולכן כל שינוי במבנה שלהם הוא בעל משמעות יציבותית.

הצדדים הסכימו על הקמה משותפת של הוועדה שתגיש את המלצותיה לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל בתוך 300 יום. בוועדה יהיו חברים הממונה על התקציבים באוצר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וראש האגף הפיננסי בחטיבת המחקר בבנק ישראל. בהסכמת הנגיד, ימנה שר האוצר שלושה נציגים נוספים מטעם הציבור. המפקחים הפיננסיים והממונה על התחרות וראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, יזומנו בפני הוועדה להציג את עמדתם.

מוקדם יותר היום הנגיד ירון חשף בישיבת הממשלה את התסכול מיחסי העבודה מול האוצר, כשאמר כי החשב הכללי עיכב אצלו העברה של נתונים הקשורים לסיכון של החוסכים לפנסיה. מדובר בהעברת החישוב שביצע החשב להערכת הסיכון הכרוך בביטול האג"ח המיועדות בתיקי החיסכון והחלפתן בהתחייבות ממשלתית. ירון הלין כי לבנק ישראל לא נותר מספיק זמן כדי לגבש תגובה - מה שמרמז שבחשכ"ל לא מיהרו לשתף את בנק ישראל בסיכונים הכרוך במהלך שיזם האוצר.

בנוגע לציפייה מגביית המסים, שהפתיעה לטובה בשנה החולפת, ירון הזהיר בישיבת הממשלה כי "הצעדים הנלווים לתקציב אמורים להגדיל את הכנסות הממשלה במיליארדי שקלים כבר בשנת 2022. עם זאת, רצוי לנהוג בשמרנות בהערכת התקבולים ממסים חדשים ומשינויים בהליכי הגבייה, שכן אלו קשים לחיזוי. ניסיון העבר בישראל ובעולם מלמד כי 'העמקת הגבייה' כתוצאה מצעדים מנהלתיים נותרת לעתים כמשאלת לב".