פייסבוק ואמזון כמשל: כך הדוחות משפיעים על ביצועי המניות

משקיעים בתחילת דרכם טועים פעמים רבות לחשוב שאם חברה פרסמה "דוח טוב", מחיר המניה שלה צפוי בהכרח לעלות, ואם הדוח היה רע, הוא צפוי לרדת • זו טעות - כפי שמדגימה היטב התנהלות מניות אמזון ופייסבוק בשבוע שעבר

מטה אמזון בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images
מטה אמזון בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

יש כל מיני דרכים למדוד את הביצועים העסקיים של חברה. יש הבוחנים את הרווח הנקי, יש כאלה שבוחנים ההכנסות, יש מי שבוחן את תזרים מזומנים, את צמיחת המשתמשים וכדומה. האמת שכל התשובות נכונות - תלוי בסוג החברה וכו'.

מבלי לפתוח דיון על האופן בו ראוי למדוד שיפור אצל חברה, נראה כי על דבר אחד מעטים יחלקו: אם חברה צפויה לשפר את ביצועיה העתידיים, מחיר המניה שלה אמור לעלות כבר היום, כאשר הולך ומתבהר הצפי. זה הדבר החשוב ביותר להבין - תנועת המחיר של מניה מנסה "לנחש" את עתיד הביצועים העסקיים של החברות.

אבל חשוב להדגיש: יש הבדל גדול בין שיפור חד-פעמי לשיפור קבוע. ההשפעה של שיפור עתידי חד-פעמי על מחיר המניה תהיה חלשה למדי, בעוד שאם מדובר בשיפור קבע לאורך העתיד, לזה תהיה השפעה משמעותית.

הביצועים העסקיים של חברות ציבוריות (שמניותיהן נסחרות בבורסה) אינם חשופים למשקיעים בכל רגע. את הנתונים הללו חברות מציגות פעם בשלושה חודשים, בדוחות הכספיים שהן מפרסמות לציבור. עד פרסום הדוח יש שלושה חודשים שבהם למשקיעים אין מידע מהחברה בנוגע למה שקורה, ורק לאחר הדוח המשקיעים מגלים איך באמת איך "היו העסקים" בתקופה האחרונה.

אבל גם כשהם לא יודעים, המשקיעים מנסים לנחש את תוצאות הדוח עוד לפני שפורסם. אם המשקיעים סבורים כי הדוח הכספי הקרוב הולך להיות חיובי ולהציג שיפור בעסקי החברה, הם עשויים לקנות את המניה מבעוד מועד, ואנו נראה עלייה במחיר המניה עוד לפני הדוח.

תנודתיות גבוהה בעונת הדוחות

רגע פרסום הדוחות הכספיים הוא מותח ‪  לעתים. בעקבות מה שמופיע בדוח, מחיר המניה יכול לזנק באחוזים רבים, או להיחתך בחדות. לכן עונת הדוחות מאופיינת בתנודתחיות רבה במניות.

משקיעים בתחילת דרכם טועים פעמים רבות לחשוב שאם חברה פרסמה "דוח טוב", מחיר המניה שלה צפוי בהכרח לעלות, ואם הדוח היה רע, הוא צפוי לרדת.

זו טעות, כי כפי שאמרנו, בשלב שבו הדוח מפורסם, מחיר המניה כבר מנסה לנחש את מה שיהיה בו. מי הם אלה ש"צופים" מה יהיה בדוח? אנליסטים, גופי השקעות שיודעים לנתח את החברות הללו, אנשים מהתחום שיודעים משהו על מה שקורה מאחורי הקלעים. בכל תחום יש מומחים שמבינים מבעוד מועד את מה שאחרים טרם העלו על דעתם.

אם צפוי דוח טוב, המשקיעים נכנסים מבעוד מועד למניה ומעלים את השער שלה. כך שברגע פרסום הדוח, גם אם הוא אכן חיובי, אל תצפו לעלייה במחיר המניה אם הדוח לא חידש כלום ביחס לציפיות.

מניה תזנק לאחר דוח רק אם הדוח הציג נתון חיובי משמעותי בנוגע לעסקי החברה שהמשקיעים לא צפו מראש.

לא תמיד "דוח טוב" יגרור עלייה במחיר המניה, ולא תמיד "דוח רע" יביא לירידה.

לעתים, גם לאחר פרסום דוח טוב, מחיר המניה עשוי לרדת. מדוע? כי המניה עלתה עד הדוח, ואז ברגע הפרסום, אם אין הפתעות נוספות - זהו, לוקחים רווחים. כל אלה שהיו במניה עד הדוח גילו כי הם השיגו בדיוק את מה שצפו. באותו אופן, לעתים לאחר "דוח רע" (ירידה ברווחים/הכנסות - יו ניים איט) מחיר המניה יעלה, כי הוא פחות רע ממה שחשבו.

בנוסף, צריך לזכור שבדוח לא רק מפורטים הביצועים העסקיים במספרים, אלא גם ההערכות של החברה בנוגע לעתיד.

ייתכן כי לחברה היה רבעון חולף מצוין, וזה אכן מופיע בדוח, אבל עוד כתוב בדוח שהתחזית לעתיד היא האטה בפעילות, ואז זה ממש לא משנה שהרבעון החולף מוצלח, והצפי לעתיד הוא מה שמשפיע על מחיר המניה.

בשורה התחתונה, לנסות לנחש מה יקרה למחיר המניה לאחר פרסום דוח זה כמו כל הימור - לפעמים זה מצליח, לפעמים זה לא. אל אל תבלבלו בין מזל לידע - זה שהצלחתם זה לא מעיד על שום דבר.

רוצים לבדוק אותי? קל מאוד. לכו לאתרים שבו מפרסמים את תוצאות הדוח לצד מחיר המניה, ותסתכלו על תוצאות הדוח ועל תגובת המניה. פשוט מאוד לראות איך מניות שהפתיעו לטובה בדוח נפלו, בעוד שמניות שהפתיעו לרעה בדוח עלו. אין חוקיות פשוטה.

אם אתם רוצים להבין את התגובה של המניה לדוח, אל תשוו את הדוח הנוכחי לדוח הקודם, וגם לא למקביל שלו בשנה שעברה. אתם צריכים להשוות את הדוח לצפי.

מה שמביא אותי לאמזון ולפייסבוק. 

הדוגמה של אמזון ופייסבוק  

בשבוע שעבר מניית  אמזון  נפלה 8% לאחר פרסום הדוח. מה היה כל-כך גרוע בדוח של אמזון שהפיל את המניה? הרווח עלה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, וכך גם המכירות, פשוט המכירות שלה היו נמוכות מתחזית האנליסטים. שימו לב, כפי שאמרנו - המשקיעים בוחנים את הדוח ביחס לציפיות שהיו להם. אבל אוקיי, יש כאן "מעידה" חד-פעמית של אמזון - למה להעניש את המניה כל-כך? ובכן, אנליסטים מפרשים את הדוח של אמזון כסימן לחזרתה של הכלכלה לימים שלפני הקורונה. מניית אמזון יצאה נשכרת מהקורונה, והיא מגלמת את המצב הנוכחי בו אנשים משתמשים יותר במגוון השירותים של אמזון. במובן זה חזרה לשגרה היא לא בהכרח בשורות מדהימות.

שימו לב, גם זו נקודה חשובה - הפרשנות שהמשקיעים נותנים למה שהם רואים בדוח. לעתים זה מתוחכם יותר ממה שהייתם מעלים על הדעת, ולכם נותר לנסות לפענח בדיעבד מה עבר להם בראש.

גם פייסבוק פרסמה בשבוע שעבר דוח מעולה, אך בתגובה המניה נפלה בכ-4%. איך פייסבוק ביצעה ביחס לתחזיות? האמת שבשונה מאמזון, פייסבוק הכתה את התחזית, גם במכירות וגם ברווח. אז מדוע המניה נפלה? קודם כל צריכים לשים לב שמניית פייסבוק עלתה ביותר מ-35% מתחילת השנה, כפי שאמרנו, המניה מנסה לצפות מבעוד מועד את מה שרק עכשיו מתפרסם. מה שקרה בפייסבוק זה שבדוח התפרסמה אמירה שלטווח הארוך יש לה משמעות שלילית - צפי לירידה ברווחיות. את האצבע המאשימה יש להפנות כלפי אפל דווקא.

פייסבוק נהנתה עד כה ממידע שאפל סיפקה לה על המשתמשים. כעת אפל החליטה לשנות מדיניות ולאפשר למשתמשים להגביל את המידע שנמסר עליהם. פייסבוק טוענת כי תהיה לכך השפעה שלילית על הביצועים שלה. והנה - אם הדוח מציג מידע שהמשקיעים לא ציפו לו או במידה שלא ציפו לה, המניה מגיבה לזה.

הכותב הוא משקיע, יזם, ומנהל את קהילת הפייסבוק "Money Talks"

*** אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.