ועדת הכספים התכנסה לדון בתושבי עוטף עזה, נציגי הממשלה לא באו - והיו"ר פוצץ את הדיון

אף נציג ממשרדי הממשלה לא הופיע לדיון ועדת הכספים בנוגע לפיצוי לתושבי עוטף עזה שנאלצו לעזוב את בתיהם במבצע שומר החומות • יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, נעל במחאה את הדיון ואמר: "לשבת במשרדים זה מאוד נוח, אבל אתם צריכים להגיע ולתת פה תשובות לתושבים"

דיון ועדת הכספים הבוקר / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
דיון ועדת הכספים הבוקר / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ועדת הכספים התכנסה הבוקר (ג') לדיון על הפיצוי לתושבי עוטף עזה שנאלצו לעזוב את בתיהם במבצע שומר החומות, אולם נציגי המשרדים החליטו שלא להופיע והיו"ר אלכס קושניר עצר במחאה את הדיון. כבר בפתח הדיון התברר כי אף נציג מהמשרדים לא הגיע וכי נציגי משרד האוצר הודיעו רק הבוקר שלא ישתתפו בו, למרות שהוזמנו משום שהסוגייה נוגעת רק למשרד הביטחון.

קושניר נעל את הדיון וקבע כי זה יתקיים רק בהשתתפות פיזית של נציגים ברמת ראשי אגף ומעלה: "לשבת במשרדים זה מאוד נוח, אבל אתם צריכים להגיע ולתת פה תשובות לתושבים. להטיח את הדברים ובסוף לא לקבל תשובות, זה לבזות את התושבים שמבוזים מספיק".

על פי תקנון הכנסת, פקידי ממשל נדרשים להופיע בכנסת בכל פעם שהם מוזמנים לדיון, אולם בתקופת הקורונה חלק מהם עברו להשתתפות מרחוק. בחודשים האחרונים ננזפו המשרדים פעם אחר פעם בוועדות השונות לאחר שבחלק מהדיונים בחרו שלא להגיע לכנסת למרות שההגבלות הוסרו. באחת מהפעמים הייתה זו ח"כ מירב בן ארי שנזפה בפקידי האוצר ואמרה להם "אתם רק צריכים לחצות את הכביש".

התחושות בוועדת הכספים היו קשות שכן מדובר בתושבי עוטף עזה שנדרשו להתפנות מבתיהם במבצע שומר החומות, ומאז הממשלה מעכבת את תשלומי הפיצויים בנושא.

תושבים לא קיבלו החזר, קיבוצים מארחים צברו חובות

בפתח הדיון, הציגה ח"כ נירה שפק יוזמת הדיון את הנושא ואמרה כי "תושבים נאלצו לעזוב את האזור שהיה מופגז ותוכנית המלונית לפינוי מוסדר לא הופעלה. בפועל נוצר מצב אבסורד, בו חלק מהתושבים פינו עצמם בצורה מאורגנת, אבל פחות ממחציתם קיבלו מענה מסודר. חלק הלכו עם כספם וחיפשו מקום לגור בו - מלונות וצימרים, וחלק לא עשו זאת ונשארו בישובים צמודי גדר תחת אש בהסתגרות, כי לא היה להם כסף, כי לא עבדו ולא היה תזרים באשראי.

"בתשובה לשאילתא שהגשתי קיבלתי תשובה שניתן תקציב של 250 שקל לכל אדם ללילה עבור אותם לילות של המבצע. אם יצאו בצורה מסודרת הרשות תקבל החזר ובמידה ויצאו פרטנית יקבלו החזר בגובה התשלום שאושר, בכפוף לחשבונית. בפועל אנשים מחזיקים חשבוניות ביד ולא קיבלו החזר יותר מחודשיים, גם התקציב שהוקצב לכך לא מספיק, כאשר המענה כולל גם את אשקלון ושדרות. אני בושה במענה שניתן".

שפק טענה עוד כי קיבוצים שפינו חדרים על מנת לארח את תושבי העוטף טרם קיבלו תמורה: "מעגן מיכאל צבר חוב של 275 אלף שקלים לאחר שקלט תושבים ב-35 חדרים, לקיבוץ שדות ים יש חשבוניות על 150 אלף, גם עין גדי פינה אצלו חדרים ואף אחד לא משלם לו. זו לא המדינה שאני מכירה, לא יכול להיות שעסקים שבאו וקלטו לא קיבלו כסף ומשפחות לא קיבלו כסף. אני מבקשת שנקבע לוחות זמנים והנחיות".

"הזלזול של משרדי הממשלה חייב להיפסק"

במסגרת הדברים שאל יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר מדוע נציגים ממשרדי הביטחון, הפנים והאוצר לא נוכחים פיזית בדיון, חלקם בזום ונציגי אגף התקציבים נעדרים לגמרי - חברי הוועדה יצאו נגד הזלזול של הממשלה בכנסת. ח"כ ולדימיר בליאק מחה על כך ואמר "הזלזול של משרדי הממשלה חייב להיפסק, המצב שנוצר עם התשלומים העלה ביתר שאת את הצורך במתווה מוסדר לכל מצבי החירום. המתווה יכול להיות מבוסס על מתווה צוק איתן או מתווה אחר, אבל הגיע הזמן להסדיר את העניין".

גם ח"כ ינון אזולאי יצא נגד הפקידות ואמר "הזלזול של הממשלה והפקידים שצריכים להגיע לפה אינו חדש. זו לא פעם ראשונה ולא אחרונה שיש התנהלות כזו. הם מנהלים את המדינה, לפחות שינהלו ביושר והגינות. לא יכול להיות הזלזול הזה בוועדה שמפקחת, שהם יושבים פה הכיסא לא נוח להם, שהם יושבים בזום, נוח להם, הם עונים מה שהם רוצים, שהם ישבו פה ויסתכלו לנו בעיניים". ח"כ מאיר יצחק הלוי הוסיף "אני מצטרף לדברי חבריי, אסור לנו להיות שבויים בנורמות עבודה מצד גורמים כאלה או אחרים. כולנו צריכים להתעקש שהוועדה תעשה את עבודתה בצורה הטובה ביותר. אני מתפלל שנשקיע כמה שיותר מאמץ ביצירת נקודות, חשיבה עקרונית שתביא לדברים ברורים".

יו"ר הוועדה קושניר נעל את הדיון ואמר "נקיים דיונים עם תוצאה בסוף, לא דיוני סרק. אבקש ממנהל הוועדה להוציא מכתב למנהלי המשרדים עם תיאור הדיון, ואני מבקש שיגיעו לפה אנשים לפחות ברמת ראש אגף לדיון הבא בנושא".