חוק ההסדרים עובר לכנסת: המטרו בדרך החוצה, מאבק על הרפורמה בחקלאות

בכנסת טוענים כי לא ניתן יהיה לדון בכל הרפורמות שבחוק ההסדרים • בהתאם לנוהג חוקים יפוצלו ממנו, וכך מעריכים בכנסת שיקרה לחוק המטרו • הלובי החקלאי ינסה לשנות את הרפורמה, לאחר שכשל בניסיון להוציא אותה מהחוק

נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, בתום ישיבת הממשלה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, בתום ישיבת הממשלה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לראשונה זה שלוש שנים, בתום לילה לבן ודיונים ממושכים, אישרה הממשלה את תקציב המדינה, בהיקף 452.5 מיליארד שקל, וחוק ההסדרים לשנים 2021-2022. חוק ההסדרים, הכולל כ-70 הצעות ו-50 תיקוני חקיקה, עבר ברובו פה אחד בלילה שבין ראשון לשני אך בשבועות הקרובים צפויה הקואליציה להוציא מתוכו רפורמות לחקיקה נפרדת בכנסת. בכנסת כבר מעריכים בוודאות גבוהה כי חוק המטרו יפוצל לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה. פיצול חוקים רחבים הוא נוהג מקובל בכנסת. עם זאת, בכנסת חוששים שפיצול החוק יוביל לכך שהוא לא יקודם בסופו של דבר.

התנגדויות של משרד הבריאות הובילו הן להעלאת תקציב המשרד והן לשינויים קלים בחוק ההסדרים בפרק הבריאות ביחס לקופות החולים. במרכז חוק ההסדרים כמה רפורמות דרמטיות שהאוצר ביקש להעביר, בהן העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן הכוללת הטלת אגרת גודש וחקיקת חוק המטרו. גם הרפורמה בחקלאות עברה, חרף מחאת החקלאים שנמשכה שעות ארוכות במקביל לדיוני הממשלה. גם העלאת המס על הכלים החד פעמיים והמשקאות הקלים בפנים, וכך גם הרפורמה לפתיחת הייבוא וביטול החסמים של מכון התקנים שאמורות להשפיע על יוקר המחיה.

שרת התחבורה מרב מיכאלי התנגדה בשבועות האחרונים להטלת אגרת גודש, שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר שהוא לא יתעקש, אבל באגף התקציבים נעמדו על הרגליים האחוריות, ולבסוף הוסכם שאגרת הגודש תיכנס לתוקף בשנת 2024.
עוד בנוסף במסגרת התקציב התחייבה הממשלה לשלוש תכניות חומש משמעותיות לחברה הערבית, הדרוזית והבדואית. עוד התקבלה החלטה להגדיל את המימון של המשטרה למלחמה בפשיעה באוכלוסייה הערבית בכ-800 מיליון שקלים, צעד אותו מכנים באוצר כ"דרמה".

בנושא הרפורמה באג"ח הייעודיות לפנסיה קיימת מחלוקת של האוצר עם ההסתדרות - התוכנית נותרה בחוק ובשבועות הקרובים ימשכו הדיונים בין האוצר להסתדרות עד להנחת החקיקה לאישור הממשלה.

הערכות: המטרו יפוצל מחוק ההסדרים

הדיונים והליכי החקיקה לוקחים זמן וכדי לאפשר הליך מיטבי, טוענים בכנסת, יפוצלו מחוק ההסדרים חלקים בהסכמה. כך קרה גם בתקציב אותו העביר שר האוצר כחלון, אז הוציאו בהנהלת הקואליציה כ-30 חוקים מחוק ההסדרים לחקיקה נפרדת והותירו בחוק 52. על פי הנוהג בכנסת, המשא ומתן מה יעבור בחוק ההסדרים ומה יפוצל לחקיקה נפרדת מתחיל בלשכתו של היו"ר סמוך לקריאה ראשונה. אולם הפעם לבקשת יו"ר הכנסת מיקי לוי והיועמ"שית עו"ד שגית אפיק הוא יתחיל קודם לכן לאור הגודל של הצעת החוק והצורך בדיון משמעותי. בכנסת טוענים כי חוק ההסדרים שאושר רחב למדי ולכן לא ניתן יהיה לדון בכל הרפורמות שבו בפרק הזמן הנדרש לאישור התקציב והחוק עד ל-15 בנובמבר.

ישיבה ראשונה בנושא תתקיים כבר השבוע בלשכתו של היו"ר לוי וישתתפו בה היועמ"שית אפיק, ראשי הקואליציה עידית סילמן ובעז טופורובסקי וכן נציגי שר האוצר. לאחר האישור בקריאה ראשונה תתכנס ועדת הכנסת ותחליט איזה ועדה תכין כל חוק בתוך חוק ההסדרים. החלטה נוספת שתתקבל תהיה איזה חוקים לפצל לדיון נפרד, כמו המטרו, שבו טוענים בכנסת נדרש לדון יותר מהחודשיים שניתנו לצורך אישור התקציב.

ביום שני משרדי האוצר והתחבורה הסכימו על הסכם מקיף על סך 150 מיליארד שקל להקמה של מטרו בגוש דן. לשם כך, הגיעו המשרדים להסכמה על רשות המטרו, אשר תנהל את תהליך ההקמה של פרויקט התשתית הגדול בתולדות המדינה. מאחר שמדובר ברפורמה כבדה, יבקשו כאמור בכנסת לפצל אותה מהחוק ולדון בה בנפרד. אולם גם במשרד האוצר וגם בלשכת שרת התחבורה מרב מיכאלי טענו כי "כעת המטרו בחוק ההסדרים". גורמים במשרד התחבורה טענו בנוסף, כי "יודעים שלכנסת יש דינמיקה משלה". שרת התחבורה אמרה, כי "המטרו עבר בחוק ההסדרים... חוק ההסדרים זה לא הכי רצוי לשלטון תקין אבל לא הייתה הזדמנות לתקן את הדבר הזה. הכנסת היא מקום ריבוני ומתקיימים בה דיונים והכנסת תאמר את דברה".

לחצים להפריד בחקיקה את מכסות הביצים

בשלב הבא יונחו החוקים המתוקנים על שולחן הכנסת והצבעה בקריאה ראשונה תתקיים במליאה בסוף חודש אוגוסט. לאחר מכן יעבור חוק ההסדרים לוועדת הכנסת שם יוחלט אילו חוקים ידונו באיזה ועדות לפי התוכן והחשיבות. לשר האוצר אביגדור ליברמן יהיה נוח להעביר את הנושאים המשמעותיים לדיון בשתי הוועדות של ישראל ביתנו - ועדת הכספים, כמובן, וועדת התשתיות בראשות יוליה מלינובסקי. פיצול נוסף יאפשר כאמור הליך חקיקה נפרד של חוקים שבהם נדרש לדון תקופה ממושכת יותר מזו הנתונה לכנסת לצורך העברת התקציב.

הלחץ של הלובי החקלאי מרכז מאמץ בכנסת, אחרי שנכשלו בניסיון להוציא את הרפורמה מחוץ לחוק ההסדרים בישיבת הממשלה. על ראשי הקואליציה מופעלים לחצים מאוד כבדים לפצל את נושא המכסות על הביצים כבר בלשכתו של יו"ר הכנסת, כלומר כבר בשלבים הראשונים. החקלאים ינסו לנתב את החוק לוועדת הכלכלה בראשות ח"כ מיכאל ביטון ולא לוועדות של ישראל ביתנו כדי להבטיח להכניס בה כמה שיותר שינויים. בינתיים טוענים במפלגת העבודה כי ללא הבנות מול החקלאים חוק ההסדרים כולו לא יקודם. נציגי האוצר, הלובי החקלאי וסיעת העבודה נועדו להיפגש ביום שלישי במטרה להגיע להסכמות במסגרת השינויים שייכנסו בחוק ההסדרים עוד לפני שיגיע לכנסת, אך מטרת העל של החקלאים היא למסמס את הרפורמה.

קרעי: לא לפגוע בשכבות החלשות

בתוך כך שלח ח"כ שלמה קרעי מכתב ליו"ר הכנסת שבו ביקש מהאחרון לעשות שימוש בסמכותו כדי להוציא מחוק ההסדרים רפורמות שפוגעות באוכלוסיות החלשות. קרעי מזכיר במכתבו מכתב ששלחה בזמנו סיעת יש עתיד בנושא ובו נכתב כי "חוק ההסדרים הוא פרקטיקה שנויה במחלוקת, בשל רמיסת ההליך החקיקתי הראוי וכפיית הצבעה על חברי כנסת מן הקואליציה בגלל האיום שאי-אישור התקציב פירושו נפילת הממשלה".

קרעי כתב "אני מבקש מאדוני להשתמש בסמכותו ובלחץ שיוכל להפעיל מתוקף מעמדו על מנת להוציא מחוק ההסדרים גזרות שהציבור לא יכול לעמוד בהן או מחטפים לא ראויים. כך למשל: הרפורמה בשירותי הדת, את הפרק העוסק בהעלאת סף הזכאות להנחות בריבית על המשכנתא לחלשים ביותר, מ-600 נקודות ל-2,000 נקודות. ידידי ומכובדי, בטוחני כי סעיף זה מדיר שינה מעיניך. במשך תקופה ארוכה, שיתפנו פעולה ונאבקנו ביוקר תשלומי הדיור. פעולה זו אינה שייכת לחוק ההסדרים ואיננה ראויה כלל וכלל. מטרתה לפגוע בחלשים ביותר באופן אנוש וזריקתם לשוק הריביות מוצצות הדם".