"התחושה היא שכל מה שקשור לסולאר עולה וגדל": סולאראדג' מספקת תוצאות חזקות ותחזית ורודה

חברת הטכנולוגיה מציגה צמיחה של 45% בהכנסות הרבעון השני וזינוק בשורת הרווח • סמנכ"ל הכספים:"אנחנו אומרים ללקוחות שתמיד נמצא דרך לספק להם: נשלם יותר, נזיז ייצור, נעשה שינוי בתוכניות הייצור – לכן הם נשארים נאמנים לנו"

רונן פייר, סמנכ"ל הכספים של חברת סולאראדג’ / צילום: איל יצהר
רונן פייר, סמנכ"ל הכספים של חברת סולאראדג’ / צילום: איל יצהר

דוחות חזקים לחברת הטכנולוגיה סולאראדג'  הקפיצו את מניית החברה במסחר המאוחר בנאסד"ק ב-11%. החברה, המנוהלת על-ידי צבי לנדו, היא ספקית של מערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית שפועלת גם בתחומים משיקים ובהם אגירת אנרגיה ומנועים לרכב חשמלי.

סולאראדג', שנסחרה בשווי של 13.4 מיליארד דולר טרם הזינוק במניה, סיכמה את הרבעון השני עם צמיחה של 44.7% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, ושל 18.4% לעומת הרבעון הקודם. ההכנסות הסתכמו ב-480 מיליון דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שציפו ל-455 מיליון דולר. ההכנסות במחצית הראשונה צמחו ב-16.1% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020 והסתכמו ב-886 מיליון דולר.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-45.1 מיליון דולר, עלייה של 23% מהרבעון המקביל. ברמת המחצית הרווח דווקא ירד ב-4.7% ל-75.2 מיליון דולר.

הרווח הנקי Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם הוצאה רבעונית של 24 מיליון דולר על תגמול הוני לעובדים, הסתכם ב-72.5 מיליון דולר - גידול של 30.7% בהשוואה לרבעון המקביל, ובמחצית הראשונה הרווח Non-GAAP הגיע ל-128 מיליון דולר, לעומת 103 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הרווח הנקי למניה היה 1.28 דולר ברבעון ו-2.26 דולר במחצית, גבוה ב-16 סנט מתחזיות האנליסטים.

ברבעון השלישי הצפי הוא להכנסות של 520-540 מיליון דולר, צמיחה של כ-57% ביחס לרבעון המקביל וגבוה מתחזיות האנליסטים, שציפו ל-505 מיליון דולר. מתוך הסכום, 460-480 מיליון דולר יהיו מהכנסות בתחום הסולארי. שיעור הרווח הגולמי Non-GAAP יהיה 32%-34%, ובסגמנט הסולארי - 35%-37%.

"עלייה חזקה לאורך כל המדינות והסגמנטים"

סמנכ"ל הכספים של סולאראדג', רונן פייר, מסביר את התוצאות הטובות: "יש עלייה חזקה מאוד בביקושים לאורך כל המדינות והסגמנטים. באירופה היה לנו רבעון שיא, בארה"ב לא שיא אבל בהחלט גידול, ובשאר העולם - רבעון שיא. עקרונית, התחושה היא שכל מה שקשור לסולאר עולה וגדל", הוא אומר. "מצד שני, יש עדיין מצוקות של רכיבים, שלא מאפשרים לחלק מהשחקנים בשוק לייצר בהתאם לביקוש שהם רואים, וחלק מהביקוש מתנקז גם אלינו".

לדבריו, "אנחנו מסתדרים עם הנושא הזה יותר טוב. היום, כל רכיב קשה מאוד להשיג. אנחנו בוגרי מערכות של מצוקות רכיבים מהעבר, ופיתחנו שיטה להתמודד. יש לנו קשר טוב מאוד עם הספקים, אנחנו קונים מלאים גם לקבלני המשנה ומחזיקים מלאי ביטחון, ולרוב הרכיבים הקריטיים יש לנו שני ספקים. לכן, גם כשהמחסור התחיל ידענו לצפות אותו מהר יותר מאחרים, והפעלנו לחץ לקבל סחורה. אנחנו לא חסינים למחסור, אבל כן גמישים. אנחנו מרגישים שיש לנו ביטחון ביכולת לספק את כל הביקושים בתנאים האלה.

"יש גם קצת סכנות - בווייטנאם יש לנו ירידה בתפוקה במפעל, כי הממשלה הטילה הגבלות בגלל הקורונה. הסטנו חלק מהייצור לסין, אז אנחנו משלמים יותר מכסים בארה"ב, כי יש מכס של 25% על יבוא סחורות סיניות לארה"ב".

"לא רואים השפעות של הקורונה"

בהקשר של הגבלות הקורונה ברחבי העולם פייר אומר כי "המצב פחות גרוע. בכל המדינות שאנחנו מתקינים ומוכרים אנחנו לא רואים השפעה - גם בשיא של שני הגלים הראשונים ההתקנות המשיכו כמעט כרגיל. במדינות שאנחנו מייצרים יש לפעמים הגבלות, אבל במסגרת השיטה שלנו להתמודד אנחנו יודעים להפעיל את הספקים.

"אנחנו לא משאירים כסף על השולחן ולא מוותרים על עסקאות, גם אם משלמים יותר על מכס. אנחנו אומרים ללקוחות שתמיד נמצא דרך לספק להם: נשלם יותר, נזיז ייצור, נעשה שינוי בתוכניות הייצור - אתם תקבלו מה שאתם רוצים. לכן הם גם נשארים נאמנים לנו".

איך נראה השוק בכל אזור גיאוגרפי?
"באירופה השוק גדל, גם בגלל שיש תוכניות תמריצים פוסט-קורונה וחלק מהמדינות מעודדות זאת. יש מקומות כמו הולנד, שנורא כלכלי להתקין מערכות סולאריות, ואנשים מעריכים שזה אולי לא יימשך לנצח, וכדאי עכשיו 'לנעול' את ההטבות. בתחום ההתקנות המסחריות, זו תעשייה יציבה בסך הכול, יש ביקוש לחשמל הזה והמדינות מעודדות.

"בארה"ב יש שתי תופעות שונות. הראשונה היא שיש הרבה מאוד שריפות שגורמות ניתוקים במערכת החשמל, וזה גורם לכך שהתקנות סולאריות, שהן ממילא רווחיות וקלות, מבוקשות היום גם עם סוללות שעושות גיבוי במקרה של הפסקות חשמל, וזה מגדיל את ערך המערכת.

"השנייה היא שיש התאוששות גדולה מאוד בתחום המסחרי בהתקנות על גגות של קניונים, מפעלים וכדומה, תחום שמאוד נפגע בגלל הקורונה, וכעת קצבי המכירה חוזרים לגדול. בשאר העולם אפשר לציין גאות גבוהה מאוד בביקושים בישראל, קוריאה וטייוואן".

פייר מדגיש שבשוק ציפו מהחברה להתחיל לספק סוללות לאגירת אנרגיה סולארית, דבר שהתחיל ברבעון השני וצפוי לגדול בהמשך.

התחזית לרבעון הבא למעשה משקפת את המשך המגמות הקיימות?
"כן, ומעבר לזה אזכיר עוד דבר, שהוא העסקים הלא-סולאריים שלנו. יש לנו את הסוללות של חברת קוקאם (שנרכשה ב-2018, ש'ח'ו') עם שני פרויקטים באוסטרליה, בתחום ה-e-mobility, מנועים לרכב חשמלי, האספקה לפיאט דוקאטו גדלה ותתייצב ברמות גבוהות יותר, כך שהביקוש הגבוה לא מגיע רק מתחום הסולאר. תחום ה-e-mobility הוא הסגמנט הצומח ביותר כרגע".

יש לכם מעל 1.1 מיליארד דולר בקופה, לעומת חוב של 620 מיליון דולר למחזיקי האג"ח להמרה. יש תוכנית לרכוש חברות?
"אנחנו מסתכלים כל הזמן, אבל המחירים עדיין מאוד גבוהים ולא סבירים כרגע, ואנחנו זהירים".