חברי הכנסת צריכים לוודא שהזרם הממלכתי חרדי יתוקצב

בגלל לחצים פוליטיים הציבור הממלכתי חרדי הוזנח עד כה • אלטרנטיבה ממלכתית היא צעד קריטי שיטפל באתגר ההשכלה החרדית

בית ספר חרדי / צילום: Shutterstock
בית ספר חרדי / צילום: Shutterstock

למעלה ממיליון חרדים יש בישראל, מחציתם מתחת לגיל 16. בהערכה גסה ניתן להניח שיש כ-300,000 ילדים וילדות חרדים בגנים ובית ספר יסודי.

כיום, רק 4% מתוך התלמידים לומדים בזרם הממלכתי חרדי, זרם שהחל לפעול בתקופת שי פירון כשר חינוך אך מעולם לא זכה למעמד רשמי, בשל התנגדויות פוליטיות בעיקר. כעת לקראת סגירת התקציב אנחנו בארגון הציבור החרדי ממלכתי יחד עם פעילים ופעילות חרדים נאבקים כדי שזרם הממ"ח יקודם ויתוקצב. לכאורה, מדובר במאבק חרדי, הורים חרדים שרוצים לשמור על אורח חייהם ואמונתם אך מבינים את החשיבות של השכלה לה זוכה כל ילד בישראל, לקראת השתלבות עתידית בשוק העבודה הישראלי.

מאבק לאומי

אך מבט חטוף בכותרות מהשנים האחרונות מציג תמונה אחרת: מדובר במאבק לאומי על דמותה הכלכלית של מדינת ישראל לטווח הארוך. החרדה הדמוגרפית בישראל מתרכזת סביב הילודה הגבוהה בציבור החרדי כאלה שמאיימים על חוסנה הכלכלי. ההסתכלות הצרה, שלא לומר גזענית, על ציבורים בישראל היא הרסנית ולא רק חברתית. ההתמקדות בפחד משתקת את מקבלי ההחלטות - במקום להתרכז במה שניתן לעשות, מקדמים פחד ושנאה שלא מקדמת פתרונות מעשיים.

כאמור, הממ"ח היום חולש על 4% מכלל החינוך החרדי, שאר החינוך החרדי הוא למעשה פרטי, כאשר פועלות בו שתי רשתות חינוך גדולות - החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני. בנוסף, פועלות אינספור עמותות בהיקפים שונים אשר מפעילות את תלמודי התורה לבנים חרדים. באף אחת מן החלופות האלה הרמה הלימודית לא עומדת ברף הישראלי הרגיל, אך הפער העיקרי מתרכז אצל הבנים, שאינם זוכים לרף המינימלי.

כדי להתגבר על הפערים האלה, משקיעה מדינת ישראל, יחד עם פילנתרופים יהודים מהתפוצות שמבינים את המצב המשברי, מיליארדים בהכשרות, מלגות, והשמה לגברים חרדים. הנשים החרדיות, שכן זוכות לחינוך ברמה סבירה, משתלבות בשוק העבודה בשיעורים גבוהים ולכן, למרות שרובן משתכרות פחות ולא עובדות במשרות מלאות, נתמקד בשוק הגברי כרגע.

פער לימודי עצום

לפי דוח מבקר המדינה מלפני שנתיים, עולה כי כ-75% מהגברים שניגשים ללימודים אקדמיים - שכזכור מושקעים בו מיליארדים רבים - נושרים מהלימודים ואינם מסיימים את התואר. הסיבה העיקרית, שכל בר דעת מבין גם בלי דוחות ומחקרים שמגבים אותה, היא הפער הלימודי שלא ניתן לגשר עליו בצורה גורפת בשלב בו הגברים מעוניינים לרכוש השכלה לצורך יציאה לשוק העבודה.

ההצעה של הציבור החרדי ממלכתי פשוטה: את הכספים שמושקעים במיזמי השילוב הכושלים, תשקיעו בחינוך בגיל צעיר. אם נסיר את אבני הנגף הרבים העומדים בפני זרם הממ"ח, נוכל להגיע תוך שנים ספורות לעשרות אחוזים של חרדים שמעוניינים בזרם חינוך כזה. כל אחוז בודד מייצג כשלושים אלף ילדים, עשרים אחוזים מייצגים שש מאות אלף ילדים שיוכלו להשתתף בשוק העבודה ללא תיווך מיוחד ויקר. לפני המקלות של מניעת תקצוב מתלמודי תורה שלא מלמדים ליב"ה - חובת המדינה היא לספק חינוך נאות לאלה שחפצים בכך. החובה הזו היא גם זכות והשקעה בעתיד המדינה כולה.

יצירת אלטרנטיבה ראויה היא הצעד הראשון, והחשוב ביותר, כדי לטפל באחד מהאתגרים הגדולים שבפניהם עומדת מדינת ישראל בשנים הקרובות. רבע משוק העבודה של 2040 כבר נולד וגדל בחינוך החרדי. אין לנו זמן לבזבז וכל שקל שתשקיע הממשלה בהקמת בתי הספר הללו תחסוך לנו השקעות של מיליארדים עם תשואה נמוכה בהרבה כאשר כבר יהיה מאוחר מדי.

אנו קוראים לחברי הכנסת, למרות שהממשלה לא הכניסה את זה לחוק ההסדרים, הכוח בידכם - הכניסו לחוק ההסדרים תקצוב משמעותי לזרם הממלכתי חרדי, מדינת ישראל תרוויח מאוד מהמהלך הזה, כאשר ילדים חרדים ירכשו את הכלים הנחוצים ככל שאר ילדי מדינת ישראל.

הכותבת היא מנכ"לית ארגון הציבור החרדי ממלכתי