רק 5% מהישראלים מוטרדים ממשבר האקלים

במכון הישראלי לדמוקרטיה בדקו את עמדות הציבור לגבי הטלת מס על כלים חד פעמיים וכלפי משבר האקלים עצמו • וגם: שורה של מינויים חדשים במגוון חברות • אירועים ומינויים

השריפות בטורקיה, החודש / צילום: Associated Press
השריפות בטורקיה, החודש / צילום: Associated Press

מה חושבים הישראלים על הרפורמות הסביבתיות שמובילה הממשלה? במכון הישראלי לדמוקרטיה בדקו באמצעות סקר מיוחד מהן עמדות הציבור לגבי הניסיון של שר האוצר ליברמן ליישר קו עם דרישת המשרד להגנת הסביבה ולהטיל מס על כלים חד פעמיים, ועד כמה משבר האקלים מטריד את הציבור לעומת נושאים גדולים אחרים הנמצאים בלב העיסוק הממשלתי והתקשורתי.

באמצעות "מדד הקול הישראלי", שמבוסס על מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל, גילו במכון כי 60% מהציבור סבורים שהחלטת ליברמן לתמוך במיסוי כלים חד פעמיים הייתה עניינית.

כזכור, חברי כנסת מהחברה החרדית טענו כי מס החד"פ וצעדים נוספים נועדו לפגוע בבוחרים שלהם. כאשר בחנו את הסוגיה במכון, נמצא כי כמעט 99% מהמשיבים בחברה החרדית סבורים שכך הדבר, לעומת 19% בקרב החילונים, ו-67% בקרב הדתיים-מסורתיים.

"סיכויי ההצלחה של הממשלה החדשה תלויים במידה רבה ביכולתה לבנות לעצמה דימוי 'מקצועי'", אומרת פרופ' תמר הרמן, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומרצה באוניברסיטה הפתוחה. "זאת כאנטי-תזה לדימוי של ממשלת נתניהו ככזו שהייתה מונעת בראש ובראשונה על ידי אינטרסים אישיים ופוליטיים צרים.

"זהו מהלך קשה: התרבות הפוליטית הישראלית כוללת חשדנות בסיסית כלפי המוטיבציות של מקבלי ההחלטות, ולכל אחד מן השרים בממשלה יש 'צבע' פוליטי ואישי רב שנים. לפיכך, מהלך בעל היגיון אקולוגי ברור, כמו מיסוי על כלים חד פעמיים, מתפרש - בעיקר אבל לא רק על ידי החרדים - כמהלך עוין המכוון כלפיהם. הדבר מסתייע בעובדה שנושא הסביבה בכלל, ומשבר האקלים בפרט, נמצאים בתחתית סולם הטרדות של רוב הציבור הישראלי. זאת בשונה ממדינות אחרות במערב, שם הנושא נמצא במקום גבוה מאוד במדרג העניין הציבורי".

אז מה מיקומו של משבר האקלים בסקלת הדאגות של הציבור הישראלי? רק 5% מהמשיבים טוענים כי משבר האקלים הוא הנושא המטריד אותם ביותר כיום. השונות הפוליטית בולטת מאוד: בשמאל 18% מוטרדים ממשבר האקלים, לעומת 3% במרכז ובימין. לפי רמת דתיות, בקרב החברה החרדית והדתית 0% מוטרדים ממשבר האקלים. 3% מהמסורתיים מוטרדים מאחד המשברים הגדולים המאיימים על האנושות והסביבה, לעומת 8% מהחילונים. ומה באשר לקואליציה ולאופוזיציה? מבין כל מי שהצביע למפלגות הקואליציה 6% מוטרדים, לעומת 3% מקרב מצביעי האופוזיציה.

ממה מוטרדים הישראלים יותר? 31% מוטרדים ממצב הכלכלה והמשק, 30% ממגפת הקורונה, 21% מתפקוד הממשלה החדשה, ו-9% מהמצב הביטחוני - שלא מככב השנה בראשית הרשימה, מטבע הדברים. אגב כך, מעניין לציין הבדל פוליטי שעולה מהסקר: בשמאל ובמרכז הנושא המטריד ביותר הוא מצב הכלכלה והמשק (בשני המקרים 39%), בעוד בימין הנושא המטריד ביותר הוא תפקוד הממשלה החדשה (31%).

מצנח הזהב

ורד לוי רון מונתה למנכ"לית SYTE, המפתחת פלטפורמת חיפוש מוצרי מסחר אלקטרוני.

עופר לוי, 59, מונה למנכ"ל פעילות המסחר המקוון של רשת סופר-פארם.

עופר לוי / צילום: טל גבעוני
 עופר לוי / צילום: טל גבעוני

אריאל קסל מונה למנכ"ל אתר דרושים IL השייך לקבוצת יד2.

אריאל קסל, מנכ"ל דרושים IL / צילום: עיבל רונן
 אריאל קסל, מנכ"ל דרושים IL / צילום: עיבל רונן

דוד קאופמן, 34, מונה למנהל השיווק והמכירות של יצרנית המזון הטבעוני "משומשו".

דרור טננבאום, 39, מונה למנהל השיווק של צמח תערובות, המתמחה במזון לבעלי חיים.

דרור טננבאום, מנהל השיווק בקבוצת צמח תערובות / צילום: תקשורות יעל שביט
 דרור טננבאום, מנהל השיווק בקבוצת צמח תערובות / צילום: תקשורות יעל שביט

חברת פורטוגליס, המתמחה בבקשות לאזרחות פורטוגלית, מינתה את דעאל כהן, לסמנכ"ל השיווק והמכירות, ואת דקלה חביב לסמנכ"לית התפעול.

צופית גורדון מונתה למנכ"לית עמותת "יוזמות עתיד", המסייעת לנשים לפתח יזמות עסקית זעירה לטובת השגת עצמאות כלכלית.

אזור התעשייה

רועי כפרי מגייס

מצוקת העובדים בענף ההייטק מובילה את החברות לגייס בכל דרך - ורק בשבוע החולף הן הצטרפו גם אל הפסקות הפרסומות בערוצים המסחריים.

במקביל הן ממשיכות לצלם סרטוני גיוס באמצעות טאלנטים - מגמה שהחלה בשנה שעברה, נזנחה מעט, וחזרה שוב בגדול. בחודש שעבר עלה סרטון של מיקרוסופט בכיכובם של שופטי מאסטר שף שבחנו את ה"מאכלים", כלומר הקודים, שבישלו המועמדים לעבודה. "סבתא שלי הייתה הממרג'ג'ת של המלך", אומר להם זה שהתקבל.

גם באפספלייר, המאפשרת לבעלי אפליקציות לגלות מהיכן הגיעו המשתמשים הרווחיים שלהם, העלו בחודש שעבר סרטון מושקע ומשעשע בכיכובו של השחקן תמיר בר, שמנהל סוכנות לציד (אמיתי!) של טאלנטים.

כעת מגיע תורו של היוצר המוערך רועי כפרי, שיביים וגם ישחק בסרטון של Artlist, שיעלה בקרוב. "החיבור שלנו לכפרי, שמכיר את המוצר ועושה בו שימוש בעצמו, היה טבעי ביותר", אומרת יעל פרישר, סמנכ"לית משאבי האנוש של החברה, המפעילה קטלוג מוזיקה וסרטוני וידיאו ליוצרי תוכן. "לכפרי גישה חדשנית ומקורית, וזה יסייע לנו לפנות לקהל היעד ולגייס עובדים".

חדשות טובות

מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס, הממוקם בהרצליה פיתוח, השיק תוכנית התנדבות בשיתוף עמותת HELPI: כל עובד זכאי לצאת ליומיים של התנדבות בשנה, על חשבון הארגון. העמותה מספקת לעובדים מבחר הזדמנויות להתנדבויות, אולם במידה ועובד מעוניין להתנדב במסגרת אחרת, הדבר ניתן לו.